Iranian Agriculture News Agency

ایانا وضعیت تولید و تجارت ماهیان زینتی در کشور را بررسی می‌کند:

اشتغال 8700 نفر در بخش ماهیان زینتی / سهم 20 میلیارد دلاری تجارت ماهیان زینتی در جهان

تولید و پرورش ماهیان زینتی از دیر باز یکی از علایق ایرانیان محسوب می‌شود که در دهه‌های اخیر از این طریق درآمدزایی صورت گرفته و هم‌اکنون بیش از هشت هزار و 700 نفر به این کسب‌وکار مشغولند.

اشتغال 8700 نفر در بخش ماهیان زینتی / سهم 20 میلیارد دلاری تجارت ماهیان زینتی در جهان

تولید و پرورش ماهیان زینتی از دیر باز یکی از علایق ایرانیان محسوب می‌شود که در دهه‌های اخیر از این طریق درآمدزایی صورت گرفته و هم‌اکنون بیش از هشت هزار و 700 نفر به این کسب‌وکار مشغولند.

به گزارش خبرنگار ایانا، اگرچه در سده‌های اخیر ماهی قرمز یکی از اجزای سفره هفت سین در بین ایرانیان بوده است، اما حضور مستمر ماهیان زینتی در منازل و محل کار، طی چند دهه گذشته رواج یافته و با توسعه مراکز تکثیر و پرورش و فروشگاه‌های مربوطه امروز این نوع از ماهیان، به عنوان یک حیوان خانگی ( pet ) در بین مردم شناخته می‌شود. بنابراین با توجه به تاثیر روانی وجود آکواریوم در محیط‌های انسانی، تقاضا برای ماهیان زینتی در کشور روند فزاینده‌ای دارد.

میزان اشتغال ایجاد شده

طبق آمار و اطلاعات موجود در سازمان شیلات ایران، تا سال 95 حدود یک هزار و 400 مرکز تولید آبزیان زینتی در سراسر کشور به کار تکثیر، وزن رسانی و پرورش اشتغال دارند و در سال گذشته با تولید حدود 220 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی، زمینه اشتغال مستقیم هشت هزار و 700 نفر را فراهم کرده‌اند. ضمن اینکه به واسطه این تولید، فرصت‌های اشتغال متعددی در حوزه خدمات فروشگاهی و خرده فروشی مهیا شده است.

بیش از 100 گونه از انواع ماهیان زینتی در سطح تجاری در کشور تولید می‌شود و علاوه بر آن در دو سال گذشته تولید گیاهان زینتی نیز در کشور توسعه یافته و دو واحد تولیدی در استان گیلان و تهران راه‌اندازی شده‌اند. به این ترتیب واردات گیاهان آبزی زینتی که جزء لاینفک آکواریوم‌ها محسوب می‌شود، تقریبا به صفر رسیده است.

با توجه به اینکه ظرفیت تولید و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی مراکز تولید ماهیان زینتی کاملا متغیر است، توسعه مراکز ماهیان زینتی در قالب مشاغل خانگی و خرد فراهم بوده و این امر اشتغال اقشار کم سرمایه جامعه از جمله بانوان دانش‌آموخته و زنان سرپرست خانوار را فراهم می‌کند.

تجارت ماهیان زینتی در ایران و جهان

در سال گذشته 62 تن ماهی زینتی به ارزش 930 هزار دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با سال قبل از آن 47 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر 315 تن انواع آبزیان زینتی به ارزش بیش از 2.2 میلیون دلار صادر شده که دو برابر میزان صادرات سال 94 است. بنابراین تراز تجاری در این بخش مثبت بوده و به میزان یک میلیون و 270 هزار دلار برآورد می‌شود. عراق، ترکیه، آذربایجان و برخی کشورهای عربی، بازارهای اصلی صادرات تولیدکنندگان ایرانی هستند. با توجه به وجود ذخایر طبیعی ماهیان زینتی آب شور در جنوب کشور، فرصت‌های تجاری خوبی برای توسعه صادرات این آبزیان وجود دارد. از این رو شیلات ایران، توسعه مراکز تولید آبزیان زینتی آب شور را در دستور کار داشته و از آن حمایت می‌کند.

در حال حاضر نیز بیش از دو هزار و 600 گونه مختلف از ماهیان زینتی در دنیا وجود دارد و تولید و تجارت آنها یکی از بخش‌های مهم تجارت محصولات شیلاتی جهان را تشکیل می‌دهد. سهم تجارت ماهیان زینتی در دنیا بیش از 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود و طیف گسترده‌ای از شاغلان در این عرصه مشغول فعالیت هستند. کشورهای مهم تولید کننده عبارتند از مالزی، سنگاپور، تایلند، اندونزی و چین. این کشورها بیش از 80 درصد تجارت را به خود اختصاص داده‌اند.

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید