Iranian Agriculture News Agency

بررسی تأثیر افزایش قیمت دلار بر محصولات کشاورزی

گرانی 20 درصدی در راه است

ازاین‌پس کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور خواهند شد و این به معنی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت…

نوسانات نرخ ارز و تصمیم ناگهانی دولت برای یکسان‌سازی این نرخ، ابهامات و پرسش‌های بسیاری را با خود همراه کرده است. تأثیر این اتفاق و نوسان چند هفته‌ای روی کالاها و نیازهای مصرفی مردم، یکی از این پرسش‌ها است، موضوعی که به گفته برخی فعالان اقتصادی چندان نگران‌کننده نیست؛ زیرا واردات کالاهای اساسی کشاورزی با ارز مبادله‌ای انجام می‌شود و نوسانات بازار آزاد ارز تأثیری بر قیمت این کالاها نخواهد داشت.

گرانی 20 درصدی در راه است

به گزارش خبرگزاری ایانا، دراین‌باره، دبیرکل خانه اقتصاد با بیان اینکه تک‌نرخی شدن ارز به معنی حذف ارز مبادله است گفت: «این مسئله می‌تواند افزایش نسبی بر قیمت این کالاها داشته باشد، اما این افزایش به نوسانات بازار آزاد ارز وابسته نخواهد بود.»

طی سال‌های گذشته تولید کالاهای اساسی کشاورزی در کشور با افزایش روبه‌رو بود، اما هنوز حجم قابل‌توجهی از این کالاها از طریق واردات تأمین می‌شود. مسعود دانشمند در این زمینه به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» توضیح داد: «عمده کالاهای اساسی کشاورزی مثل سویا، ذرت، گندم، برنج و بقیه موارد همگی با ارزهای مبادله‌ای وارد می‌شوند و قیمت آن‌ها از نوسانات ارز آزاد تأثیر نخواهد گرفت. البته باید توجه کرد که ارز مبادله‌ای هم طی مدت گذشته افزایش پیدا کرده است.»

او توضیح داد: «نرخ ارز مبادله‌ای در بودجه سال گذشته سه هزار تومان و در بودجه امسال سه هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است. طی شش ماه گذشته نیز قیمت ارز مبادله‌ای آرام‌آرام افزایش پیدا کرد و از سه هزار تومان به سه هزار و 500 تومان رسید. این در حالی است که در روزهای گذشته هم ارز مبادله‌ای را بر مبنای سه هزار و 700 تومان عرضه می‌کردند. با توجه به صحبت‌های دیشب معاون اول رئیس‌جمهوری، عملاً ارز مبادله‌ای حذف می‌شود و از این پس کالاها با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد کشور خواهند شد. این به معنی افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت در همین کالاها خواهد بود.»

دبیرکل خانه اقتصاد در ادامه گفت: «بیشتری میزان وارداتی که ما داریم متعلق به ذرت است. پس‌ازآن کنجاله و برنج بیشترین واردات را دارد و روغن‌ها در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.»

هرچند که پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت کالاها در هفته‌ها و ماه‌های آینده به دنبال نوسانات ارزی و افزایش نرخ مبادله‌ای دارد، اما طی سال‌های گذشته دولت توانست با افزایش سهم تولید نیاز به واردات را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. جالب اینکه طی این مدت باوجود افزایش قیمت دلار، ارزش واردات کالاهای عمده کشاورزی که در مجموعه کالاهای اساسی قرار می‌گیرند به‌شدت کاهش یافته است. ارزش واردات پنج قلم عمده محصولات کشاورزی در سال 1387 حدود پنج میلیارد دلار بود که با وجود افزایش ارزش دلار، حجم این واردات در سال 95 به کمتر از چهار میلیارد دلار رسید. در سال 1387 ارزش واردات، پنج قلم عمده محصولات کشاورزی چهار میلیارد و 900 میلیون دلار بود. این اقلام وارداتی به ترتیب شامل گندم (2084 میلیون دلار)، ذرت دامی (1087 میلیون دلار)، برنج (795 میلیون دلار)، روغن خام (482 میلیون دلار) و کنجاله (477 میلیون دلار) بود. درحالی‌که در سال 1395 پنج قلم عمده وارداتی جمعاً سه میلیارد و 600 میلیون دلار از واردات را به خود اختصاص داده‌اند. این اقلام شامل ذرت دامی (1448 میلیون دلار)، برنج (690 میلیون دلار)، کنجاله (608 میلیون دلار)، روغن خام (447 میلیون دلار) و گوشت (390 میلیون دلار) است. گفتنی است دولت درباره گندم در سال 95، با رکورد 14 میلیون تن، علاوه بر خودکفایی کامل امکان صادرات آن را نیز به دست آورد. درصد خوداتکایی برنج نیز از 49.2 درصد در سال 1387، به 67.1 درصد در سال 1394 افزایش یافت. درباره گوشت مرغ نیز به دلیل ظرفیت‌های ایجادشده اکنون مازاد عرضه در داخل وجود دارد؛ خوداتکایی شکر نیز از 25.2 درصد در سال 1387، به 76 درصد در سال 1394 افزایش یافته است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید