Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی میهن در گفت‌وگو با ایانا:

مخالف ثبت قیمت روی تخم‌مرغ نیستیم/ تصاحب بازارهای ترکیه با 700 تومان یارانه به ازای صادرات هر کیلوگرم تخم‌مرغ

اگرچه دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفته بود که اتحادیه میهن نسبت به موضوع درج قیمت روی تخم‌مرغ مقاومت می‌کند، اما مسئولان این اتحادیه چنین ادعایی را تکذیب و اجرای این طرح را منوط به فراهم شدم زیرساخت‌های لازم می‌دانند.

مخالف ثبت قیمت روی تخم‌مرغ نیستیم/ تصاحب بازارهای ترکیه با 700 تومان یارانه به ازای صادرات هر کیلوگرم تخم‌مرغ

اگرچه دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفته بود که اتحادیه میهن نسبت به موضوع درج قیمت روی تخم‌مرغ مقاومت می‌کند، اما مسئولان این اتحادیه چنین ادعایی را تکذیب و اجرای این طرح را منوط به فراهم شدم زیرساخت‌های لازم می‌دانند.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی میهن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: ما به هیچ عنوان مخالف قیمت‌گذاری تخم‌مرغ نیستیم، اما این اقدام نیاز به شرایطی دارد که تا قبل از فراهم شدن آن، نباید چنین طرحی را اجرا کرد.

رضا کاظمی با اشاره به اینکه اتحادیه میهن معتقد است که اجرای طرح قیمت‌گذاری باید در سراسر ایران به صورت هم‌زمان اتفاق بیفتد، افزود: به‌عنوان مثال، برخی همکاران می‌گویند که این طرح ابتدا در سه استان تهران، البرز و قزوین اجرا شود. این در حالی است که چنین اتفاقی ممکن است بازار را به هم ریخته و تعادل آن را از بین ببرد.

وی در توضیح این مطلب عنوان کرد: زیرا اگر قیمت تخم‌مرغ در تهران 350 تومان برای هر عدد تعیین شود، آنگاه امکان سرازیر شدن تخم‌مرغ 250 تومانی مثلا از قم یا استان‌های هم‌جوار دیگر وجود دارد؛ بنابراین چنین سیاستی احتیاج به برنامه‌ریزی دقیق و تنظیم شده دارد. گذشته از اینها اندازه تخم‌مرغ نیز در همه واحدها یکسان نیست و باید قیمت‌های متفاوتی روی آنها درج شود.

به گفته کاظمی، اکنون صنعت مرغ تخم‌گذار به فراهم شدن زیرساخت‌های مهم‌تری احتیاج دارد که اهمیت آنها بسیار بیشتر از طرح قیمت‌گذاری است. به‌عنوان مثال، بهینه‌سازی و تجهیز سالن‌های مرغداری و متعاقب آن پایین آمدن قیمت تمام شده موضوعی است که به تولید اقتصادی منجر شده و بهبود وضعیت تولیدکنندگان را در پی خواهد داشت؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد ابتدا باید به چنین مسئله‌ای پرداخت.

این در حالی است که پیش از آن دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرده بود: "این طرح که در سال‌های اخیر برای ثبات بازار و منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مطرح شده بود، تاکنون عملیاتی نشده است."

فرزاد طلاکش افزود: اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن با مطرح کردن اشکالاتی ازجمله درج قیمت روی این محصول که ممکن است با افزایش قیمت تخم مرغ در محل مرغداری‌ها، بنکداری‌ها و مغازه‌دارها از توزیع تخم‌مرغ با نرخ پایین‌تر امتناع کنند، از عملیاتی شدن آن جلوگیری کردند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر از این طرح حمایت‌های لازم را به عمل آورده بود.


توانایی صادرات به هندوستان

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی میهن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هم‌اکنون راه صادرات تخم‌مرغ باز است، گفت: هیچ مشکلی برای این منظور وجود ندارد، اما تفاوت قیمتی تخم‌مرغ تولید شده در ایران نسبت به ترکیه، باعث شده که تاجران ایرانی نتوانند در بازارهای منطقه موفقیت قابل توجهی کسب کنند.

کاظمی معتقد است: اگر دولت به ازای صادرات هر کیلوگرم تخم‌مرغ، 700 تومان یارانه پرداخت کند، قطعاً می‌توان بازارهای این محصول را به‌ویژه در عراق دوباره به دست آورد. زیرا تخم‌مرغ ایرانی به لحاظ کیفیت، از ترکیه بالاتر بوده و عراقی‌ها آن را در اولویت قرار می‌دهند. حتی توانایی صادرات به هندوستان در کنار افغانستان نیز وجود دارد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی تأکید کرد: در صورت فراهم شدن یارانه، با توجه به شرایط فعلی تولید داخلی، می‌توان حداقل 120 هزار تن تخم‌مرغ در سال به خارج از کشور صادر کرد.

کاظمی با بیان اینکه ظرفیت 55 میلیون جوجه‌ریزی در سال برای این صنعت وجود دارد، یادآور شد: به خاطر تنظیم بازار، سالانه بین 37 تا 38 میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد و در حال حاضر مشکل خاصی در بازار نیست.

به گفته وی، غرفه‌هایی در تمام میادین تهران برای تنظیم بازار تخم‌مرغ تدارک دیده شده تا در مواقع لزوم قیمت‌ها را کنترل کنند. اکنون نیز این محصول شانه‌ای 11 هزار تومان و به عبارتی چهار هزار و 700 تومان به ازای هر کیلوگرم، به غرفه‌ها ارائه می‌شود و آنها نیز آن را کیلویی پنج هزار و 250 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.


تنها 55 درصد از خسارت مرغداران از طرف بیمه جبران شد

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی میهن با اشاره به آنفلوآنزایی که در سال جاری به سالن‌های مرغ تخم‌گذار هجوم آورد، اضافه کرد: متأسفانه لطمه قابل توجهی به واحدهای تولیدی وارد شد که تنها حدود 110 میلیارد تومان یعنی نزدیک به 55 درصد از خسارت از طرف بیمه جبران شد.

کاظمی خاطرنشان ساخت: بنابراین با توجه به ضرر بیش از 200 میلیارد تومانی مرغداران، 45 درصد خسارت‌ها از جیب تولیدکننده پرداخت شد که این موضوع برخی صاحبان کسب‌وکار را با مشکلات مالی فراوانی درگیر کرد.

وی در پایان اظهار کرد: با ستاد بحران کشور، سازمان دامپزشکی و دستگاه‌های متولی هماهنگی لازم صورت گرفته تا در صورت بروز مجدد بیماری در سال‌های آینده، آمادگی لازم برای مبارزه با آن وجود داشته باشد و معدوم‌سازی به موقع صورت گیرد. در این صورت کمتر شاهد خسارت‌های اینچنینی خواهیم بود./

V-960507-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید