Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورا:

کشاورزان از آبیاری قطره‌ای مجانی هم استقبال نکردند

قرار بود حداقل ۸۵ درصد هزینه اجرای آبیاری تحت‌فشار را دولت بپردازد

آمارهای متفاوتی از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی روایت می‌شود، آمارهایی که می گویند بین 60 تا 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و به گفته‌ای هدررفت این میزان آب حدود 70 درصد است، این آمار و ارقام نیاز به استفاده از روش‌های نوین آبیاری کشاورزی را نشان می‌دهد.

کشاورزان از آبیاری قطره‌ای مجانی هم استقبال نکردند

در شرایط کنونی کشورهایی که دچار کمبود آب هستند برای به حداکثر رساندن بهره‌وری آب در کشاورزی دست به دامان روش‌های ساده و ارزانی شده‌اند تا مصرف را مدیریت کنند، اما در ایران باوجود اینکه چند دهه پیش طرح استفاده بهینه آب در کشاورزی مطرح شد، هنوز کار بزرگی در این زمینه انجام‌نشده است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در خانه ملت دراین‌باره به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: در حال حاضر، هم مردم و هم مسئولین به این باور رسیده‌اند که بحران آب در کشور جدی است و همین حالا هم شاهد نشانه‌هایی از آغاز جنگ منطقه‌ای آب در سرزمین خودمان هستیم. اکنون بیشتر آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و استفاده از روش‌های نوین برای کشور فوق‌العاده ضروری است.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم تا سفره‌های محدود آبی، برای مدت بیشتری قابل‌ استفاده باشد، افزود: متاسفانه در همان ابتدا که موضوع استفاده از روش‌های نوین آبیاری مطرح شد و قرار بود، تجهیزات این روش به صورت مجانی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، استقبال چندانی از این روش نشد و استفاده زیادی از این فرصت به عمل نیامد. دلیل این امر هم این بود که الگوی درستی برای این طرح برنامه‌ریزی نشده بود.

او افزود: طرح اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از سنوات قبل شروع‌شده و در برنامه ششم توسعه هم با تأکید زیاد مطرح شد که حداقل 85 درصد هزینه اجرای آبیاری تحت‌فشار را دولت بپردازد، ولی بهتر بود که هزینه این تأسیسات 100 درصد توسط دولت پرداخته می‌شد و استفاده از این روش‌ها را هم برای کشاورزان اجباری می کرد؛ چراکه هر چه هزینه کنیم طی یک سال با صرفه‌جویی که این طرح به همراه خواهد داشت این هزینه برگشت داده می‌شود.

نیکزادی‌پناه با بیان اینکه عموم کشاورزان از آبیاری قطره‌ای مجانی هم استقبال نکردند گفت: در مناطقی که کشاورزان ما زودتر متوجه شدند و از این روش‌ها استفاده کردند از این فرصت بهره خوبی نصیبشان شد. ما برای اینکه بتوانیم در آینده از بحران‌های بعدی لطمه نخوریم چاره‌ای نداریم جز اینکه به این روش‌های نوین روی بیاوریم.

این نماینده مجلس در مورد تعریف موجود در مورد آبیاری نوین گفت: آن‌چیزی که ما اصطلاحاً به آن آبیاری قطره‌ای می‌گوییم برای هر نوع محصول و گیاه و ظرفیت، روش‌های مختلفی دارد و به‌صورت کلی منظور از آبیاری نوین در ایران همین است. مسئله این است که آب را مستقیم به گیاه برسانیم و آن را در مسیرهای طولانی در معرض نفوذ به خاک و تبخیر در هوا قرار ندهیم.

او افزود: الان در خیلی از کشورها آبیاری به‌صورت هوشمند است و به‌محض اینکه گیاه سیراب شود آبیاری قطع می‌شود. متأسفانه در ایران باوجود نیاز فوق‌العاده به این فناوری‌ها هنوز کار چندانی حتی در روش‌های قدیمی‌تر هم انجام‌نشده است.

به گزارش ایانا، تاکنون کشور در استفاده از این روش‌ها موفقیت قابل قبولی به دست نیاورده و حدود 80 درصد سطح زیر کشت هنوز به‌صورت سنتی آبیاری می‌شود.

پدیده‌آورنده: ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید