Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

135 هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در کشور وجود دارد / سرمایه دامی در کشور، رتبه دوم بعد از صنعت نفت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: هم اکنون 135 هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در کشور وجود دارد که با توجه به گردش منظم روزانه در رتبه دوم بعد از صنعت نفت قرار گرفته است.


رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: هم اکنون 135 هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در کشور وجود دارد که با توجه به گردش منظم روزانه در رتبه دوم بعد از صنعت نفت قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا،دکتر علیرضا رفیعی پور، در گفت و گو با خبرنگاران در بیرجند، افزود: سرمایه دامی موجود در کشور مولد، دایمی و پایدار است اما نفت تمام شدنی است پس این سرمایه می تواند نقش موثری در تولید و اشتغال پایدار داشته باشد و باید تقویت شود.
وی با بیان اینکه امروزه اتکا در حوزه غذایی بسیار حایز اهمیت است، عنوان کرد: اگر امنیت غذایی مردم را بتوانیم تامین کنیم بزرگترین خدمت را به آنها کرده ایم.
وی تصریح کرد: امروز دشمن در حوزه بیوتروریسم می تواند دخالت کند و جامعه را مورد هدف قرار دهد اما اگر در این بحث به خودکفایی برسیم در کنار اشتغالزایی، اقتصاد و تجارت بین المللی را در ایران شکوفا خواهیم کرد.
لزوم توجه به محصولات سبز عشایر
دکتر رفیعی پور، اظهار کرد: خیلی وقت ها نگران تولید و کیفیت آن هستیم اما واقعیت این است که محصولاتی پاک تر از محصول عشایر نداریم و باید به این فرآورده های سبز توجه ویژه داشته باشیم.
به گفته وی در همین ارتباط باید با تاسیس شرکت تعاونی ها و بازارچه های روستایی - عشایری، فرآورده های پاک و سبز این تولید کننده ها را به مردم معرفی و عرضه کنیم تا عشایر نتیجه زحماتشان را با ارزش افزوده بیشتر بگیرند.
وی با اشاره به اینکه تقویت دامداران و عشایر امری اساسی است، گفت: اگر در چند سال گذشته در استان هایی مثل خراسان جنوبی به جای تسهیلات خرید خودرو، شتر و بز در اختیار دامداران قرار می دادیم امروز هیچ مشکلی در بحث تولید و اشتغال نداشتیم.
خراسان جنوبی الگو در بحث عاری از بیماری های مشترک انسان و دام
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث عاری بودن از بیماری های مشترک بین انسان و دام در سراسر کشور الگوست، افزود: اقدام های دامپزشکی در حوزه های مختلف استان قابل تقدیر است و امیدواریم این روند هموار پابرجا بماند.
به گفته وی در کنار حاکمیت، تولید کننده و مصرف کننده هم در بحث امنیت غذایی مسئولند و اگر قرار باشد غذای مردم از مزرعه تا سفره، سالم و پاک در اختیارشان قرار گیرد همت همه این مجموعه الزامی است.
لزوم تقویت آزمایشگاه و پست قرنطینه ای در خراسان جنوبی
دکتر رفیعی پور، تصریح کرد: تقویت آزمایشگاه و پست قرنطینه در این استان امری بسیار ضروری است که امیدواریم با تخصیص اعتبار ملی و استانی آزمایشگاه مورد نیاز هر چه سریعتر تکمیل و تجهیز شود و پست های قرنطینه ای از چهار پست به هشت پست ارتقا یابد.
به گفته وی وجود آزمایشگاهی مجهز و ارتقا پست های قرنطینه ای باعث جلوگیری از ورود بیماری ها خواهد شد و در نتیجه کیفیت محصولات غذایی ارتقا خواهد یافت.
وی در ادامه نقش بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در حوزه دامپزشکی را مهم عنوان کرد و گفت: هم اکنون 36 هزار نفر در حوزه های مختلف دامپزشکی به خدمترسانی در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می کنند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید