Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی تولید 2.3 میلیون تن مرکبات در مازندران/ احتمال تغییر در بیولوژی آفات کشاورزی به‌دلیل گرمای هوا

از آنجا که در تمام جهان از گاز اتیلن و یک‌سری مواد استاندارد برای رنگ‌دهی محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، هیچ باقیمانده‌ای از این گاز در محصولات کشاورزی به‌ویژه پرتقال وجود نخواهد داشت.

پیش‌بینی تولید 2.3 میلیون تن مرکبات در مازندران/ احتمال تغییر در بیولوژی آفات کشاورزی به‌دلیل گرمای هوا

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مژگان ستار:

هرساله در زمان برداشت مرکبات حرف و حدیث‌های مختلفی گریبان این محصول را می‌گیرد که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد. امسال نیز در برخی روزنامه‌ها خبر از آلودگی این محصول با گاز اتیلن که برای سبززدایی استفاده می‌شود، به گوش می‌رسد که مردم را برای مصرف این محصول دچار تردید کرده است. از این رو در گفت‌وگو با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران خبرنگار ایانا مصاحبه‌ای انجام داده است که این موضوع را نقد می‌کند.

دلاور حیدرپور می‌گوید: زمانی که بریکس قند پرتقال به بیش از 12 درصد برسد، قابلیت عرضه به بازار را خواهد داشت که البته بسته به شرایط آب و هوایی و خشکی هوا، زمان رسیدگی محصول پرتقال متفاوت است، اما به‌طور میانگین، اواسط تا اواخر آبان‌ماه، پرتقال‌های بازارپسند قابل برداشت است.

وی بیان می‌کند: در سال جاری به‌دلیل آنکه تابستان کم‌بارانی داشتیم، شاهد آن بودیم که محصولات کشاورزی ازجمله پرتقال به خشکی دچار شد که البته بارندگی‌های پاییزه کمک کرد و علاوه بر آن آبیاری دستی توسط باغداران اجازه نداد که محصول پرتقال دچار آسیب شود.

حیدرپور با اعلام اینکه از 13 آبان‌ماه پرتقال‌های مازندران قابلیت برداشت پیدا می‌کند، می‌افزاید: پرتقال‌های پیش‌رس که به‌عنوان نوبرانه در بازار وجود دارد، دلیلی نمی‌شود که این محصول دچار مشکل است، زیرا عده‌ای از مردم ترش‌پسند بوده و محصولات فوق را خریداری می‌کنند. زیرا اگر خریداری برای محصولات نوبرانه نباشد، به هیچ عنوان وارد بازار نخواهد شد.

وی درباره رنگ‌آوری پرتقال و نارنگی عنوان می‌کند: در همه جهان برای سبززدایی و رنگ‌آوری محصولات کشورزی ازجمله پرتقال و نارنگی از مواد استاندارد گاز اتیلن استفاده می‌کنند که هیچ تأثیری بر مزه و طعم محصول نداشته و سلامت آن را به خطر نمی‌اندازد.


قضاوت درباره سلامت مردم غیرکارشناسی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران ادامه می‌دهد: قضاوت درباره نوع کاری که انجام می‌شود و ارتباط آن با سلامتی مردم جامعه کاری غیرکارشناسی بوده و نباید به آن دامن زد. زیرا برای محصول چون موز اگر قرار باشد به‌صورت زرد و کاملاً رسیده به کشور وارد شود، ضرر و زیان‌های زیادی به آن وارد می‌شود؛ بنابراین اجبار برای برداشت سبز و نگهداری سبز آن‌ها در انبارها و رنگ‌آوری برای زمانی که قرار است وارد بازار شود، وجود دارد.

حیدرپور تأکید می‌کند: تا اواسط آبان‌ماه سال جاری، رشد فیزیولوژی مرکبات تکمیل می‌شود و ورود آن به بازار ضائقه‌پسند می‌شود.

وی یادآور می‌شود: امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 2.3 تن مرکبات در استان مازندران تولید شود که 1.5 تن آن پرتقال و حدود 600 تا 650 تن آن را نارنگی شامل می‌شود و مابقی آن به انواع دیگر مرکبات اختصاص دارد.

حیدرپور اضافه می‌کند: با وجود آنکه امسال سال آور پرتقال نیست، اما محصولات تولیدشده یک در 100 بوده و برنامه‌ریزی شده است که برای صادرات آن اقدامات خاصی به انجام برسد.

وی درباره احتمال سرمازدگی مرکبات همچون سال گذشته خاطرنشان می‌سازد: با وجود آنکه نمی‌توان جلوی سرما را گرفت، اما به باغدران توصیه شده است که از نیمه دوم آبان‌ماه به تدریج محصول خود را برداشت و انبار کنند تا بدین‌ترتیب هم از سرمازدگی مصون باشد و هم بازار اشباع نشده و سود مناسبی عاید باغداران شود که بدین‌شکل بازار نیز مدیریت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران می‌افزاید: پیش‌بینی خاصی برای سرمازدگی نمی‌توان داشت، اما توصیه‌های خاصی به باغداران شده است که محصول خوب و اقتصادی تولید و به بازار عرضه کنند.


گرمای هوا برداشت پرتقال را 10 روز به جلو انداخت

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور نیز درباره رنگ‌آوری محصولات کشاورزی به خبرنگار ایانا می‌گوید: در طبیعت نیز محصولات کشاورزی گاز اتیلن از خود آزاد می‌کنند، به‌گونه‌ای که با قرار دادن چند عدد سیب در کنار کیوی‌های نارس می‌توان زمان رسیدن محصول کیوی را جلو انداخت؛ بنابراین در تمام جهان از این گاز برای رنگ‌دهی و رسیدگی میوه استفاده می‌شود.

یحیی ابطالی بیان می‌کند: اتیلن‌دهی به محصولات کشاورزی برای رنگ‌دهی در شرایط خاص گرمایی انجام می‌شود که افراد مطلع از این کار آگاهی دارند؛ پس جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌هایی که تولید میوه بسیار خوب است، متأسفانه عده‌ای آب در هاون می‌کوبند و آب در آسیاب دشمن می‌ریزند تا بلکه راهی برای واردات مرکبات باز شود و در سال جاری نیز که تولید مناسبی رقم خواهد خورد و محصول صادراتی نیز خواهیم داشت، دوباره شایعه ناسالم بودن پرتقال‌های تولیدی در کشور مطرح می‌شود.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور تأکید می‌کند: عده‌ای از مردم سبز بودن پرتقال در شرایط حاضر که به‌دلیل نوبرانه بودن و برداشت زودهنگام اتفاق افتاده را به ناسالم بودن آن تعبیر می‌کنند که باید گفت اگر بازار کشش نداشته باشد، به هیچ عنوان این محصولات نرسیده وارد آن نخواهد شد، اما زمانی که طالب برای آن وجود دارد، شاهد میوه‌های نوبرانه که به قولی بسیار ترش نیز بوده‌اند، در بازار هستیم.

ابطالی یادآور می‌شود: از 15 آبان‌ماه شاهد برداشت پرتقال‌های شیرین و آبدار خواهیم بود که با توجه به گرم بودن هوا در سال جاری ممکن است برداشت 10 روز نیز جلوتر بیفتد، اما محصول نارنگی رقم زودرس‌تری دارد و از 10 شهریورماه برخی ارقام آن قابلیت برداشت دارد.

وی درباره وضعیت آفات و بیماری‌ها در سال جاری عنوان می‌کند: گزارش‌های سه ماهه مرکز اقلیم‌شناسی، اواخر آبان‌ماه منتشر خواهد شد، اما آنچه که در ظاهر مشخص است، زمستان امسال سرد نبوده و احتمال آنکه گرمای هوا وضعیت بیولوژی آفات را به هم بزند، وجود دارد.

در حالی که مسئولان تولید محصولات کشاورزی معتقدند که گاز اتیلن هیچ ضرری به محصولات کشاورزی ازجمله پرتقال، نارنگی و موز وارد نمی‌کند، دکتر محسن عصار که رئیس کلینیک‌های گیاه‌پزشکی سازمان حفظ نباتات کشور و نیز عضو شورای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست هست، معتقد بوده که گاز اتیلن به هیچ عنوان نمی‌تواند اثرات باقی‌ماندگی در محصولات کشاورزی به جای بگذارد، مگر آنکه از گازهای دیگری برای رنگ‌دهی محصولات کشاورزی استفاده شود، اما در تمام جهان از این گاز برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنند و هیچ نوع اثر باقی‌ماندگی تاکنون به ثبت نرسیده است./

M-960809-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید