Iranian Agriculture News Agency

واکنش وزارت جهاد کشاورزی به ادعای رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی:

بره ماده‌ها کشتار نمی‌شوند

در حالی که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، مدعی کشتار گوسفندان ماده قبل از تولیدمثل است، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

بره ماده‌ها کشتار نمی‌شوند

در حالی که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، مدعی کشتار گوسفندان ماده قبل از تولیدمثل است، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایانا، دیروز رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کرد که تمایل برای ذبح بره‌های ماده که هنوز زایمان نکرده‌اند، افزایش یافته و این موضوع کمبود گوشت قرمز را رقم زده است. علی‌اصغر ملکی، چنین اقدامی را که از چهار سال گذشته تاکنون ادامه داشته، مصداق بارز نسل‌کشی دانست و افزود: از زمانی که ارائه ارز 1226 تومانی قطع شد، تقاضای شرکت‌های بسته‌‌بندی بی‌جواب ماند و بازار مجبور شد برای حل این مشکل، به کشتار بره‌های ماده رو بیاورد.

وی مدعی است که روزانه چهار تا پنج هزار راس از بره ماده‌ها در کشور کشتار می‌شود که چنین اتفاقی، جلوی زاد و ولد گوسفندان را گرفته و اجازه نمی‌دهد سایه سنگین کمبود از بازار، رخت ببندد. البته دلیل این امر را می‌توان در وزن پایین بره‌ها چربی و دنبه کمتر و در مجموع، سوددهی بیشتر برای کشتارکن جست‌وجو کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

به گفته ملکی، این مشکل بارها با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در میان گذاشته شده، اما هنوز اقدامی از طرف آنها برای رفع این معضل صورت نگرفته است.

این در حالی است که رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی، در همین ارتباط ضمن رد موضوع مطرح شده، به ایانا گفت: صحت و سقم چنین ادعایی چگونه می‌تواند اثبات شود در صورتی که دلیلی برای کشتار بره‌های ماده نمی‌توان پیدا کرد؟

محمدرضا ملاصالحی، افزود: چرا یک دامدار باید دام ماده‌ای که هنوز به فصل زایمان نرسیده را کشتار کند؟ این یعنی از بین بردن سرمایه. بنابراین موضوع گفته شده مورد تایید نیست. مگر اینکه دام گفته شده، حذفی باشد.

به گفته وی، اگر ارز 1226 تومانی برای واردات حذف شده، اکنون ارز مبادله‌ای جای آن را گرفته و مشکلی از این بابت وجود ندارد. به همین دلیل، اظهارنظرهای اینچنینی، هدفی جز افزایش بی‌رویه واردات را در پی ندارد.

در این راستا منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام نیز به ایانا اظهار کرد: درست است که شرکت‌های بسته‌بندی، حدود 65 درصد مصرف را به خود اختصاص می‌دهند، اما در حال حاضر گوشت مورد نیاز آنها از طریق واردات تامین شده و دلیلی جهت کشتار بره‌های ماده برای تامین گوشت صنایع بسته‌بندی نیست./

V-960524-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید