Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در گفت‌وگو با ایانا:

محصولات آبزی ایران با برجام به آمریکا رسید/ تمایل اروپا به بازار شیلات ایران

نماینده بخش خصوصی صادرکنندگان آبزیان، فضای ایجاد شده در دولت یازدهم بعد از برجام را مثبت و تاثیرگذار معرفی کرد.

محصولات آبزی ایران با برجام به آمریکا رسید/ تمایل اروپا به بازار شیلات ایران

نماینده بخش خصوصی صادرکنندگان آبزیان، فضای ایجاد شده در دولت یازدهم بعد از برجام را مثبت و تاثیرگذار معرفی کرد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه فضای ایجاد شده بعد از برجام، توانست برخی محصولات شیلاتی ایران را به سفره آمریکاییان برساند.

علی‌اکبر خدایی با اشاره به اینکه قبل از تحریم‌ها کشورهای اروپایی مشتری محصولات آبزی ایران بودند، افزود: اما بعد از تحریم، این فرصت از دست رفت و تاجران ایرانی دیگر نتوانستند در زمینه شیلات با اروپا تجارت کنند.

به گفته وی، در حال حاضر که سایه سنگین تحریم از کشور رخت بر بسته و فضا به سمت آرامش پیش می‌رود، دوباره اروپایی‌ها به سمت ایران متمایل شده و متقاضی محصولات شیلاتی هستند. این در حالی است که تجارت ما در زمان تحریم قطع نشد و کشورهای دیگری از جمله مکزیک، چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آفریقا را پیدا کردیم. زیرا در آن زمان، کشورهای اروپایی نمی‌توانستند تحریم‌ها را دور بزنند و نقل و انتقال پول بسیار مشکل بود.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان باین کرد: بعد از برجام، دوباره اروپایی‌ها برگشتند، اما به‌دلیل تضعیف ارتباط تجاری طی سال‌های گذشته، نمی‌توانند به راحتی از ما خرید کنند. در عین حال باید به آن مانند یک فرصت جدید و تازه نگریست.

خدایی در توضیح این مطلب اظهار کرد: زیرا اکنون هم می‌توان بازارهای جدید را در اختیار داشت و هم بازار اروپا را به آن افزود. به عبارتی، فضای بهتر سیاسی و آرامش روانی بعد از برجام، این توفیق را در اختیار تاجران ایرانی قرار داد که مشتریان خود را چند برابر کنند.

وی با بیان اینکه اروپا تعرفه 12 درصدی برای ورود محصولات شیلاتی ایران در نظر گرفته است، ادامه داد: از آنجا که آنها ایران را به‌عنوان کشوری با رشد اقتصادی مطلوب می‌شناسند، این تعرفه را مقرر کرده‌اند. در حالی که برای کشورهایی مانند اکوادور یا بنگلادش که جزو جهان سومی‌ها محسوب می‌شوند، این تعرفه صفر است. باید گفت که این موضوع برای تمام محصولات صدق نمی‌کند و به‌عنوان مثال، خشکبار ایرانی راحت‌تر از محصولات آبزی به آن منطقه صادر می‌شود. زیرا آنها در این مورد از آمریکا تعرفه بیشتری می‌گیرند.

خدایی تأکید کرد: البته ما با کمیسیون اتحادیه اروپا در این خصوص جلسات زیادی برگزار کرده‌ایم و به آنها گفته‌ایم که بخش اعظم تولیدات کشاورزی ایران در مناطق روستایی و محروم شکل می‌گیرد، اما آنها قبول نمی‌کنند و معتقدند که دولت ایران باید گزارشی بر این اساس به بانک جهانی ارائه دهد تا درباره تعرفه‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی یادآور شد: به‌دلیل همین مسئله است که در حال حاضر، صادرات محصولات شیلات ایران به اروپا از 50 میلیون دلار تجاوز نکرده و به اندازه همان 10 سال گذشته برآورد می‌شود. اما باید توجه داشت که اگر برجام نبود، همین مقدار اندک نیز صادر نمی‌شد.

خدایی در پایان با بیان اینکه اکنون میزان صادرات آبزیان به اروپا از نظر حجمی کمتر از یک‌هزار تن است، عنوان کرد: این حجم می‌تواند به بیش از 10 هزار تن برسد. البته در صورتی این موضوع میسر می‌شود که فضای سیاسی و اقتصادی جامعه روند مثبت شدن را ادامه داده و از فرصت به وجود آمده، نهایت استفاده را ببریم./

V-960227-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید