Iranian Agriculture News Agency

دبیراجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران:

با این روند؛ رویای خودکفایی گندم رفت به دیار خفتگان خاموش ..!

دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران گفت: صرف اعلام به موقع قیمت یا بارندگی، ضامن انگیزه کشت گندم و فرآیند تلاش برای پایداری خوداتکایی کشورمان به گندم نیست.

با این روند؛ رویای خودکفایی گندم رفت به دیار خفتگان خاموش ..!

دبیراجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران گفت: صرف اعلام به موقع قیمت یا بارندگی، ضامن انگیزه کشت گندم و فرآیند تلاش برای پایداری خوداتکایی کشورمان به گندم نیست.

علی خان محمدی، دبیراجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران امروز در گفت و گو با خبرنگار ایانا، در نخستین واکنش به نگرانی های مطرح شده در جامعه کشاورزان مبنی بر تبعات بی توجهی به اعلام نرخ خرید تضمینی جدید و چه بسا تغییرنکردن احتمالی آن با توجه به اظهارات اخیر نوبخت، با جمله ای کنایی عتابی زد به دوست داران خوشبین ادامه خوداتکایی ایران به گندم و آن هم یک جمله بود: " رویای خودکفایی گندم رفت به دیار خفتگان خاموش ..!"

وی با بیان این که میزان تولید گندم برای سال آینده بر اساس برآوردهای صورت گرفته 5 میلیون تن کمترازسال گذشته خواهد بود، افزود: در مورد قیمت گذاری جدید برای نرخ خرید تضمینی گندم، باید به این نکته توجه داشت که مجموعه ای از اقدامات در تحقق یا تداوم خوداتکایی کشوربه گندم موثر است و صرف اعلام به موقع قیمت یا بارندگی، ضامن انگیزه کشت گندم و فرآیند تلاش برای پایداری خوداتکایی کشورمان به گندم نیست.

خان محمدی با اشاره به این که نهاده های مورد نیاز گندم تنها آب نیست و خود ماده آلی خاک جزو پارامترهای تعیین کننده در کشت گندم است، گفت: از همان زمان که آقای حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در هنگامه استقرار در دولت یازدهم در سالن حجاب تهران بحث قیمت را مطرح کرد، با همکاری آقایان شریعتمداری، کشاورز و اسفندیاری پور، بحث تدوین برنامه 5 ساله اجرایی مطرح شد تا با کمک گرفتن این بنیاد از متخصصان و محققان در تمام زمینه های ساختاری تولید، راهکار ماندگار و پایداری تدارک دیده شود.

وی با بیان این که با کمک یک گروه پژوهشی کارآمد برنامه 5 ساله متدوام برای تولید و نگهداری آن پیش بینی شد، تصریح کرد: در این برنامه تمام پیش نیازهای تولید پایدار گندم پیش بینی شد و تنها با اقدام بنیاد توانمندسازی گندم در محلول پاشی 600 هزار هکتار اراضی تحت کشت گندم، میزان متوسط برداشت گندم در اراضی دیم به 3 تا 5 تن در هکتار و در اراضی آبی نیز به 13 و نیم تن در هکتار افزایش یافت. ضمن اینکه بنیاد توانمندسازی گندم در چارچوب همین برنامه توانست یک میلیون کشاورز تولید کننده گندم را ساماندهی کند.

به گفته این کشاورز گندمکار نمونه ملی که مقیم استان زنجان است، بر اساس برنامه ریزی های مورد نظر در این برنامه، بنابراین بود میزان تولید گندم به 16 میلیون و 500 هزار تن ارتقا یابد تا با احتساب جمعیت 105 میلیون نفری نیز خوداتکایی کشور به گندم پایدار بماند./

خبرنگار: علیرضا صفاخو

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید