Iranian Agriculture News Agency

تغییرات قیمتی گوشت و تخم‌مرغ در دو هفته گذشته:

کاهش قیمت گوشت گوسفندی و تخم‌مرغ/ افزایش نرخ گوشت گاو

اگرچه در هفته گذشته نرخ تخم‌مرغ و گوشت گوسفندی کاهش جزئی یافت، اما قیمت گوشت گاو و گوساله تا حدودی بالا رفت که دلیل آن نیز کاهش واردات است.

کاهش قیمت گوشت گوسفندی و تخم‌مرغ/ افزایش نرخ گوشت گاو

اگرچه در هفته گذشته نرخ تخم‌مرغ و گوشت گوسفندی کاهش جزئی یافت، اما قیمت گوشت گاو و گوساله تا حدودی بالا رفت که دلیل آن نیز کاهش واردات است.

به گزارش خبرنگار ایانا، در هفته منتهی به 27 مردادماه، هر شانه تخم‌مرغ در میادین شهرداری با قیمت 11 هزار و 500 تومان عرضه شد. این عدد در ارتباط با خرده‌فروشی‌ها 12 هزار و 870 تومان بود؛ بنابراین نرخ این محصول نسبت به هفته قبل از آن 3.3 درصد کاهش یافت، این در حالی است که دو هفته قبل، نرخ تخم‌مرغ به میزان 3.2 درصد بالا رفته بود.

بر اساس آمار منتشر شده از طرف بانک مرکزی، نرخ گوشت گوسفند با استخوان نیز در هفته منتهی به 20 مردادماه، به‌طور متوسط در میادین شهرداری حدود 38 هزار تومان خرید و فروش می‌شد. در خرده‌فروشی‌ها نرخ این محصول 44 هزار و 670 تومان در هر کیلوگرم بود. در همین هفته گوشت گوسفندی به‌طور متوسط در میادین تقریباً به همان میزان دو هفته قبل ثابت ماند. البته بهای این محصول در خرده‌فروشی‌ها برای هفته منتهی به 27 مردادماه، با 0.6 درصد کاهش، از 44 هزار و 670 تومان به 44 هزار و 413 تومان رسید.

این در حالی است که قیمت گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان، در خرده‌فروشی‌ها با 2.4 درصد افزایش، روی 38 هزار و 764 تومان به ازای هر کیلوگرم ایستاد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد نرخ این محصول با توجه به روند هفته‌های گذشته رو به افزایش باشد. البته سیر صعودی این محصول دلایل مختلفی را دربر می‌گیرد که یکی از آنها کم شدن حجم واردات است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران نیز در همین باره به ایانا گفت: همیشه گوشت دام سنگین از طریق واردات تنظیم می‌شد؛ بنابراین هر وقت حجم واردات کاهش یابد، احتمال افزایش قیمت این محصول زیاد خواهد بود.

به گفته علیرضا عزیزاللهی، از آنجا که تجار برای واردات گوشت، برنامه‌ریزی می‌کنند، قطعاً نمی‌توانند تداوم واردات را در تمام روزها و هفته‌های سال حفظ کنند. به همین دلیل ممکن است در برخی مقاطع زمانی این واردات کمتر شود. بر این اساس، کاهش حجم واردات، دلیل خاصی ندارد.

وی معتقد است که در چند ماه اخیر، هم نرخ هزینه‌های خوراک افزایش یافته و هم گوساله پرواری زنده. این موضوع نیز تأثیری هرچند اندک بر بازار خواهد داشت.

پیش از این نیز یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد کاهش نرخ تعرفه واردات گوشت گوساله را از 26 به پنج درصد ارائه کرده و گفته بود: "تأمین و عرضه گوشت گوساله با تعدیل نرخ تعرفه و تخصیص ارز مبادله‌ای، همانند گوشت گوسفندی که قبلاً توسط دولت در دی‌ماه سال ۹۵ مصوب و ابلاغ شد، توسط وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شد."/

V-960606-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید