Iranian Agriculture News Agency

رئیس بیمارستان دامپزشکی خاورمیانه در گفت‌وگو با ایانا:

تنها 5 درصد حیوانات خانگی لوکس هستند/ بیشتر دامپزشکان دو شغل دارند

وجود بیمارستان دامپزشکی در هر شهری ضروری به‌نظر می‌رسد؛ اما آیا تأسیس این بیمارستان‌ها برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی دارد؟

تنها 5 درصد حیوانات خانگی لوکس هستند/ بیشتر دامپزشکان دو شغل دارند

وجود بیمارستان دامپزشکی در هر شهری ضروری به‌نظر می‌رسد؛ اما آیا تأسیس این بیمارستان‌ها برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی دارد؟

رئیس بیمارستان دامپزشکی خاورمیانه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: عموم مردم تصور می‌کنند حیوان خانگی جزو کالاهای لوکس حساب می‌شود و کسی که از آن‌ها نگهداری می‌کند، شخص متمولی است و برای آن هزینه‌های دامپزشکی گزافی می‌پردازد.

حسین صفری با اشاره به اینکه تعریف لوکس درباره حیوانات تزئینی، در اذهان بیشتر مردم منحرف شده است، افزود: این در حالی است که شاید تنها پنج درصد مردم، گربه یا سگ گران‌قیمت داشته باشند و 95 درصد باقیمانده جزو کسانی هستند که یا آن‌ها را از کوچه و خیابان پیدا کرده یا با قیمتی بسیار نازل خریداری کرده‌اند.

به گفته وی، اما تصور بیشتر مردم از حیوان خانگی، تصویر اتومبیل‌های آخرین مدلی است که کنار صاحب آن، سگ یا گربه گران‌قیمت نشسته و هزینه ماهانه این حیوان، میلیون‌ها تومان در ماه است. در صورتی که درصد بسیار کوچکی از حیوانات خانگی و تزئینی جزو این دسته قرار می‌گیرند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی خاورمیانه اظهار کرد: از قیمت ویزیت‌ها می‌توان این موضوع را فهمید. زیرا پول ویزیت معمولا بین 25 تا 30 هزار تومان بوده و شاید عمل‌های جراحی هم بین 500 تا 600 هزار تومان برای صاحب آن، هزینه داشته باشد. البته صرف این مقدار پول، به میزان وابستگی عاطفی بین حیوان و صاحبش بسته است.

صفری معتقد است: در حاشیه خلیج فارس، کشورهایی هستند که مثلاً عقاب یا شاهین را به قیمت 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. این ها جزو حیواناتی است که لوکس محسوب شده و برای نگهداری از آن‌ها باید هزینه‌های بیشتری پرداخت. در حالی که در ایران شاید یک مرغ عشق به قیمت 15 هزار تومان به فروش برسد که مسلماً نمی‌توان آن را لوکس خطاب کرد. حتی برای سگ یا گربه می‌توان با 10 هزار تومان شناسنامه گرفت. پس صرف داشتن شناسنامه نیز ملاک تشخیص قرار نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان درآمد دامپزشکان، تأکید کرد: نمی‌توان عدد مشخصی را برای آن تعیین کرد، زیرا شغل دامپزشکان در جاهای مختلفی خلاصه می‌شود؛ از کشتارگاه و دامداری گرفته تا کارخانه‌های لبنی، کارخانه‌های سوسیس و کالباس و داروخانه. بخش کوچکی هم که معمولاً عصرها به فعالیت می‌پردازد، بیمارستان دامپزشکی است؛ بنابراین بیشتر دامپزشکان، دو شغله بوده و بعد از اتمام شیفت صبح، به بیمارستان می‌آیند تا حیوانات خانگی و تزئینی را مداوا کنند.

صفری در پایان با بیان اینکه درآمد بیمارستان به تنهایی کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد، اظهار کرد: معمولاً یک بیمارستان خصوصی دامپزشکی، با ارائه سرویس‌های حاشیه‌ای هزینه‌های خود را تامین می‌کند. به‌عنوان مثال، انجام آزمایش‌های مختلف برای دامداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی، تأسیس داروخانه و خدمات مختلف دامپزشکی برای بخش دامپروری./

V-960420-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید