Iranian Agriculture News Agency

دست مافیای برنج در پوست گردو/برنج تسلیم تنظیم بازار شد

وضعیت واردات برنج در دولت‌های دهم و یازدهم تفاوت‌های بسیاری دارد که معایب و مزایای گوناگونی در پی داشته است.

دست مافیای برنج در پوست گردو/برنج تسلیم تنظیم بازار شد

وضعیت واردات برنج در دولت‌های دهم و یازدهم تفاوت‌های بسیاری دارد که معایب و مزایای گوناگونی در پی داشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: سلطانی برای واردات برنج نداریم. برخی‌ها با ساختن این القاب، به دنبال حفظ منافع خود می‌گردند. در حالی که اکنون واردات برنج، سلطان ندارد!

مسیح کشاورز، با اشاره به سه ضلع تاثیرگذار بر قیمت تمام شده واردات برنج، افزود: بازارهای جهانی، تعرفه و سود گمرکی و قیمت ارز، سه فاکتوری هستند که در بازار برنج وارداتی تاثیر مستقیم دارند.

به گفته وی، قیمت ارز و تعرفه‌های گمرکی همیشه در اختیار دولت بوده و واردکننده تنها می‌تواند با توجه به بازارهای جهانی، مقدار و زمان واردات را تنظیم کند، اما همین اختیار نیز در حال حاضر از دست تاجران گرفته شده است. زیرا با وجود ممنوعیت‌هایی که در واردات اعمال می‌شود، عملا تاجر قدرت تصمیم گیری در زمان مقتضی را ندارد. حال با توجه به چنین شرایطی، آیا کسی می‌تواند بر این بازار حکومت کرده و به معنای واقعی، لقب سلطان بگیرد؟

کشاورز عنوان کرد: در دولت‌های نهم و دهم، به واردات برنج ارز ترجیحی 1226 تومانی اختصاص می‌یافت که این زمینه‌ای برای ایجاد رانت بود. زیرا تنها عده‌ای خاص می‌توانستند از مزایای آن بهره‌مند شوند. دولت هم نظارت چندانی در قیمت فروش نداشت و یک سری شرکت‌ها در آن مقطع سودهای کلانی به جیب زدند. حتی برخی بانک‌ها هم از این فرصت استفاده کردند.

به گفته وی، خوشبختانه در دولت یازدهم، بساط چنین سوءاستفاده‌هایی برچیده شد، اما ایجاد ممنوعیت برای واردات، در مقاطعی از زمان باعث می‌شود که تاجر در هنگامی که شرایط را برای واردات مساعد می‌بیند، نتواند این کار را انجام دهد. بنابراین در واقعیت، تاجران برنج اکنون تسلیم بازارهای جهانی و تنظیم بازار داخلی شده‌اند و اختیاری در این زمینه ندارند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تاکید کرد: همین ممنوعیت به علاوه افزایش تعرفه واردات به 40 درصد، فرصت را برای رشد قاچاق فراهم کرده و سلامت محصول را از مسیر اصلی منحرف می‌کند.

خبرنگار: وحید زندی فخر

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید