Iranian Agriculture News Agency

سهم ایران در صادرات محصولات کشاورزی به قزاقستان ناچیز است؛

الزام توجه به پتانسیل‌های صادراتی

طی سال‌های گذشته، 10 درصد سهم واردات قزاقستان را کالاهای کشاورزی تشکیل داده، در حالی که ایران در مجموع 0.18 درصد کالاهای غیرنفتی این کشور را تأمین کرده است.

الزام توجه به پتانسیل‌های صادراتی

طی سال‌های گذشته، 10 درصد سهم واردات قزاقستان را کالاهای کشاورزی تشکیل داده، در حالی که ایران در مجموع 0.18 درصد کالاهای غیرنفتی این کشور را تأمین کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، یکی از کشورهای آسیای میانه قزاقستان است که با کشورهایی نظیر چین، روسیه، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان مرز مشترک دارد. البته دریای خزر مرز آبی بین ایران و قزاقستان را رقم زده است. این کشور در سال 2015 به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد و در مجموع 0.16 درصد حجم کل واردات جهان را به خود اختصاص می‌دهد. طبق آمارهای منتشر شده توسط اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ایران در سال 2016 تنها 0.18 درصد در صادرات کالاهای غیرنفتی به قزاقستان سهم داشت. در میان کالاهای صادرشده از ایران به قزاقستان در سال 95، انواع نباتات باارزش 119.5 میلیون دلار در صدر گروه کالایی قرار گرفته است. در ردیف دهم نیز فرآورده‌های سبزیجات و برخی میوه‌ها به ارزش 1.9 میلیون دلار به چشم می‌خورد. شیر و محصولات خوراکی که منشاء حیوانی دارند با ارزش 1.06 میلیون دلار و قهوه و چای با ارزش 0.42 میلیون دلار به ترتیب در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرد. البته در همین سال انواع پسته، انگور خشک‌کرده و انواع خرما به قزاقستان صادر شده که در مجموع 112.7 میلیون دلار ارزآوری داشته‌اند.

این در حالی است که قزاقستان تنها در سال 2016 انگور تازه به ارزش 58 میلیون و 204 هزار دلار، قند، نیشکر و چغندرقند به ارزش 57 میلیون و 262 هزار دلار، انواع شیرینی به ارزش 55 میلیون و 915 هزار دلار، گوجه‌فرنگی به ارزش 41 میلیون دلار و انواع میوه‌های هسته‌دار به ارزش 41 میلیون و 897 هزار دلار وارد کرده که ایران در این بین سهم قابل توجهی ندارد. به‌عنوان مثال اگرچه قزاقستان برای خرید سیب تازه در سال 2016 بیش از 41 میلیون و 600 هزار دلار هزینه کرده، اما تنها 98 هزار دلار آن وارد ایران شده است. آن هم در شرایطی که در برخی مزارع سیب‌های تولیدشده توسط کشاورزان ایرانی به‌دلیل نبود بازار در مزرعه سرگردان می‌مانند؛ بنابراین شناخت پتانسیل‌های وارداتی قزاقستان برای صادرکنندگان ایرانی بسیار ضروری خواهد بود؛ زیرا بیش از 10 درصد سهم واردات این کشور در سال 2015 مربوط به کالاهای کشاورزی است و ایران به‌دلیل مرز آبی مشترکی که با این کشور دارد، به‌راحتی می‌تواند سهم بالایی از این مقدار را به خود اختصاص دهد./

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-961010-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید