Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی تولید ۲۰۰هزار تن کلزا در کشور


معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد امسال تولید کلزا در کشور به مرز ۲۰۰ هزار تن برسد.

به گزارش ایسنا، عبدالمهدی بخشنده در حاشیه مراسم کیل‌گیری مزارع کلزای شهرستان کرمانشاه که امروز (سوم تیر) برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه سه برابری کشت کلزا در مقایسه با سال زراعی گذشته، اظهار کرد: سال گذشته ۶۴ هزار تن کلزا در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به ۲۰۰ هزار تن نزدیک شود.

وی با اشاره به خرید تضمینی کلزا از کلزاکاران اظهار کرد: تاکنون میزان تولید کلزای کشور از مرز ۱۴۰ هزار تن گذشته که بیش از ۷۵ درصد بهای این محصول به کلزاکاران پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از زراعت‌هایی که وابستگی بیشتری به واردات در آن داریم به زراعت دانه‌های روغنی مثل کلزا مربوط می‌شود.

بخشنده با بیان اینکه روی زراعت کلزا کار کرده‌ایم، افزود: توسعه کشت کلزا را به عنوان یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور در برنامه داریم.

وی در ادامه اشاره ای هم به برنامه‌های حمایتی از توسعه کشت کلزا داشت و اظهار کرد: در اختیار نهادن بذر به ویژه بذر هیبرید به صورت یارانه‌ای، پرداخت تسهیلات مورد نیاز کشت به کشاورزان از سوی بانک کشاورزی، پرداخت یارانه ۵۰ درصدی برای خرید بذرکار و تامین به موقع سم، کود و نهاده های مورد نیاز کشاورزان از برنامه های حمایتی توسعه کشت کلزا در کشور است.

بخشنده سپس با اشاره به پیشگام بودن استان کرمانشاه در کشت کلزا در کشور گفت: سال گذشته حدود هزار هکتار از مزارع استان کرمانشاه زیر کشت کلزا رفته بود که این میزان در سال زراعی جاری به حدود ۴۵۰۰ هکتار رسیده است.

بخشنده گفت: امیدواریم سال زراعی آینده سطح زیر کشت کلزا در استان کرمانشاه به ۱۵ هزار هکتار برسد.

بخشنده با پیش بینی رکوردشکنی تولید کلزا در مزارع شاخص شهرستان کرمانشاه، افزود: میزان عملکرد مزارع کلزای این استان با بهترین مزارع کلزای اروپا برابری می‌کند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید