Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

ضعف دامپزشکان در بهداشت و درمان آبزیان/ تسهیل احداث کلینیک‌های تخصصی آبزیان

شیلات و آبزیان، یکی از زیربخش‌های مهم بخش کشاورزی محسوب می‌شود که در آموزش‌های دامپزشکی، چندان توجهی به این مبحث نشده است.

ضعف دامپزشکان در بهداشت و درمان آبزیان/ تسهیل احداث کلینیک‌های تخصصی آبزیان

شیلات و آبزیان، یکی از زیربخش‌های مهم بخش کشاورزی محسوب می‌شود که در آموزش‌های دامپزشکی، چندان توجهی به این مبحث نشده است.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: دامپزشکان در زمینه درمان و بهداشت آبزیان، چندان مهارتی نداشته و در مقایسه با علومی که در ارتباط با دیگر حیوانات می‌آموزند، ضعف دارند.

هومن رحمتی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای درسی دامپزشکی درباره آبزیان از شش واحد تجاوز نمی‌کند، افزود: در ماهیان زینتی وضعیت بدتر است و عملا واحدی برای این منظور در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود؛ بنابراین دروس مربوط به آبزیان، تنها در عرصه ماهیان خوراکی بوده و آن هم منطقه بسیار محدودی را دربر می‌گیرد. ضمن اینکه سیستم‌های پرورشی مانند ماهی در قفس که امروز بسیار پیشرفته شده است، در مباحث درسی دانشگاه دیده نمی‌شود.

به گفته وی، این در حالی است که تمام روش‌های آبزی‌پروری، راهکارهای درمانی خاص خود را داشته و یک دامپزشک برای این منظور باید از روش‌های پرورشی نیز مطلع باشد. بنابراین لزوم تشکیل دوره‌های آموزشی برای آن دسته از همکارانی که قصد ورود به حوزه درمانی و بهداشتی آبزیان را دارند، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. الیته در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور، به صورت جسته و گریخته این دوره‌ها را برگزار می‌کند، اما نه تنها باید تعداد آنها افزایش یابد، بلکه بهتر است گذراندن آن برای دامپزشکانی که می‌خواهند کلینیک آبزیان را تاسیس کنند، اجباری باشد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد ایجاد کلینیک تخصصی آبزیان در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، اظهار کرد: کشورهایی مانند نروژ، بیشتر در بخش پیشگیری فعالیت دارند، در حالی که آمریکا مثلا برای آکواریوم‌های بزرگ خود تیمی از دامپزشکان را به استخدام خود در آورده که مرتب شرایط محیطی را پایش می‌کنند. در ایران نیز احداث کلینیک، استان به استان فرق می‌کند. به عنوان مثال، در چهار محال و بختیاری که بیشترین تولید قزل‌آلا را به خود اختصاص داده، احداث کلینیک‌هایی لازم است که به طور عمده در این زمینه فعالیت کنند. یا در استان خوزستان که بیشتر ماهیان گرمابی را پرورش می‌دهد، وجود کلینیک‌های مربوط به آن ضروری است. این موضوع در مورد محلات یا کاشان که ماهیان زینتی را پرورش می‌دهند و همچنین بندرعباس که تولید میگوی قابل توجهی دارد، نیز صدق می‌کند. بنابراین الگوها بسیار متفاوت بوده و بسته به منطقه، تغییر خواهد کرد.

رحمتی ادامه داد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور مسئولان دامپزشکی برای این منظور برگزار شد، پیشنهادهایی ارائه دادند که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. اما یکی از مهم‌ترین آنها ایجاد مجتمع‌های مربوط به بهداشت و درمان آبزیان بود که شامل کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه تخصصی است. زیرا در کنار کلینیک، وجود آزمایشگاه همکار لازم است و از آنجا که این بخش در عرصه آبزیان صرفه اقتصادی قابل توجهی ندارد، بخش خصوصی کمتر در این زمینه ورود کرده است. به همین دلیل، ایجاد مجتمع‌های ویژه با توجه به شرایط موجود، منطقی به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه شاید تعداد دامپزشکان متخصص در درمان آبزیان از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند، اضافه کرد: حتی در نمونه‌برداری و ارسال آن به آزمایشگاه در بخش آبزیان، نقطه ضعف بسیاری وجود دارد که کمتر دامپزشکی می‌تواند آن را رعایت کند. به همین دلیل بیشتر نمونه‌های آبزیان به جواب ختم نمی‌شوند. این در حالی است که همین دامپزشکان در ارتباط با حیوانات دیگر، به راحتی در تشخیص، نمونه‌برداری و درمان آنها موفق می‌شوند.

رحمتی در پایان اظهار کرد: مسئولان دامپزشکی بر حمایت از متخصصانی که قصد احداث کلینیک‌های آبزیان را داشته باشند، تاکید کرده و روند آن را برای متقاضیان تسهیل خواهند کرد./

V-960515-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید