Iranian Agriculture News Agency

محصولات سازگار با آب و هوای هوشمند، لازمه امنیت غذایی و تغذیه در آینده است/ لوبیا "گوشت فقرا"نسبت به گرما مقاوم است

تغییرات آب و هوایی عوارض شدیدی برای کشاورزان دارد؛ معیشت آنان با تهاجم سیل، خشکسالی، بالا آمدن سطح آب دریاها و افزایش دمای هوا نابود می شود. در حال حاضر، با اشتغال بیش از 1.3 میلیارد نفر از مردم سراسر جهان در بخش کشاورزی و یا نزدیک به 40 درصد از نیروی کار جهانی، ضروری است که ما انعطاف پذیری کشاورزی در برابر آب وهوا را با تمامی جنبه های پرورش محصول و نوآوری مواد غذایی ادغام کنیم.

محصولات سازگار با آب و هوای هوشمند، لازمه امنیت غذایی و تغذیه در آینده است/ لوبیا "گوشت فقرا"نسبت به گرما مقاوم است

تغییرات آب و هوایی عوارض شدیدی برای کشاورزان دارد؛ معیشت آنان با تهاجم سیل، خشکسالی، بالا آمدن سطح آب دریاها و افزایش دمای هوا نابود می شود. در حال حاضر، با اشتغال بیش از 1.3 میلیارد نفر از مردم سراسر جهان در بخش کشاورزی و یا نزدیک به 40 درصد از نیروی کار جهانی، ضروری است که ما انعطاف پذیری کشاورزی در برابر آب وهوا را با تمامی جنبه های پرورش محصول و نوآوری مواد غذایی ادغام کنیم.

به گزارش ایانا از سایت "آی پی اس نیوز"، با توسعه روش هایی برای بهبود کشت مواد غذایی اصلی، می توان برخی اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی را پست سر گذاشت و امنیت غذایی و معیشت کشاورزی نسل های آینده را تأمین کرد.

گزارش اخیر مؤسسه بین المللی تحقیقات سیاست غذایی 1 (IFPRI) ، نشان داد که احتمال دارد با تغییرات اقلیمی اخیر، تولید جهانی مواد غذایی در هر دهه تا سال 2050 تا 2 درصد کاهش یابد؛ در حالی که انتظار می رود جمعیت جهان به 9.7 میلیارد نفر برسد.

ممکن است در نتیجه این عوامل، مردم مجبور شوند که مقدار کمتری میوه، سبزیجات و محصولات گوشت قرمز مصرف کنند؛ زیرا به دنبال آن دسترسی به این مواد کمتر خواهد شد و قیمت ها افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است دسترسی به مواد غذایی به دلیل آسیب پذیری های مرتبط با اقلیم در بخش حمل و نقل، ذخیره سازی و فرآوری محدود شود.

مدل های پیش بینی شده بانک جهانی تا سال های 2030 و 2040 نشان می دهد که 40 تا 80 درصد زمین های زراعی برای کشت مواد غذایی اصلی مانند ذرت، ارزن و ذرت خوشه ای به کار خواهد رفت که می تواند به دلیل اثرات افزایش دما و یا خشکی و خشکسالی از بین برود.

به طور همزمان و با افزایش سطح دی اکسید کربن موجود در جو، در حال حاضر کیفیت تغذیه ای محصولات زراعی -غلظت ریزمغذی های حیاتی مانند روی و آهن کاهش می یابد. ساموئل مایر (Samuel Myers) و همکارانش در دانشگاه هارواد، مطالعه ای را در سال 2014 بر روی دی اکسید کربن و میزان مواد مغذی محصولات انجام دادند که نشان داد به احتمال زیاد سطح دی اکسید کربن در نیمه دوم قرن حاضر، عناصری مانند روی، آهن و پروتئین موجود در گندم، برنج، انواع لوبیا و سویا را کاهش می دهد.

حدود 2 میلیارد نفر از مردم جهان در کشورهایی زندگی می کنند که شهروندان شان عناصری مانند روی و آهن را از مواد غذایی اصلی کسب می کنند. در حال حاضر، بسیاری از مردم کمبود مواد معدنی مهم در رژیم های غذایی شان را تحمل می کنند و فقدان این مواد مغذی حیاتی عواقب ناخوشایندتری را برای سلامتی آن ها به همراه دارد.

فنّاوری جدیدی به نام تقویت زیستی (Biofortification) وجود دارد -فرآیندی که محتوای ریزمغذی ها در مواد غذایی اصلی را افزایش می دهد- و ابزار امیدوار کننده ای در میان تلاش های جهانی برای کاهش این روند است.

در حال حاضر، بسیاری از اثرات تغییرات اقلیمی به خوبی احساس می شود. هم اکنون، افزایش میزان خشکی و خشکسالی در کشورهایی مانند سومالی، اتیوپی و کنیا، منجر به از دست رفتن گسترده برداشت ها و مرگ و میر دام ها شده است. در نتیجه، میزان سوءتغذیه در این مناطق به سرعت بالا رفته است. سازمان ملل می گوید که فقط در سومالی، بیش از 6 میلیون نفر به کمک های فوری نیازمندند.

گرچه تغییرات آب و هوایی همچنان به سرعت در حال پیشرفت است؛ پژوهشگران و سیاستگزاران می توانند با تمرکز بر راهکارهای سازگاری محصولات، به تعدیل برخی اثرات منفی آن بر روی کشاورزان کمک کنند. سازمان هایی مانند هاروست پلاز 2 (HarvestPlus) و شرکای جهانی آن ها اهمیت مقاومت در برابر آب و هوا را تشخیص داده و دانشمندان، پرورش دهندگان گیاهان و گروه های تحقیقاتی شان روزانه بر روی مقادیر بیشتری از محصولات مقاوم به آب و هوا کار می کنند.

محققان مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری در شهر پالمیرا (Palmira) کلمبیا، لوبیاهایی را پرورش می دهند که نسبت به گرما مقاوم اند و آن را "گوشت فقرا" می نامند. لوبیا منبع حیاتی از ویتامین ها و پروتئین و همچنین منبع درآمدی برای میلیون ها نفر از مردم به ویژه در امریکای لاتین و آفریقاست.

مدل سازی های آب و هوایی در طول دهه های آینده نشان می دهد که افزایش دما، تولید لوبیا را به خطر می اندازد و بازده محصول و کیفیت آن را کاهش می دهد. علاوه بر این، تنش گرمایی، مناطق پرورش لوبیا را تا 50 درصد در قسمت های شرقی و مرکزی آفریقا تا سال 2050 کاهش می دهد.

با شناخت لوبیاهایی که تحمل بیشتری نسبت به گرما دارند -تا 30 درجه سانتی گراد- تولیدکنندگان محصولات حاصلخیزتری را پرورش می دهند و از نظر تغذیه ای لوبیاهایی تولید می شود که حتی در شرایط سخت تر نیز مقاومت می کنند.

محققان می گویند که در حقیقت، صفت مقاومت در برابر آب و هوا، در تمامی 150 رقم از 12 محصول غذایی اصلی که ما و همکارانمان پرورش داده ایم کامل است. آن ها آزمایش های گسترده ای را برای اطمینان از موفقیت این محصولات، از آزمایش های تنش در مزارعی که شرایط آب و هوایی شدید را تقلید کردند تا مطالعات آزمایشگاهی، انجام داده اند.

با تکرار شرایط تنش زا، محیطی را برای آزمایش فراهم کرده اند تا محصولات سازگار با شرایط آب و هوایی - ارقامی مقاوم با مقادیر بالای ریزمغذی ها و بازه محصول بالا- را پرورش دهند.

صفات محصولات پرورشی آنان مقاومت در برابر آفات، بیماری ها و ویروس ها، همچنین تحمل خشکی و خشکسالی است. چنین فنون پرورش گیاهان انتخابی فقط وسیله ای برای تضمین کشاورزی در مناطق آسیب پذیر نسبت به تغییرات آب و هوایی است، اما باید کارهای بیشتری انجام شود.

از آن جایی که تغییرات اقلیمی مداوم نقش حائز اهمیتی در کشاورزی و امنیت غذایی دارد، پژوهشگران باید به ادامه تحقیقات خود برای تضمین زندگی جوامع روستایی و دریافت مواد مغذی بیشتر و دسترسی به انواع محصولات مقاوم متعهد باشند.

با ادامه بحران قحطی در پنج کشور از آفریقا تا خاورمیانه، کشاورزان و جوامع آسیب پذیر به سیاستگزاران، دانشمندان و کمک کنندگان اعتماد می کنند تا ابزارهای لازم برای کاهش گرسنگی و پیشگیری از تلفات برداشت های اضافی را فراهم کنند.

پانوشت:

1. International Food Policy Research Institute

2. بخشی از برنامه تحقیقاتی گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاروزی (CGIAR) در زمینه کشاورزی، سلامت و تغذیه است.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید