Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز:

کشاورزی کشور ظرفیت خودکفایی ندارد/ وزارت نیرو به‌دنبال پول است/ توصیه کشاورز به کشاورزان

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی در کشور ظرفیت خودکفایی ندارد، برای بهبود عملکرد تولید، توصیه‌هایی را به کشاورزان پیشنهاد کرد.

کشاورزی کشور ظرفیت خودکفایی ندارد/ وزارت نیرو به‌دنبال پول است/ توصیه کشاورز به کشاورزان

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی در کشور ظرفیت خودکفایی ندارد، برای بهبود عملکرد تولید، توصیه‌هایی را به کشاورزان پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز عباس کشاورز در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر کشاورزی امکان توسعه اراضی را نداشته، بلکه احتمالاً وسعت آن کمتر نیز خواهد شد؛ بنابراین نباید با چنین ظرفیتی از کشاورزی انتظار خودکفایی داشت.

به گفته وی، باید تولیدکنندگان در راستای با عملکرد بالا و تولید محصولی که بازار مناسب داشته باشد، تلاش کنند و نگران خودکفایی نباشند. در همین زمینه باید کاشت محصولاتی که با آب سبز رشد می‌کنند، در اولویت قرار گرفته و در عین حال پذیرفت که محصولاتی مانند برنج و ذرت در حد خودکفایی نیست.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره آفت‌کش‌ها بیان کرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در این بخش موفقیت مورد انتظار را کسب کنیم، اما برنامه‌های ویژه‌ای تنظیم شده که حداکثر 14 تا 16 ماه دیگر، بسیاری از مشکلات آفت‌کش‌ها حل خواهد شد. همان‌طور که درباره مکانیزاسیون نیز هنوز با سطح ایده‌آل فاصله داریم و باید تلاشمان را بیشتر کنیم.

کشاورز درباره مصرف کود افزود: در حال حاضر موجودی کود در کشور 480 هزار تن برآورد می‌شود، این در حالی است که در سال 92 از 70 نمونه کودی، 55 نمونه دارای ماده مؤثره صفر بود. به همین دلیل راه ورود بهترین کودها از اروپا را به ایران باز کردیم. با این حال، مصرف کود در کشور بهینه نیست و استان‌هایی مانند گلستان و خوزستان کود زیادی مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کشاورزی از دسترسی به بذر مناسب نباید محروم شود، عنوان کرد: در این زمینه تنها باید مراقب مسائل قرنطینه‌ای بود؛ به‌عنوان مثال، درباره بذر چغندرقند، انحصار تولید داخل را شکستیم و عرصه را برای آن رقابتی کردیم. به همین دلیل در مدت سه سال عملکرد این محصول از 42 به 55 تن رسید و به‌دنبال آن عملکرد شکر از 453 گرم به 670 گرم به ازای هر مترمکعب آب افزایش یافت؛ بنابراین اگر تولید بذر در داخل جوابگو نباشد، باید آن را به‌وسیله واردات تأمین کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با ارائه توصیه‌هایی به کشاورزان ادامه داد: بهتر است 30 درصد باقیمانده گیاه در زمین نگه داشته شود، در عین حال کشت به‌صورت مستقیم با حداقل خاک‌ورزی توصیه‌هایی است که عملکرد را به ازای هر مترمکعب آب افزایش خواهد داد و نیاز آبی را تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

کشاورز تأکید کرد: برخی کشاورزان تصور می‌کنند کشت نشائی در محصولاتی مانند ذرت، پنبه یا کلزا هزینه بالایی دارد، این در حالی است که بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد قیمت هر نشاء بین هشت تا 10 تومان است. به غیر از این، از آنجا بیشتر آسیب‌ها در مراحل ابتدایی رشد گیاه نمایان می‌شود، خسارت‌ها را به حداقل رسانده و صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف آب صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه روش‌های زراعی باید دگرگون شود، به کشاورزان توصیه کرد: شخم و دیسک سنگین را کنار بگذارید و نگران کمبود تولید نباشید، زیرا انتظار کشاورزی گذشته برای امروز امری بیهوده تلقی می‌شود. در همین راستا باید برخی محصولات را از دست بدهیم؛ به‌عنوان مثال چرا باید در استان گلستان 90 هزار هکتار زمین زراعی به کشت برنج اختصاص یابد که اگر این موضوع ادامه‌دار شود، گلستان نیز تا پنج سال دیگر مانند استان یزد خواهد شد.

کشاورز با انتقاد از رفتار وزارت نیرو یادآور شد: متأسفانه در چند سال اخیر عملکرد وزارت نیرو به‌گونه‌ای بوده که تعادل‌بخشی در آن مشهود نیست. این وزارتخانه تنها به‌دنبال پول است و زمانی که ساعت مصرف آب برای کشاورز به پایان می‌رسد، از او پول می‌گیرد تا دوباره آن را تمدید کند، این در حالی است که با فرافکنی نمی‌توان مشکل آب را حل کرد و این وزارتخانه باید به‌صورت جدی در صرفه‌جویی مصرف آب به ما کمک کند./

V-960901-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید