Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اعلام کرد

ذخیره 60 هزارتن میوه شب عید

توزیع میوه تا پایان ۱۵ فروردین ادامه دارد

میوه شب عید، 15 درصد زیر قیمت و از فردا (23 اسفند) تا 15 فروردین 97 در بازار عرضه می‌شود.

ذخیره 60 هزارتن میوه شب عید

میوه شب عید، 15 درصد زیر قیمت و از فردا (23 اسفند) تا 15 فروردین 97 در بازار عرضه می‌شود.

علی اوسط‌هاشمی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون‌روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا و در جمع خبرنگاران گفت: میوه‌های تنظیم بازار شب عید با هزینه مناسب و با دقت بسیار بالا سورت (جدا) و برای عرضه به بازار، دست‌چین و خریداری شده است.

او افزود: امسال از ابتدای زمستان و حتی پیش از آن به سازمان‌های تعاون استان‌ها اعلام شد که برای شب عید شروع به خرید و انبار میوه کنند. به کارگزاران و مباشران استانی نیز تاکید فراوان شده که با دقت میوه انتخاب کنند و نهادهای نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، سازمان بازرسی، سازمان تعزیرات و... بر روند و توزیع این اقلام نظارت داشتند.

اوسط‌هاشمی یادآورشد: این دقت و نظارت برای سلامت توزیع لازم است تا کالاهای موجود از بازار آزاد یا دست دلال‌ها سردرنیاورند.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون‌روستایی با اشاره به اینکه این اقلام انبار شده با 15 درصد زیر قیمت بازار به دست مصرف‌کننده می‌رسد گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته، فقط وزن خالص میوه‌ها، بدون احتساب هزینه بسته‌بندی و توزیع در نظر گرفته شده و میوه‌ها ارزان‌تر به دست عرضه کننده ‌می‌رسد.

او اضافه می‌کند: امسال فقط 15 میلیارد تومان هزینه توزیع و بسته‌بندی (سبدها و پوشال) برای انبار میوه‌ها شده است.

اوسط‌هاشمی با اشاره به اینکه در توزیع این میوه‌ها نیز نظارت کافی وجود دارد توضیح داد: تمامی‌ تعاونی‌های کارمندی و کارگری، ادارات، کشوری و لشکری می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های تعاون و روستایی برای عرضه کننده میوه شب عید اقدام کنند.

او اضافه می‌کند: بهترین شبکه فروش، 244 شعبه سازمان میادین و تره‌بار شهرداری است که به آسانی نظارت‌پذیر است. این سازمان برای توزیع هرچه بهتر و گسترده‌تر میوه از همه امکانات و شبکه‌های توزیع و فروش نظارت‌پذیر استفاده می‌کند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با اشاره به اینکه بین 60 تا 70 میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده است می‌گوید: میوه‌ها و تولیدات جمع‌آوری شده از لحاظ کیفیت به شدت کنترل شده است. قیمت خرید این تولیدات نیز فقط با در نظر گرفتن کیفیت انجام شده است. در این مورد حتی ممکن است قیمت خرید بالاتر از قیمت عرضه باشد اما این پرداخت بالاتر هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است.

او با اشاره به اینکه بیش از 60هزار تن میوه که شامل 20 هزارتن سیب سرخ و زرد و 20 هزار تن انواع پرتقال و دیگر میوه‌ه‌ها ذخیره شده، اضافه کرد: بیش از 75 درصد هزینه خرید این محصولات به صورت نقد پرداخت شده است. بنابراین در این خرید کمترین میزان بدهی برای وزارت کشاورزی باقی مانده است. میوه‌های خریداری شده نیز در انبارهایی نگهداری شده که میوه را در بهترین حالت ممکن نگهداری کنند.

لازم به ذکر است که توزیع میوه‌های تنظیم بازار هر سال از 15 اسفند تا 29 اسفند انجام می‌شد. اما امسال از 23 اسفند تا پایان فروردین انجام می‌شود تا در زمان کمبود میوه و بی‌نظمی دوره‌ای شبکه توزیع، کمبود محسوس یا افزایش قیمت به دلیل کمبود کالا وجود نداشته باشد. هر سال برای انبار و توزیع کردن میوه حدود 25 تا 30 مرکز سورتینگ مشغول به کار بودند که امسال برای بهبود کار و سرعت گرفتن بین 100 تا 120 مرکز جمع‌آوری و سورتینگ به این جمعیت افزوده شد.

پدیدآورنده: ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید