Iranian Agriculture News Agency

مقایسه قیمت گوساله زنده و محصول نهایی در بازار:

آیا دامدار گران‌فروشی می‌کند؟ +جدول

در هفته‌های اخیر قیمت گوشت گوساله افزایش محسوسی داشته که برای این امر دلایل مختلفی وجود دارد، اما تغییرات نرخ گوساله زنده در تناسب با محصول نهایی، موضوع دیگری است که باید بررسی شود.

آیا دامدار گران‌فروشی می‌کند؟ +جدول

در هفته‌های اخیر قیمت گوشت گوساله افزایش محسوسی داشته که برای این امر دلایل مختلفی وجود دارد، اما تغییرات نرخ گوساله زنده در تناسب با محصول نهایی، موضوع دیگری است که باید بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، در حال حاضر گوشت گاو و گوساله در میادین به طور متوسط 39 هزار و 300 تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد. این قیمت در خرده فروشی‌ها طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی، کمی بیش از 40 هزار و 400 تومان است. این در حالی است که هفته منتهی به 27 مرداد ماه نرخ این محصول 38 هزار و 760 تومان خرید و فروش می‌شد. بنابراین قیمت گوشت گوساله در هفته منتهی به 3 شهریور، به میزان 4.4 درصد رشد یافته است. البته در مقایسه با سال قبل در همین مقطع زمانی، رشد قیمتی 14.8 درصد به ثبت رسیده است.

این نرخ‌ها در صورتی چهره واقعی خود را نشان می‌دهد که با قیمت دام زنده قیاس شود. در حال حاضر بهای گوساله زنده در هر کیلوگرم 13 هزار و 250 تومان به طور متوسط در سراسر کشور است. به عبارتی نرخ محصول نهایی نسبت به دام زنده، بیش از 27 هزار تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد؛ چیزی بالای 67 درصد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رشد قیمت گوساله زنده از ابتدای شهریور سال گذشته تاکنون حدود دو هزار تومان یعنی 17 درصد بوده و از 11 هزار و 120 به 13 هزار و 250 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. در حالی که نرخ دام کشتار شده رشدی بیش از 22 درصد را در همین مقطع زمانی نشان می‌دهد. اکنون در پایتخت، نرخ دام کشتار به طور میانگین 28 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما در استانی مانند یزد این نرخ بین 24 تا 25 هزار تومان برآورد می‌شود.

جالب است بدانید که قیمت گوشت گوساله در آخرین هفته مرداد سال 95 حدود 35 هزار و 100 تومان بود و در مقایسه با نرخی که امروز در خرده فروشی‌ها دیده می‌شود، به میزان پنج هزار و 300 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

این تناسب‌ها نشان می‌دهد که گرانی در بازار گوشت گوساله درست بعد از کشتار دام اتفاق می‌افتد. به عبارتی از مرحله کشتار تا توزیع مویرگی محصول، عوامل واسطه‌ای بسیاری وجود دارند که مرحله به مرحله افزایش قیمت گوشت را رقم می‌زنند. با این حال آیا باز هم می‌توان دامدار را مقصر اصلی افزایش نرخ گوشت دانست؟

V-960608-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید