Iranian Agriculture News Agency

نماینده تبریز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

برای رونق تجارت کشاورزی، دیپلماسی منطقه‌ای ایران باید فعال شود/ روابط ایران و ترکمنستان در دوره زنده یاد هاشمی و دولت اصلاحات در اوج بود

امروزه حرف نخست را در مناسبات بین کشورها روابط اقتصادی می زند و در واقع مبنای روابط سیاسی بین کشورها بر اساس روابط اقتصادی است؛ اگرچه کشور ما در این مورد مبنای مناسبات خود را بیشتر بر اولویت روابط سیاسی بنیان نهاده است.

برای رونق تجارت کشاورزی، دیپلماسی منطقه‌ای ایران باید فعال شود/ روابط ایران و ترکمنستان در دوره زنده یاد هاشمی و دولت اصلاحات در اوج بود

امروزه حرف نخست را در مناسبات بین کشورها روابط اقتصادی می زند و در واقع مبنای روابط سیاسی بین کشورها بر اساس روابط اقتصادی است؛ اگرچه کشور ما در این مورد مبنای مناسبات خود را بیشتر بر اولویت روابط سیاسی بنیان نهاده است.

زهرا ساعی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم که سابقه مشاور استانداری و پژوهشگری معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه دارد؛ امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) پیرامون مانع تراشی اخیر آنچه کشور ترکمنستان برای مراودات تجاری دو کشور در مورد تجارت محصولات کشاورزی ایجاد کرده است، می گوید: پیش از هر چیز باید این اصل را مد نظر قرار داد که امروزه حرف نخست را در مناسبات بین کشورها روابط اقتصادی می زند و در واقع مبنای روابط سیاسی بین کشورها بر اساس روابط اقتصادی است؛ اگرچه کشور ما در این مورد مبنای مناسبات خود را بیشتر بر اولویت روابط سیاسی بنیان نهاده است.

وی با اشاره به تاریخچه ای از مناسبات همکاری های دو کشور ایران و ترکمنستان بعد از فروپاشی شوروی سابق که در دوره زنده یاد هاشمی رفسنجانی و حتی دولت اصلاحات به سطح بسیار قابل قبولی ارتقا یافت و نیازاف، رییس جمهوری آن کشور حامی توسعه مناسبات دو جانبه بود؛ اما در یک دهه اخیر دچار چالش هایی شده است که اهمیت بازنگری سیاست های دستگاه وزارت خارجه و همکاری نمایندگان مجلس برای ترمیم آن را نه فقط در مورد این کشور، بلکه سایر کشورهای منطقه که در حوزه ژئوپولتیک ایران هستند را می طلبد.

ساعی با اشاره به سال ها هزینه ای که ایران برای حفظ ثبات و آرامش این کشورها متحمل شده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی هوشمندانه ترین کار رایزنی مسوولانه برای بهره بردن ایران از حمایت های صورت گرفته است.

نماینده فعال مردم تبریز در مجلس دهم با اشاره به مشکلاتی که بین ایران و ترکمنستان طی 10 سال اخیر در مورد گاز وارداتی ایران و قیمت آن ایجاد شده است، اظهار کرد: رفع موانع این چنینی از پیش پای فعالان اقتصادی کشورمان، تقویت مجدد دیپلماسی منطقه ای را می طلبد که پس از مشغله های فراوان دیپلماسی بین الملل برای تصویب برجام، هم اکنون به امری ضروری برای استفاده از موقعیت های منطقه ای بدل شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با بیان اینکه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه می تواند با بهره گیری از فرصت های موجود، کمک های فراوان و موثری در حوزه اقتصادی کشور در جهت رشد تولید و تقویت صادرات انجام دهد، گفت: وجود یک مرکز قوی هماهنگ کننده باعث می شود دیپلماسی واحدی برای گسترش و توسعه اقتصادی کشور با استفاده از پتانسیل سفارتخانه ها فراهم شود.

ساعی اضافه کرد: باید برنامه ریزی دقیق و منسجی برای استفاده از فرصت اقتصادی موجود در دیگر کشورها صورت بگیرد تا ضمن پیدا کردن بازارهای اقتصادی برای کشورمان، سرمایه گذارهای خوبی برای کشور جذب نمایند.

وی ابراز امیدواری کرد با حضور دکترغلامرضا انصاری، معاونت جدید اقتصادی وزارت امور خارجه که از افراد موجه و با سابقه در این امر است، دیپلماسی منطقه ای ایران دوباره فعل شود تا این دست مشکلات نیز رفع و رجوع شود.

لازم به ذکر است شریعتی عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی هفته گذشته خبر داد مقامات ترکمنستان تمایلی برای تجارت با کشورمان ندارند، به طوری‌که به تازگی بانک‌های ترکمنستان اعلام کردند که بانک‌های ایرانی را برای مبادلات تجاری مجاز نمی‌دانند و بهانه آن هم عدم رعایت قوانین است.

ترکمنستان همواره یکی از بازارهای اصلی کالاهای صادراتی ما بوده و با توجه به هم مرز بودن این کشور با استان خراسان بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزی و صنعتی این استان به این کشور صادر می‌شد.

خبرنگار: علیرضا صفاخو

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید