Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از وضعیت بازار گوشت قرمز:

هفته آینده گوشت، ارزان می‌شود/ رکود در بازار گوشت به‌دلیل شیوع تب کریمه کنگو

با توجه به شرایطی که در بازار حاکم است و تجربه‌ای که از سال‌های گذشته به جا مانده، به‌نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده قیمت گوشت قرمز، روندی نزولی داشته باشد.

هفته آینده گوشت، ارزان می‌شود/ رکود در بازار گوشت به‌دلیل شیوع تب کریمه کنگو

با توجه به شرایطی که در بازار حاکم است و تجربه‌ای که از سال‌های گذشته به جا مانده، به‌نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده قیمت گوشت قرمز، روندی نزولی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایانا، قیمت گوشت قرمز تقریباً از سال گذشته در همین فصل دچار نوسان شد و افزایش یافت. تفسیرهای متفاوتی در این باره ارائه شد که هرکدام جای تأمل دارد. به همین دلیل مسئولان نیز برای واردات گوشت گرم، دست به کار شده و مجوز واردات این محصول از کشورهای همسایه را صادر کردند. با این حال، باز هم تا فروکش کردن قیمت‌ها زمان زیادی طول کشید. این در حالی است که چندین ماه، روند صادرات متوقف بود و کسی نمی‌توانست تقصیرها را به گردن آن بیندازد.

البته در این میان، برخی گله‌داران به‌دلیل برخورداری از مراتع پربار، در یک مقطع زمانی که آن را به اصطلاح، سیاه بهار می‌نامند، از فروش دام‌های خود امتناع کرده و همین موضوع، یکی از موانع اصلی کاهش قیمت گوشت به‌شمار رفت، اما پیش‌بینی‌ها برای آینده، کمی امیدوارکننده است. زیرا رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، گفت: با توجه به شرایطی که در بازار تولید وجود دارد، به‌نظر می‌رسد در هفته آینده قیمت گوشت روندی نزولی داشته و به قیمت‌های قبل از گرانی نزدیک‌تر شود.

علی‌اصغر ملکی با اشاره به اینکه نمی‌توان قیمتی خاص را برای 10 روز آینده پیش‌بینی کرد، افزود: از دیروز که توزیع گوشت گرم وارداتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام آغاز شده و همچنین عرضه دام از طرف دامداران افزایش یافته، به نظر می‌رسد تا هفته آینده، قیمت‌ها سیر نزولی داشته باشند.

به گفته وی، خوشبختانه بحران ماه رمضان نیز گذشت و قصاب‌ها هم به‌دلیل فسادپذیری گوشت، نمی‌توانند آن را بیشتر از سه روز نگه دارند. بنابراین با توجه به رکود ایجاد شده در بازار، مجبور هستند جنس خود را با قیمتی پایین‌تر به مشتری عرضه کنند.

ملکی معتقد است: گفتن قیمت گوشت قرمز در رسانه‌ها ممکن است بهانه‌ای برای فروشنده‌ها باشد تا از آن عدد عدول نکنند و آن را ملاکی برای ثابت ماندن نرخ‌ها بدانند؛ بنابراین بهتر است نظام عرضه و تقاضا بازار را پیش برده و قیمت‌ها را تعیین کند.

در همین راستا، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام ایران نیز به ایانا گفت: هم‌اکنون روزانه 100 تن گوشت گرم وارداتی تنها در تهران توزیع می‌شود.

منصور پوریان با اشاره به اینکه گوشت وارداتی گرم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود و مردم می‌توانند آن را به‌راحتی تهیه کنند، بیان کرد: این گوشت از کشورهای مختلفی مانند استرالیا، ارمنستان، گرجستان و قرقیزستان وارد می‌شود و به‌طور متوسط با قیمت 31 هزار و 500 تومان در مراکز به فروش می‌رسد.

پیش از این نیز رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور به ایانا گفته بود: "پیش‌بینی می‌شود که توزیع گوشت دام سبک افزایش یافته و به قول معروف، سیاه بهار به پایان برسد. از طرفی شرکت‌های واردکننده هم همچنان به واردات گوشت گرم از کشورهای آسیای میانه ادامه می‌دهند و شرکت پشتیبانی امور دام نیز به محض کمبود، ذخایر خود را وارد بازار می‌کند."

البته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل رکود در بازار این روزها را شیوع بیماری تب کریمه کنگو می‌دانند و معتقدند که شایعات منتشر شده از گوشه و کنار، بر فاصله گرفتن مردم از مصرف گوشت قرمز، دامن زده است./

V-960310-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید