Iranian Agriculture News Agency

بررسی دلیل معدوم شدن 24 میلیون مرغ

کوتاهی دولت یا پنهان‌کاری تولیدکنندگان؟

گرانی مرغ و تخم‌مرغ بهانه‌ای شد برای موافقان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

تلاش ناکافی و به قولی کوتاهی مسئولان باعث شد میلیون‌ها قطعه مرغ در ماه‌های گذشته معدوم شوند یا پنهان‌کاری تولیدکنندگان و عدم همکاری آن‌ها در مقابله با این بیماری باعث شد میلیون‌ها قطعه مرغ معدوم شوند و گرانی را با خود همراه کنند؟

کوتاهی دولت یا پنهان‌کاری تولیدکنندگان؟

آنفلوآنزای مرغی در ماه‌های گذشته بیش از 24 میلیون مرغ تخم‌گذار و گوشتی در کشور را معدوم کرد و قیمت هر شانه تخم‌مرغ را در پاییز امسال به 20 هزار تومان افزایش داد. این گرانی بهانه‌ای شد برای موافقان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی تا بگویند به واردکننده مرغ و تخم‌مرغ تبدیل شده‌ایم و با این موضوع عملکرد حجتی را زیر سؤال ببرند. مهرداد بائوج‌لاهوتی نماینده مردم لنگرود در جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کم‌کاری‌های این وزارتخانه در مورد آنفلوآنزای مرغی بگوید که این وزیر راه را برای واردات مرغ و تخم‌مرغ باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایانا، آنفلوآنزای مرغی که از دو سال پیش به کشور وارد شده، سال گذشته با تمهیدات وزارت جهاد و کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور کنترل شد، اما در سال جاری این بیماری با شیوع به تولیدکنندگان اصلی مرغ‌های تخم‌گذار باعث معدوم شدن حدود 24 میلیون مرغ تخم‌گذار و گوشتی و افزایش قیمت تخم‌مرغ شد. به‌این‌ترتیب، مشکلی که سال گذشته کنترل شده بود امسال به مرحله بحران رسید و انگشت اتهام همگان را به سمت وزارت جهاد کشاورزی چرخاند.

اما داستان، چه بود که این بیماری به‌راحتی میلیون‌ها قطعه مرغ را در کشور معدوم کرد و نارضایتی تولیدکنندگان را به بار آورد؟ آن‌طور که تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ می‌گویند سازمان دامپزشکی بودجه کافی برای کنترل این بیماری را ندارد و دولت اعتبار کافی را برای این سازمان در نظر نگرفته است. حال آنکه به گفته مسئولان این سازمان، بودجه مورد نظر برای تأمین واکسن‌ها و کنترل اولیه بیماری از ماکیان وحشی نیست و این سازمان بودجه موردنیاز برای این کار را در اختیار داشته اما ماجرا اینجاست که سال گذشته سازمان دامپزشکی طبق روال عادی دستور امحاء این مرغ‌ها را به تولیدکنندگان داد و بودجه موردنیاز برای جبران خسارت این امحاء هم وجود داشت. خسارت تولیدکنندگانی که در سال 95 طبق این دستورالعمل دست به امحاء ماکیان خود زدند درنهایت تا شهریور سال 96 پرداخت شد.

در این میان، بیشترین امحاء مرغ‌های تخم‌گذار در پاییز سال 96 به دلیل عدم همکاری تولیدکنندگان با سازمان دامپزشکی انجام شد. در تابستان سال جاری چند بار به تولیدکنندگان مرغ گوشتی و تخم‌گذار اخطار داده شد که مرغ‌های خود را امحاء کنند، اما پنهان‌کاری برخی تولیدکنندگان نسبت به بیماری طیورشان باعث شد که کانون این بیماری گسترده‌تر شود و پس‌ازآن، طوفان امحاء مرغ‌های بیمار شمار آن‌ها را به بیش از 20 میلیون قطعه رساند.

حال سؤال است که تلاش ناکافی و به قولی کوتاهی مسئولان باعث شد میلیون‌ها قطعه مرغ در ماه‌های گذشته معدوم شوند یا پنهان‌کاری تولیدکنندگان و عدم همکاری آن‌ها در مقابله با این بیماری باعث شد میلیون‌ها قطعه مرغ معدوم شوند و گرانی را با خود همراه کنند؟/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید