Iranian Agriculture News Agency

سفید بختی انگور سیاه کردستان با خرید توافقی

 انگور سیاه از مهم‌ترین محصولات کردستان است و باغداران همه ساله با فصل برداشت نگرانی هایی برای فروش محصول خود دارند که امسال خرید توافقی آن از سوی سازمان تعاون روستایی استان در دستور کار قرار گرفته تا دلهره های آنان برطرف شود.

سفید بختی انگور سیاه کردستان با خرید توافقی



انگور سیاه از مهمترین محصولات کردستان است و باغداران همه ساله با فصل برداشت نگرانی هایی برای فروش محصول خود دارند که امسال خرید توافقی آن از سوی سازمان تعاون روستایی استان در دستور کار قرار گرفته تا دلهره های آنان برطرف شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون 13 هزار و 835 هکتار از اراضی کردستان زیر کشت انگور سیاه رفته و همه ساله 13 هزار بهره بردار استان از این محصول ارتزاق می کنند که حمایت از آنان برای فروش محصول با حداکثر قیمت راهکاری برای جلب اعتماد کشاورزان و تثبیت شغل های موجود در این عرصه است.
سازمان تعاون روستایی کردستان سال جاری خرید توافقی این محصول در چهار شهرستان مریوان، بانه، سروآباد و کامیاران را در دستور کار خود قرار داده است و به گفته سید احمد ذکریائی نژاد مدیر این سازمان، آماده خرید تمام محصول پیش بینی شده این محصول است.
وی افزود: خرید توافقی این محصول برای حمایت از بهره برداران انجام می شود و جامعه هدف این سازمان اعضا شرکت های تعاونی و تمامی تولیدکنندگان انگور سیاه استان است.
وی با بیان اینکه برداشت این محصول از ابتدای شهریور آغاز می شود گفت: هم اکنون حداقل قیمت خرید این محصول اعلام نشده اما کارکنان این سازمان از هم اکنون مقدمات خرید توافقی را انجام داده اند.
به گفته وی، محصول انگور سیاه در استان به صورت ارگانیک و سالم تولید می شود و سازمان جهاد کشاورزی به دنبال ثبت این محصول با این ویژگی ها است و در صورت تحقق این مهم، کمک زیادی به تولید کنندگان این محصول برای بازاریابی و فروش می شود.
وی افزود: همچنین برای حمایت از بهره برداران این محصول، تشکیل شرکت تعاونی موکاران یا تاک داران به صورت تخصصی در آینده نزدیک در دستور کار این سازمان قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط با بیان اینکه 9 هزار و 100 هکتار از باغات استان به محصول انگور سیاه اختصاص یافته است گفت: میزان پیش بینی تولید انواع ارقام انگور در استان حدود 96 هزار تُن است که انگور سیاه از این مقدار سهم 50 هزار تنی دارد.
محمد فرید سپری افزود: کردستان با میانگین عملکرد تولید پنج تا شش تُن در هکتار، یکی از استان های مستعد در زمینە توسعە باغات دیم به ویژه انگور بوده و شهرستان های بانه، کامیاران، مریوان و سروآباد بیشترین سطح کشت این محصول را دارند و در این بین مریوان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه باغات دیم انگور سیاه بدون استفاده از هر گونه کودشیمیایی و سم تولید می شود افزود: معرفی انگور کردستان به عنوان یک برند هم اکنون از سوی وزارت جهادکشاورزی در حال پیگیری است.
وی اظهار کرد: معرفی انگور سیاه کردستان با برند جهانی نیازمند صدور گواهی سلامت و نشان استاندارد سلامت و ارگانیک این محصول است و سازمان جهاد کشاورزی در راستای صدور برند محصول ارگانیک انگور رشه (سیاه) کردستان نیازمند همکاری همه ادارات از جمله دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل استاندارد است.
مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی کردستان نیز در این ارتباط گفت: ایجاد غرفه های دائم برای عرضه محصولات کشاورزی کردستان در بازارهای تهران در دستور کار قرار گرفته است.
مهدی فتحی با بیان اینکه صادرات محوری کردن انگور کردستان زمینه افزایش تولید و قیمت را فراهم می کند، افزود: انگور (رشه) کردستان یکی از محصولات منحصر به فرد است که به صورت تازه خوری و صادرات مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به کشاورزان انگور کار و ایجاد غرفه های ثابت در بازارهای کلانشهرها به ویژه تهران از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی کردستان است.
وی همچنین از اجرای طرح توسعه باغات دیم در کردستان خبر داد و افزود: تاکنون سه هزار هکتار زمین برای توسعه باغات دیم با نگاه ویژه به انگور شناسایی شده و عمده این اراضی در شهرستان های مریوان، بانه و سروآباد بخشی از کامیاران، سنندج و سقز است.
وی با اشاره به اینکه این شهرستان ها بیش از 420 میلیمتر بارندگی در سال دارند و از شرایط آب و هوایی مناسبی بر تولید انگور برخوردار هستند افزود: تاکنون 2.5 میلیون اصله نهال ریشه دار در نهالستان ها کشت شده است.
فخری، عسکری، یاقوتی، کشمشی و سفید بی دانه از انواع انگور تولید شده در استان است و انگور رشه مریوان و خوش نام بانه از معروف ترین و منحصربفردترین انواع انگور کردستان است.
انگور سیاه سرشار از ویتامین های A، B و C بوده و دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.
یک لیوان (160 گرم) انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی 110 کالری انرژی، یک گرم پروتئین، 29 گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر است.
استان کردستان دارای 38 هزار هکتار اراضی باغی با 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 300 هزار تُن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است؛ به طوری که باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تُن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند و سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
استان کردستان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از 40 هزار تُن به کردستان تعلق دارد.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلیمتر بوده که این مقدار 2 برابر میانگین کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید