Iranian Agriculture News Agency

در ماه‌های اخیر، حدود 25 میلیون قطعه مرغ معدوم شدند

خط‌ونشان آنفولانزای پرندگان برای بازار تخم‌مرغ

اپیدمی آنفولانزای فوق‌حاد یک تهدید دائمی برای صنعت طیور است

آنفولانزای فوق حاد پرندگان 25 میلیون قطعه مرغ را معدوم کرد تا برای بازار مصرف، خط‌ونشان گرانی بکشد.

خط‌ونشان آنفولانزای پرندگان برای بازار تخم‌مرغ

مهرماه بود که بار دیگر آنفولانزای فوق حاد پرندگان تهدیدی شد برای صنعت طیور، 80 روز بعد خبر آمد که در این مدت 9.5 میلیون قطعه مرغ معدوم شده‌اند. البته دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار با اشاره به اینکه حذف 9.5 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار، مشکل خاصی را در تولید تخم‌مرغ به وجود نمی‌آورد، توضیح داده بود که «محدودیت انتقال تخم‌مرغ از استان‌های دیگر و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل موجب شده که در برخی استان‌ها قیمت تخم‌مرغ در بازار افزایش یابد.» زمان زیادی طول نکشید که افزایش قیمت به بازار تخم‌مرغ آمد و در نخستین روزهای دی‌ماه قیمت‌ هر شانه آن را به 20 هزار تومان رساند.

تخم‌مرغ 19 هزارتومانی

تخم‌مرغ رکورد گرانی را شکسته بود و پیش‌بینی‌ها همچنان از گران ماندن تخم‌مرغ تا پایان سال حکایت می‌کردند. پیش‌بینی‌هایی که به واقعیت پیوستند و آن‌طور که توزیع‌کنندگان (بنکداران) می‌گویند: این روزها هر کارتن که 6 شانه تخم‌مرغ را شامل می‌شود 102 هزار تومان قیمت دارد و به عبارتی هر شانه تخم‌مرغ از سوی توزیع‌کنندگان باقیمت 17 هزار تومان به مغازه‌داران فروخته می‌شود و مغازه‌داران یا به قولی خرده‌فروشان هم هر شانه تخم‌مرغ را کمتر از 19 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسانند.

هرچند که خبر‌ها در بازار از نزدیکی قیمت هر شانه تخم‌مرغ به رکورد دی‌ماه حکایت دارند، اما مرکز آمار در آخرین گزارش خود از متوسط قیمت مناطق شهری کل کشور برای اقلام خوراکی منتخب در بهمن‌ماه ١٣٩٦، اعلام کرد که در بهمن‌ماه، متوسط قیمت یک کیلوگرم تخم‌مرغ ماشینی در دومین ماه زمستان 81 هزار و 608 ریال است که نسبت به ماه قبل یعنی دی‌ماه با افزایش ١.٥ درصدی مواجه شده است. اگر هر شانه تخم‌مرغ را که این روزها در بازار بیش از 19 هزار تومان به فروش می‌رسد را شانه‌‌ای دو کیلویی در نظر بگیریم، تخم‌مرغ بر اساس گزارش‌های رسمی 16 هزار و 320 تومان به دست مصرف‌کنندگان رسیده است.

تهدیدی دائمی به نام آنفولانزای حاد پرندگان

آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان در شرایطی بر بازار مصرف مرغ و تخم‌مرغ سایه انداخته و صدای انتقاداتی را مبنی بر اینکه دولت در تنظیم بازار این اقلام ناتوان بوده را به گوش می‌رساند که رئیس سازمان دامپزشکی، آنفولانزا را یک تهدید دائمی می‌داند.

علیرضا رفیعی‌پور چند روز پیش، در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره دامپزشکی طیور با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان اولین بار ۱۴۰ سال قبل در جمعیت طیور شناسایی‌شده است، توضیح داد: «۱۴۰ سال از شناسایی این بیماری و ۱۰۰ سال از عمر صنعت طیور در دنیا می‌گذرد. عمر صنعت طیور در کشور ما هم 60 سال است و طی این سال‌ها همواره با این بیماری روبه‌رو بوده‌ایم.»

او با یادآوری اینکه با توجه به صنعت عظیم طیور در دنیا، بحث تجارت طیور و فرآورده‌های آن و از همه مهم‌تر مهاجرت پرندگان، باید از این بیماری به‌عنوان یک تهدید دائمی نام ببریم، گفت: «باید برای کنترل این اپیدمی تدابیری بیندیشیم.»

اپیدمی که رفیعی‌پور از آن به‌عنوان یک تهدید دائمی نام می‌برد، به گفته دبیرکل کانون سراسری مرغ‌ تخم‌گذار کشور، باعث شده است در ماه‌های اخیر، حدود 25 میلیون قطعه مرغ معدوم شوند تا با این بیماری مقابله شده و این اپیدمی بیش از این صنعت طیور کشور را زیر سایه نبرد. این در شرایطی است که 25 میلیون قطعه مرغ بر اثر آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان معدوم شدند تا افزایش قیمت بدون هیچ ترسی وارد بازار مصرف مرغ و تخم‌مرغ شود. افزایش قیمتی که با وجود کند شدن روند بیماری که فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار از آن خبر می‌دهد و وارداتی که دولتی‌ها به منظور تنظیم بازار تخم مرغ در دستور کار قرار دادند، از بازار خداحافظی نکرد و مهمان ماندگار بازار شد. طلاکش در این باره به خبرنگاران توضیح داده است که «با کمبود روبه‌رو هستیم و هر چند این کمبود هنوز بحرانی نشده اما بر بازار مصرف و قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. ما بیشترین تقاضای مصرف را در تهران داریم و با این حال عرضه در این استان کم است، تا تخم‌مرغ بخواهد از سایر استان‌ها به تهران برسد، مشکلاتی را در بازار مصرف ایجاد خواهد کرد.»

پدیدآورنده: ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید