Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی در جمع نمایندگان مرغداران:

هیچ کسب‌وکاری پرسودتر از مرغ مادری‌ها نیست/ تقاضا برای واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار

اکنون طبق گفته تولیدکنندگان گوشت مرغ، حلقه‌ای که از بیشترین سود در زنجیره تولید این محصول برخوردار است، مرغ مادری‌ها هستند.

هیچ کسب‌وکاری پرسودتر از مرغ مادری‌ها نیست/ تقاضا برای واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار

اکنون طبق گفته تولیدکنندگان گوشت مرغ، حلقه‌ای که از بیشترین سود در زنجیره تولید این محصول برخوردار است، مرغ مادری‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی در نشست مدیران عامل اتحادیه مرغداران استان‌ها در راستای بررسی وضعیت تولید مرغ و مدیریت جوجه‌ریزی و نقش اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در پیشبرد صنعت طیور گفت: در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ای رقم می‌خورد که مرغ مادری‌ها بیشترین سود را به جیب می‌زنند و به جرأت می‌توان ادعا کرد که هیچ کسب‌وکاری سودمندتر از این بخش نیست.

محمدعلی کمالی با اشاره به اینکه از آذر سال گذشته قیمت جوجه حالتی جهشی پیدا کرد، افزود: از وقتی میزان گوشت مرغ در بازار بالا رفت و نرخ مرغ زنده فروکش کرد، برای کاهش تولید برنامه‌ریزی شد؛ بنابراین نخستین قدم پایین آوردن تولید جوجه بود. بر این اساس، جوجه‌ریزی مادر به 800 هزار قطعه و جوجه یکروزه نیز به 80 تا 85 میلیون قطعه کاهش یافت.

به گفته وی، از طرفی مرغدار هم برای جبران ضررهای مالی سال 93 و 94 چاره‌ای جز جوجه‌ریزی نداشت؛ بنابراین با افزایش تقاضا برای این نهاده، قیمت آن به بالای دوهزار و 700 تومان در سال گذشته رسید. ضمن اینکه گرانی گوشت قرمز در همین ایام، مردم را به مصرف بیشتر گوشت مرغ، سوق داد.

کمالی عنوان کرد: اکنون اتحاد پنهانی بین مرغ مادری‌ها در قالب انجمن شکل گرفته و آنها از این فضا حداکثر سوءاستفاده را می‌کنند و نظارت جدی روی این مسئله صورت نمی‌گیرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی ادامه داد: این در حالی است که در آغاز سال 95 با انبوه تولید مواجه بودیم. به طوری که ذخایر گوشت مرغ به بیش از 120 هزار تن به همراه ده‌ها هزار قوطی کنسرو می‌رسید. حتی زمانی که قرار بود به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه خدمت کنم، سفارش مهندس حجتی، کنترل تولید و مدیریت آن بود؛ بنابراین وضعیت فروش مرغ زنده در آن زمان نگران‌کننده بود که با تدبیرهای صورت گرفته، کمی تعادل به بازار برگشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی بیان کرد: یکبار از انجمن تولیدکنندگان جوجه قول گرفتیم که 20 میلیون قطعه در یک ماه با قیمت توافقی به مرغداران بفروشند، اما تنها چهار میلیون آن را عملی کردند. سپس برای خرید 30 میلیون قطعه قرارداد بستیم که در آن زمان نیز شش میلیون قطعه تأمین شد.

کمالی یادآور شد: به همین دلیل به وزیر جهاد کشاورزی نامه نوشتیم و از وی خواستیم تا اجازه ورود 60 میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار به مدت سه ماه و هر ماه 20 میلیون را صادر کند، اما هنوز این نامه در پیچ و خم‌های اداری گیر افتاده است.

وی در پایان تأکید کرد: در صورتی عرضه جوجه در بورس کالا موفق خواهد بود که بیش از 40 درصد تولید در آن عرضه شود؛ وگرنه می‌توان در این بازار نیز با تبانی، به قیمت گران این نهاده مشروعیت بخشید. البته توصیه اتحادیه به مرغداران این است که بورس را رها نکنند./

V-960510-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید