Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

پایداری خودکفایی گندم در سال آینده/۴۳۰ هزارتن بذر گواهی شده گندم امسال توزیع شد

مجری طرح گندم تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: به پایداری مطلوبی در کشور رسیده و برای سال ۹۷ نیازی به واردات گندم نداریم.

پایداری خودکفایی گندم در سال آینده/۴۳۰ هزارتن بذر گواهی شده گندم امسال توزیع شد

مجری طرح گندم تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت:به پایداری مطلوبی در کشور رسیده و برای سال ۹۷ نیازی به واردات گندم نداریم.


به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور امروز سه شنبه در سی و هشتمین سمینار سالانه حفظ نباتات در یزد با اعلام این مطلب گفت:گندم رقم مهرگان با ۱۳.۸ درصد پروتیین و رقم شوش و احسان جزو رقم های ممتاز کشور هستند.

وی میزان گندم مورد نیاز خبازی های کشور را ۸.۵ میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: گندم داخلی کیفیت لازم را برای پخت نان دارد.

اسفندیاری پور گندم را در تامین امنیت غذایی، جزو محصولات استراتژیک و مهم دانست و تصریح کرد: این محصول ۳۹ درصد انرژی و ۴۲ درصد پروتیین مورد نیاز بدن را تامین می کند و به دلیل اهمیت آن در امنیت غذایی، نمی توانیم از تولید آن صرفه نظر کنیم و منتظر دیگران باشیم، زیرا ممکن است آنان بنا به دلایلی در آینده گندم مازاد تولید نکنند.

وی گفت: دو سوم گندم تولید داخل در اراضی دیم کشت می شود و بخشی از گندم آبی مان نیز از آب باران، استفاده می کند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری و روش های کشت، مصرف آب در مزارع گندم رو به کاهش است.

وی با اشاره به کاهش علف های هرز در مزارع گندم کشور اظهار کرد: امسال نزدیک به ۴۳۰ هزار تن بذر گواهی شده میان کشاورزان توزیع شده که به کاهش علف های هرز در مزارع کمک کرده است.

اسفندیاری پور میزان توزیع بذر گندم گواهی شده میان کشاورزان در سال ۹۲ را ۲۹۰ هزار تن، سال ۹۳ نزدیک به ۳۳۰ هزار تن، سال ۹۴ حدود ۳۸۰ هزار تن و سال گذشته را ۴۶۱ هزار تن عنوان کرد.

وی در همین حال بر پیگیری و رصد بیماری های گندم در مناطق خشک تاکید کرد و گفت: ما باید حساسیت مان را به بیماری های گندم در مناطق خشک افزایش دهیم.

اسفندیاری پور با اشاره به تولید جهانی گندم تصریح کرد: در حال حاضر ۷۶۰ میلیون تن تولید جهانی گندم است که در سطح ۲۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشت می شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۲ تجارت جهانی گندم ۱۳۸ میلیون تن بود و اکنون این رقم به ۱۷۰ میلیون تن رسیده است که بخشی از آن ناشی از افزایش تولید است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید