Iranian Agriculture News Agency

اطلاعاتی در مورد تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو

این نکات را رعایت کنید و از پروتئین حیوانی لذت ببرید

شیوع تب‌کریمه کنگو در نقاطی از کشور، تاکنون جان سه نفر را گرفته است. این موضوع نگرانی بسیاری از مردم را نسبت به مصرف گوشت قرمز برانگیخته و کاهش مصرف را در این برهه از زمان رقم زده است.

این نکات را رعایت کنید و از پروتئین حیوانی لذت ببرید

شیوع تب‌کریمه کنگو در نقاطی از کشور، تاکنون جان سه نفر را گرفته است. این موضوع نگرانی بسیاری از مردم را نسبت به مصرف گوشت قرمز برانگیخته و کاهش مصرف را در این برهه از زمان رقم زده است.

تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو چیست؟

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یکی از بیماری­‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در کشور ما نیز دیده می­‌شود. آلودگی با این ویروس در دام­‌ها بیماری بالینی ایجاد نمی­‌کند با این‌همه ممکن است در انسان باعث مرگ شود. ایجاد خونریزی در بافت­‌های بدن یکی از نشانه­‌های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می­‌افتد. بیماری برای اولین بار در سال 1944 در منطقه کریمه در کنار دریای سیاه دیده شد و سپس در سال 1966 در کنگو شناسائی و با نام بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشهور شد.

توزیع جغرافیائی بیماری شامل چه مناطقی است؟

تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در جنوب و شرق اروپا و مخصوصا کشورهای شوروی سابق، در سرتاسر منطقه مدیترانه، شمال­‌غرب چین، آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند گسترش دارد.

چگونه این بیماری منتقل می­‌شود؟

این بیماری به صورت معمول از طریق گزش کنه­‌هایی که از دام آلوده خون‌خواری کرده‌­اند و یا از طریق تماس مجروح با بافت­‌های دام­‌های آلوده در زمان کشتار دام، به انسان منتقل می­‌شود.

بنابراین کشتار دام­‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

انتقال بیماری از فرد بیمار به فرد دیگر نیز از راه­‌های مهم انتقال بیماری است.

نشانه‌های تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو چیست؟

همانگونه که اشاره شد، بیماری در دام‌ها بدون علامت است ولی دوره کمون بیماری در انسان بستگی به نحوه انتقال ویروس دارد. متعاقب گزش کنه‌ها معمولا دوره کمون یک تا سه روز و حداکثر 9 روز و متعاقب تماس با خون و یا بافت‌های آلوده پنج تا شش روز و حداکثر 13 روز است. بیماری به‌طور ناگهانی و با علائمی مانند سردرد، تب بالا، درد ناحیه پشت، درد مفاصل، درد معده، استفراغ، قرمزی چشم‌‌ها و صورت و گلو و نقاط خونریزی در سقف دهان آغاز می‌شود. علائم زردی نیز ممکن‌ است بروز کند و در موارد شدید در خلق و خوی، حواس و ادراک نیز تغییراتی ایجاد می‌شود. در موارد پیشرفته بیماری لکه‌های بزرگ کبود رنگ روی بدن، خونریزی شدید از بینی و خونریزی‌های غیرقابل کنترل در نقاط تزریق را می‌توان دید.

در صورت عدم اقدام سریع برای درمان میزان مرگ و میر در این بیماری می­‌تواند بسیار بالا و به حدود 30 درصد و حتی بالاتر از 50 درصد برسد.

تشخیص تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو چگونه است؟

تشخیص آزمایشگاهی موارد مشکوک به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید در آزمایشگاه کاملا مجهز و با درجه ایمنی زیستی بسیار بالا انجام شود.

چه کسانی و چگونه در معرض این بیماری قرار دارند؟

همانگونه که گفته شد این بیماری از طریق کنه­‌ها و یا بافت­‌های آلوده حیوانات به انسان منتقل می­‌شود. بنابراین دامداران، قصاب­‌ها، کارکنان کشتارگاه­‌ها، تکنسین­‌های دامپزشکی و دامپزشکان در معرض بیشترین خطر قرار دارند و باید احتیاط بیشتری کنند. با توجه به اینکه بیماری می‌­تواند از انسان بیمار به پرستاران آنها نیز منتقل شود بنابراین پرستاران باید در هنگام پرستاری از بیماران، موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

جلوگیری از بیماری

1 - با اقدام علیه کنه­‌ها و سمپاشی دامداری­‌ها و حمام دادن دام­‌ها، با کنه­‌ها مبارزه کرده و دام‌های خود را عاری از کنه نگه دارید.

2 - از تماس با دام­‌هایی که آلوده به کنه هستند، اجتناب کنید.

3 - دام­‌ها را در کشتارگاه کشتار کنید و از کشتار آنها در بیرون از کشتارگاه اجتناب کنید.

4 - نگهداری گوشت تازه به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال و ترد شدن آن (ایجاد جمود نعشی) باعث از بین رفتن ویروس­‌ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو در گوشت می­‌شود. بنابراین قصاب­‌ها باید از ارائه گوشت تازه که جمود نعشی در آن اتفاق نیافتاده است به مشتریان اجتناب کنند.

با رعایت موارد مذکور می­‌توانید خود و خانواده­‌تان را سالم نگه دارید و از پروتئین­‌های حیوانی سالم لذت ببرید.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید