Iranian Agriculture News Agency

گرسنگی مرغ قابل مدیریت و مذاکره نیست

واردکنندگان پیش‌پرداخت خرید مرغ‌داران را بازگرداندند

صنعت طیور با توجه به افزایش نرخ ارز و تنش‌های سال گذشته نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارد

ارز گران شد و باز هم بسیاری از تولیدکننده‌ها به این موضوع فکر کردند چقدر و تا کجا باید ضرر بدهد. صنعت دام و طیور کشور از آنجایی که وابسته به واردات نهاده‌های دامی است به شدت حساس و آسیب‌پذیر است. به‌خصوص در بخش طیور که سال گذشته نیز با توجه به مشکل آنفلونزای پرندگان ضرر هنگفتی را متحمل شد و در پی شیوع این بیماری، حدود 24 تا 25 میلیون قطعه مرغ تلف شدند.

واردکنندگان پیش‌پرداخت خرید مرغ‌داران را بازگرداندند

این اتفاق باعث شد تا مرغداران در بخش‌های مختلف این صنعت با مشکلات بیشتری روبرو شوند. حالا قرار است، صنعت مرغداری کشور از موج‌های ارزی جدید متضرر ‌شود و این ضرر را با افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ به مصرف کنندگان منتقل کند.

سیدفرزاد طلاکش دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور معتقد است بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز خسارت سنگینی به مرغداران می‌زند. خسارتی که فقط با افزایش قیمت جبران نخواهد شد. او در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: امکان ندارد که افزایش هزار تومانی نرخ ارز بر نهاده‌های دام و طیور تأثیر منفی نداشته باشد، چون این نهاده‌ها بیشتر وارداتی هستند. نمونه تأسف‌انگیزش هم اینجاست که دیروز (سه‌شنبه) صبح چند نفر از تولیدکنندگان مرغ گوشتی به اتحادیه شکایت کرده‌اند که یکی از واردکنندگان عمده ذرت و سویا پیش‌پرداخت مرغداران برای خرید ذرت و سویا را پس داده و اعلام کرده یا کالاها را به قیمت روز تحویل می‌دهد یا کالاها را تحویل نمی‌دهد.

او اضافه می‌کند: حال این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مرغ رفتار و عملکردش قابل‌مذاکره یا مدیریت نیست و باید به موقع غذا داشته باشد. بنابراین مرغدار چاره‌ای ندارد، یا باید ضرر تلف شدن دامش را بپذیرد یا هزینه اضافی را از جیبش پرداخت کند، آن هم در حالی که هنوز ضرر تلفات آنفلونزای مرغی به‌طور‌کامل تأمین نشده است.

طلاکش در مورد میزان تأثیرگذاری افزایش نرخ ارز و اتفاق‌های پیامد آن می‌گوید: تعداد واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور بسیار محدود و مشخص است. ضمن اینکه در سال به واردات 6.5 میلیون تن ذرت و سویا نیاز داریم. قیمت متعارف هر تن سویا 450 دلار و هر تن ذرت 270 تا 280 دلار است. وقتی قیمت ارز یکباره 1000 تومان افزایش پیدا می‌کند، ضرر مرغداران فقط از ناحیه خرید نهاده‌ها در حد هزار میلیارد تومان خواهد بود.

او اضافه می‌کند: جبران ضرر هزار میلیاردی به واقع از توان صنعت مرغداری به تنهایی خارج است. نیاز به مدیریت دارد هم در بخش تولید، هم توزیع و هم عرضه. اگر این اتفاق رخ ندهد مشکلات بی‌شماری سر راه ما خواهد بود.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار، در مورد تأثیر این اتفاق‌ بر قیمت تمام‌شده گوشت و مرغ توضیح می‌دهد: قیمت نهاده‌ها حدود 75 تا 80 درصد قیمت تمام‌شده گوشت مرغ را تشکیل می‌دهد. حدود 20 تا 25 درصد بقیه مربوط به هزینه‌های دیگر همچون، واکسن، نگهداری و.... می‌شود. وقتی قیمت نهاده‌ها با شدت بالا می‌رود، به‌طور قطع باید منتظر افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت تمام شده کالای عرضه شده بود.

به نظر می‌رسد با توجه به اتفاق‌های رخ داده در بازار ارز و پیامدهای آن لازم است برای کنترل و مدیریت قیمت‌ها برنامه خاص و مشخصی از طرف دولت اعلام شود. صنعت طیور با توجه به تنش‌های سال گذشته نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید