Iranian Agriculture News Agency

تشکیل کارگروه دام و طیور برای رسیدگی به وضعیت تولید گوشت:

پیگیری وضعیت بازار گوشت/ فاصله زیادی تا خودکفایی نمانده است/ نرخ مصنوعی گوشت در بازار

هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری وضعیت بازار گوشت، کارگروهی متشکل از بخش دولتی، خصوصی و نمایندگان مجلس تشکیل شد.

پیگیری وضعیت بازار گوشت/ فاصله زیادی تا خودکفایی نمانده است/ نرخ مصنوعی گوشت در بازار

هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری وضعیت بازار گوشت، کارگروهی متشکل از بخش دولتی، خصوصی و نمایندگان مجلس تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و بخش خصوصی برگزار شد، تشکیل کارگروهی در دستور کار قرار گرفت که بر اساس آن وضعیت تولید گوشت قرمز بررسی شود. در همین راستا عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفته بود: "موضوع‌هایی از قبیل نحوه تولید، صادرات، واردات، قیمت‌گذاری گوشت قرمز در جلسه مذکور بررسی شد، اما با توجه به گستردگی موضوع با رأی نمایندگان کمیسیون، کارگروه دام و طیور مسئولیت بررسی موضوع‌های مختلف در زمینه گوشت را به عهده گرفت."

علی‌اکبر مهرفرد، معاون امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره تنظیم بازار در خلال این جلسه گفت: "گوشت‌های وارداتی به شرکت‌های بسته‌بندی سپرده شده آنها نیز محصول نهایی را به مکان‌های مشخص عرضه می‌کنند. از فروردین‌ماه تاکنون هیچ افزایشی در لاشه‌های تحویل شده صورت نگرفته و سعی شده که فاصله آن با قیمت داخلی حفظ شود؛ بنابراین احتمال می‌رود نرخ لاشه‌های تحویلی در ماه‌های آینده کاهش داشته باشد."

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

یکی از انتقاداتی که به سازمان دامپزشکی وارد شد، تک‌بعدی بودن واردات لاشه و عدم تنوع در واردات بود که ریاست سازمان دامپزشکی نیز در این باره توضیحاتی را ارائه داد. در همین رابطه مقرر شد که تأمین گوشت به‌صورت گسترده‌تر و متنوع‌تر صورت گیرد.

منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام نیز که در این جلسه به‌عنوان نماینده بخش خصوصی حضور داشت، از مسئولان دولتی و نمایندگان مردمی خواست تا در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگزاری‌های مربوط به بخش تولید و تأمین بازار گوشت، بخش خصوصی را نیز دخالت داده و از تجربه‌ها و رهنمودهای آن استفاده کنند، زیرا آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، مشکل اصلی گرانی گوشت در تولید نیست، بلکه باید این موضوع را در لایه‌های بازار جست‌وجو کرد.

در نهایت برای پیگیری موضوع، کارگروهی با عنوان دام و طیور، متشکل از نمایندگان دولت، مجلس و بخش خصوصی با ریاست علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند، تشکیل شد تا این مسئله را به‌صورت تخصصی دنبال کند.

در همین راستا امروز نیز نماینده مردم شیراز درباره قیمت گوشت قرمز به خانه ملت گفت: "فاصله چندانی تا خودکفایی در تولید گوشت قرمز باقی نمانده است، زیرا بخش عمده‌ای از گوشت مصرفی در بازار از تولید داخلی تأمین می‌شود."

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات گوشت برای تنظیم و عرضه تقاضا این بازار استراتژیک عملیاتی شده است، اظهار کرد: برای رهایی از واردات گوشت باید فکری به حال نرخ و بازار نهاده‌های دامی کرد.

اکبری بیان کرد: خودکفایی گوشت در گرو تأمین نهاده‌های دامی ارزان‌قیمت برای دامداران است تا به‌طور مستقیم نرخ گوشت در بازار به آرامش منطقی برسد. افرادی هستند که بازار کلان واردات نهاده‌های دامی را در دست دارند و دیگر رقبا را با دامپینگ از گود رقابت خارج می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: باید افزایش تولید نهاده‌های دامی برای رهایی از وابستگی به واردات خوراک دام در دستور کار وزارت کشاورزی قرار بگیرد، اما فاصله ما تا خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی بسیار بالا است؛ بنابراین به‌ناچار ما مجبوریم واردات نهاده‌های دامی را به طریق گسترده به کشور عملیاتی کنیم.

اکبری ادامه داد: با توجه به ظرفیت تولید نهاده‌های دامی در کشور توان تأمین خوراک دام توسط تولید داخلی در سراسر کشور امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی در گروی ارائه تسهیلات ویژه و‌ تأمین ارزان‌قیمت نهاده‌های دامی بوده و این در حالی است که قیمت کنونی گوشت برای بسیاری از خانوارها قابل قبول نیست.

اکبری در پایان خاطرنشان ساخت: نرخ گوشت در بازار مصنوعی است، زیرا افراد زیاده‌خواه، نرخ گوشت را با جوسازی افزایش می‌دهند./

V-960612-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید