Iranian Agriculture News Agency

کاهش هزینه حمل و نقل کالا بین قطر - ترکیه

ایران به کاهش زمان و هزینه مسیر تجاری قطر و ترکیه کمک می‌کند/ محصولات کشاورزی تا رسیدن به قطر تازه می‌مانند

به تازگی از سوی متخصصان اعلام شد که مسیر تجاری زمینی از طریق ترکیه، ایران و قطر به طور قابل توجهی هزینه های حمل و نقل کالا را به قطر کاهش می دهد. به طوری که خط تجاری جدید به کاهش 80 درصدی هزینه حمل و نقل مواد غذایی در مقایسه با هزینه حمل و نقل هوایی کمک می کند.

ایران به کاهش زمان و هزینه مسیر تجاری قطر و ترکیه کمک می‌کند/ محصولات کشاورزی تا رسیدن به قطر تازه می‌مانند

به تازگی از سوی متخصصان اعلام شد که مسیر تجاری زمینی از طریق ترکیه، ایران و قطر به طور قابل توجهی هزینه های حمل و نقل کالا را به قطر کاهش می دهد. به طوری که خط تجاری جدید به کاهش 80 درصدی هزینه حمل و نقل مواد غذایی در مقایسه با هزینه حمل و نقل هوایی کمک می کند.

به گزارش ایانا از سایت "د پنینسولا قطر" ، محمد بن مهدی ال اهبابی، عضو هیات مدیره اتاق قطر ، گفت: "خط تجاری زمینی جدید از ترکیه به قطر و از طریق ایران، هزینه های حمل و نقل کالا را حدود 80 درصد در مقایسه با حمل و نقل هوایی کاهش می دهد."

وی که رئیس کمیته تجارت و تحقیقات در بخش کنترل کیفیت است و به تازگی به همراه یک هیأت تجاری 100 نفره عازم کشور ترکیه شده، گفت: "هزینه حمل و نقل هوایی بین 1.2 تا 1.5 دلار به ازای هر کیلوگرم است، در حالی که هزینه حمل و نقل جاده ای به ازای هر کیلوگرم تقریبا 0.15 دلار (15 سنت) است. "

وی اشاره کرد خط تجاری جدید پایدار و قابل اعتماد خواهد بود و به تقویت حجم تجارت دو جانبه ترکیه و قطر کمک می کند، این در حالی است که در جریان سفر به ترکیه (از سوم تا ششم اوت) موافقتنامه های تجاری بین دو کشور امضا شد.

نیهات زیبکسی، وزیر اقتصاد ترکیه، هفته گذشته برنامه ای را برای استفاده از یک مسیر زمینی از طریق ایران به منظور صادرات کالا به قطر اعلام کرد.

مسیر دریایی ترکیه - قطر 11 روز طول می کشد، در حالی که مسیر زمینی 14 روز است. و اما با این اقدام اخیر این میزان به 9 روز کاهش می یابد و این در حالی است که ترکیه قصد دارد تا این زمان را به پنج یا شش روز یا حتی کمتر کاهش دهد.

اما به تازگی که مسیر تجاری و خط حمل و نقل زمینی، مطرح شده است زمان از شهر ماردین ترکیه به بندر بوشهر ایران، دو یا سه روز کمتر می شود. این در حالی است که فاصله شهر مادرین (ترکیه) به بندر بوشهر (ایران) در حدود 1،700 کیلومتر، است که می تواند توسط کامیون ها در حدود 22 ساعت طی شود.

در حالی که فاصله از بندر ایرانی بوشهر و بندر حمد قطر زیاد نیست و کامیون های ترکیه ای می توانند این فاصله بین دو بندر را با کشتی های مخصوص حمل کامیون، فقط در 8 ساعت طی کنند. بنابراین یک کامیون با محصولات ترکیه می تواند از طریق این مسیر در کمتر از دو روز به دوحه برسد.

"با توجه به ماهیت برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه ها، طیور و محصولات لبنی، حمل و نقل زمینی بهترین راه برای وارد کردن محصولات به کشور است . مسیر جدید نه تنها به پایین آوردن هزینه حمل و نقل به طور قابل توجهی کمک می کند ، بلکه تازگی و کیفیت محصولات هم حفظ می شود. " این مطلب را احمد ال خلف، رئیس شرکت توسعه پروژه های بین المللی، شرکت مادر گوشت قطر، طی یک تماس تلفنی 12 اوت به The Peninsula گفت .

او گفت :" برخی مسئولان مواد غذایی ترکیه به مسیر جدید زمینی ترکیه و ایران واکنش نشان داده اند بر روی آن به توافق رسید ه اند. اما انتظار می رود اعلام رسمی طی این هفته باشد."

یکی از تجار سرشناس قطر، علی حسن ال خلف، رئیس Qatar Consume ، که در زمینه خرده فروشی های زنجیره ای در سراسر کشور فعالیت دارد، گفت: "مسیر جدید زمینی پایدار و اقتصادی تر است. به طوری که به کاهش هزینه حمل و نقل کمک می کند."

وی افزود:" در روزهای آینده حتی کشورهای همسایه ترکیه و ایران، از جمله روسیه و پاکستان، همچنین می توانند از مسیر جدید زمینی بهره مند شوند و به صادرات کالاهای خود به قطر اقدام کنند. "

علی حسن ال خلف گفت: "ایران شبکه جاده ای و خطوط راه آهن خود را توسعه داده است، این موضوع به جابه جایی کالا به صورت سریع تر کمک می کند."

علی حسن اشاره کرد که بر خلاف مسیر زمینی عربستان که پیشتر استفاده می شد، مسیر ترکیه و ایران و قطر تعداد کمتری پست بازرسی دارد که این باعث می شود تا حرکت کامیون ها سریع تر شود و این موضوع نه تنها به صرفه جویی در زمان و هزینه کمک می کند، بلکه محصولات هم ارزش های غذایی خود را از دست نمی دهند.

همچنین به نقل از روزنامه دارالشرق، صالح بن حمد آل شرقی، مدیر کل اتاق قطر، عنوان کرد: "در فاز بعدی، خط تجارت جدید تاثیر مستقیم بر حجم تجارت بین قطر و ترکیه خواهد گذاشت و موافقت نامه های تجاری که به تازگی بین تجار و بازرگانان دو کشور امضا شده، بیشتر خواهد شد و جریان کالا تسهیل می شود."

آل شرقی گفت: "تمرکز بر روی این خط تجاری به عنوان مسیر مواد غذایی، به ویژه برای کسانی مناسب است که این مواد را به صورت سنتی توسط مسیر زمینی قبل از محاصره وارد می کردند."

او همچنین اشاره کرد که مسیر جدید زمینی روی واردات مواد غیر غذایی توسط حمل و نقل دریایی از ترکیه به بندر حمد تاثیر نمی گذارد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید