Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از دهمین نمایشگاه محصولات ارگانیک خبر داد:

رشد 10 درصدی سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در هر سال/ 750 هزار هکتار مزارع کشور تحت پوشش مبارزه بیولوژیک هستند

اگرچه هنوز سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در ایران قابل توجه نیست، اما این میزان سالانه حدود 10 درصد رشد داشته است.

اگرچه هنوز سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در ایران قابل توجه نیست، اما این میزان سالانه حدود 10 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه ارگانیک که در بوستان گفت‌وگو برگزار شده است، به خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود 84 هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور تحت کشت ارگانیک هستند و سالانه به طور متوسط سطح زیرکشت این محصولات، حدود 10 درصد رشد می‌کند.

محمود حجتی افزود: باید با تلاش بیشتر، سعی کنیم که عدد پایه را ارتقا دهیم تا این رشد 10 درصدی، به مقدار قابل ملاحظه‌ای برسد.

به گفته وی، در سال 92 حدود 200 هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور تحت پوشش مبارزه بیولوژیک بودند که این مقدار در حال حاضز به 750 هزار هکتار ارتقا یافته است. این موضوع به تولید بیشتر محصولات ارگانیک کمک خواهد کرد.

حجتی با اشاره به اینکه بودجه خاصی برای طرح‌های ارگانیک تخصیص داده نشده است، عنوان کرد: متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که برای اجرای هر طرحی به فکر بودجه آن باشیم، اما بسیاری از جاها با همت و مشارکت مردم و تشکل‌ها اقدامات موثری صورت می‌گیرد که نیازی به بودجه ندارد. البته لازم است دولت هم در راستای سیاست‌های کلی، از توسعه مزارع ارگانیک حمایت کند. خوشبختانه در این سال‌ها هم به محصول ارگانیک و هم سالم توجه خوبی شده و تشکل‌ها هم حضور خوبی داشته و مجوزهایی را صادر کرده‌اند. مردم نیز علاقه‌مندند که در درجه نخست محصول سالم در اختیار داشته باشند و در درجه دوم محصول ارگانیک مصرف کنند که برای سلامتی مفید است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این نمایشگاه با همت انجمن مربوطه و پشتیبانی شهرداری برگزار شده و راهی است برای فرهنگسازی و معرفی محصولات ارگانیک به عامه مردم. با توجه به الزاماتی که در اسناد بالادستی برای دولت وجود دارد، نیاز است که دولت نظارت‌های خود را تقویت کند تا در راستای اعتماد مردم نسبت به این محصولات باارزش، خللی وارد نشود.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سموم اشاره و بیان کرد: در سال‌های اخیر به همت سازمان حفظ نباتات تحول جدی در بخش سموم صورت گرفته و در ارتباط با مصرف، تولید، عرضه و تقاضای سموم تغییراتی اساسی ایجاد شده است. این سازمان با عنوان دبیرخانه شورای عالی سلامت فعالیت می‌کند و طی سال‌های گذشته موفق شد با همکاری سایر دستگاه‌ها واردات ده‌ها سم پرخطر را که برخی از آنها مربوط به دهه 50 و 60 قرن قبل میلادی بودند، متوقف و ساماندهی کند. بنابراین روند خوبی در زمینه سم و کود شروع کردیم که ادامه خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته در شبکه توزیع، مشکلاتی وجود داشت که هنوز هم به طور کامل برطرف نشده است، اما تا 90 درصد کارها انجام گرفته و امید می‌رود بتوان این مسئله را با کمک سایر دستگاه‌ها پیش برد. به هر حال باید صلاحیت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان سموم مختلف، توسط سازمان حفظ نباتات مورد تایید باشد.

این مقام مسئول معتقد است اگرچه در بازار محصولات ارگانیک، مشکلات کمتری به چشم می‌خورد، اما باید برای بهبود عرضه آنها تلاش بیشتری انجام داد. در همین راستا مصرف‌کننده خارجی هم در صورت قبول پروتکل‌های ایران می‌تواند از محصولات ارگانیک ما بهره‌مند شود. البته هنوز مقدار تولید به حجمی نرسیده که در سطحی انبوه قابل صادرات باشد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


رتبه 42 ایران در تولید محصولات ارگانیک

رئیس انجمن ارگانیک کشور نیز در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر حدود 179 کشور دنیا در فهرست تولیدکنندگان محصولات ارگانیک قرار دارند.

رضا نورانی افزود: طی 11 سال گذشته با تلاش‌هایی که توسط انجمن مربوطه صورت گرفته، ایران نیز در رنکینگ کشورهای تولیدکننده قرار گرفته و هم‌اکنون رتبه 42 را در اختیار دارد.

نورانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، بتوان رتبه ایران را در میان کشورهای تولیدکننده محصولات ارگانیک طی سال‌های آینده به مقدار قابل توجهی ارتقا داد./

V-960925-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید