Iranian Agriculture News Agency

حجتی در نشست کمیسیون صنایع‌ مجلس مطرح کرد:

برخی محدودیت های قانونی و خشک مغزی ها در گرفتاری ما با منابع طبیعی تاثیرگذار است

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به جز در استان‌های گیلان و مازندران و به صورت محدود در استان گلستان در جای دیگری کشت برنج صرفه اقتصادی ندارد.

برخی محدودیت های قانونی و خشک مغزی ها در گرفتاری ما با منابع طبیعی تاثیرگذار است


وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به جز در استان‌های گیلان و مازندران و به صورت محدود در استان گلستان در جای دیگری کشت برنج صرفه اقتصادی ندارد .

به گزارش ایانا از خانه ملت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در نشستی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: بعضی محدودیت های قانونی و خشک مغزی ها در گرفتاری ما با منابع طبیعی تاثیرگذار است، اما راه حلی برای رفع این موضوعات وجود دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در خصوص تغییر کاربری قوانین بسیار سختی وجود دارد، گفت: ما می دانیم با تخریب ساختمان های ساخته شده ضرر بسیار زیادی را وارد می کنیم و آن زمین دیگر کاربری کشاورزی ندارد، این مسئله موضوعی است که ما و قوه قضائیه به شدت از آن رنج می بریم.

وی با اشاره به اینکه این آمادگی را داریم تا از اراضی که کمتر به تولید ملی آسیب می رساند برای ساخت شهرک‌های توریستی استفاده کنیم، اضافه کرد: با این کار باعث می شویم تا اگر ارزش افزوده ای وجود دارد، برای دولت باشد.

این وزیر پیشنهادی با تاکید بر اینکه هر چه توان داشته ایم را استفاده می کنیم تا به سمت کاهش مصرف آب و استفاده از روش‌های مانند کشت نشاء حرکت کنیم، بیان کرد: بذر اصلاح شده یعنی یک کار تحقیقاتی که چندین سال با پیوند مجامع بین المللی صورت گرفته است، قراردادهای اساسی با موسسات بین المللی بسته شده و این موسسات در جاهای مختلف کشور به عنوان مشاور در حال کار هستند.

وی ادامه داد: این را به جرأت می توانیم اعلام کنیم که آب مصرفی برای صنعت کشاورزی در سال جاری بسیار کمتر از سال 92 بوده است.

حجتی با اشاره به اینکه مدیریت آب بر عهده وزارت نیرو است و ما مشاور کشاورزان در چگونگی مصرف آب هستیم، افزود: با وزارت نیرو در بخش تعادل بخشی آب سفره های زیرزمینی تفاهم نامه ای امضا کرده ایم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: هر دشتی فرمول خاص خود را دارد و برای تصمیم گیری باید افراد ذی نفع آن دشت حضور داشته باشند، نگاه و برنامه ما تعادل بخشی به سفره های آبی دشت ها است.

وی با بیان اینکه به جز در استان‌های گیلان و مازندران و به صورت محدود در استان گلستان در جای دیگری کشت برنج صرفه اقتصادی ندارد و این مسئله را اعلام کرده ایم، اظهار کرد: این موضوع نیز راه حلی جز ایجاد تفاهم با کشاورزان ندارد.

حجتی ادامه داد: ما دغدغه کار را داریم و به دنبال کاهش نقاط ضعف در وزارت جهاد کشاورزی هستیم، در این وزارتخانه از سال گذشته هر روز به دنبال دریافت پول گندم خریداری شده از کشاورزان بوده ایم.

وی گفت: اصرار ما بر این است که فعالیت ها را در خود مناطق انجام دهیم تا ارزش افزوده ایجاد شده به همان منطقه برگردد، این مسئله عاملی برای تثبیت جوامع در شهرستان ها است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: طرح الگوی کشت سال ها است که مطالعه شده و در این زمینه برخی گزارشات را دریافت کرده ایم و در خصوص برنج 3 ساله گذشته این موضوع ابلاغ شده است.

لزوم توسعه کشاورزی به‌صورت آکادمیک

داریوش اسماعیلی در ادامه این جلسه اظهار کرد: نیاز داریم در توسعه کشاورزی به صورت آکادمیک عمل شود و تاکنون نیز کمک های صورت گرفته خوب بوده است اما نیازمند یک برنامه بلندمدت هستیم.

امکان صادرات پرتقال تامسون فراهم نیست

عبدالله رضیان با بیان اینکه محصول پرتقال تامسون در شمال کشور بیشترین تولید را دارد، اما در بازار داخلی استقبال خوبی از آن نمی شود و امکان صادرات نیز وجود ندارد، گفت: در حاشیه جنگل ها، اراضی شیب دار زیادی داریم که کشاورزان اقدام به کشت در آن ها نمی کنند.

هزینه تمام شده محصولات تولیدی کشاورزی بسیار بالا است

سید‌جواد حسینی‌کیا با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی نظام مند کردن کشت است، بیان کرد: از ابتدای دولت در حوزه صادرات محصولات کشاورزی فعالیت خوبی صورت گرفته اما هزینه تمام شده محصولات تولیدی کشاورزی بسیار بالا است.

ارتباط منطقی نمایندگان با وزرا کار آمد است

ولی ملکی در ادامه جلسه گفت: ارتباط منطقی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی بسیار کارآمد و تاثیرگذار است.

بهره وری در وزارت جهاد کشاورزی بسیار پایین است

رضا علیزاده بیان کرد: شمشیر دو لبه ای را به منابع طبیعی داده ایم که برای مردم ایجاد مشکل کرده است و بهره وری در وزارت جهاد کشاورزی بسیار پایین است.

10 سال دیگر، 15 برابر شرایط کنونی مشکل کم آبی داریم

محمد عزیزی گفت: 10 سال دیگر، 15 برابر شرایط کنونی مشکل کم آبی وجود دارد که 90 درصد آن در مصارف نادرست کشاورزی صورت می گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید