Iranian Agriculture News Agency

تدوین برنامه صادرات مرغ برای آفریقای جنوبی ضرورت دارد؛

دامپینگ؛ بهانه انجمن مرغداران آفریقای جنوبی

صنعت مرغداری در آفریقای جنوبی، با مشکلات زیادی دست به گریبان است و کارشناسان تنها راه خروج از این بحران را بازگشایی راه صادرات می‌دانند.

دامپینگ؛ بهانه انجمن مرغداران آفریقای جنوبی

صنعت مرغداری در آفریقای جنوبی، با مشکلات زیادی دست به گریبان است و کارشناسان تنها راه خروج از این بحران را بازگشایی راه صادرات می‌دانند.

به گزارش ایانا به نقل از وبسایت iol.co.za پرورش مرغ در آفریقای جنوبی در 18 ماه گذشته با مجموعه‌ای از چالش‌ها روبه‌رو بوده است. این چالش‌ها به همراه خشکسالی و شرایط اقلیمی نامناسب، بیکاری چند هزار نفر از کارگران آفریقایی را رقم زده و وضعیت را بحرانی‌تر کرده است.

با این حال و با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی، قیمت خوراک مرغ رو به کاهش است. بنابراین کارشناسان معتقدند که این می‌تواند یک فرصت مناسب برای صنایع تولید گوشت به ویژه مرغ باشد تا دوباره چرخ‌های صنعت را به کار انداخته و تولید را آغاز کنند. آنها معتقدند که آفریقایی‌ها می‌توانند حتی کار خود را با هدف کسب بازارهای بین‌المللی شروع کرده و تولیدی صادرات محور داشته باشند. البته در این راه، انجمن بین‌المللی صادرکنندگان و واردکنندگان گوشت، قادر است کمک‌های موثری انجام دهد. اگرچه هنوز انجمن مرغداران آفریقای جنوبی افتخار می‌کند که مقام پنجم تولید مرغ در جهان را در اختیار داشته و می‌تواند با کشورهای بزرگ در این زمینه رقابت کند، قابل توجه است که با این حال، صنعت مرغ آفریقای جنوبی تقریبا هیچ صادراتی ندارد.

دو احتمال برای این قضیه وجود دارد؛ یا ارزیابی‌های کارشناسان اشتباه بوده که این موضوع بعید به نظر می‌رسد. یا برنامه‌ریزان این کشور در خواب عمیق فرو رفته‌اند! در هر صورت نیاز به تدوین یک برنامه قوی و فوری برای از سرگیری صادرات در آفریقای جنوبی به شدت احساس می‌شود.

در حالی که انجمن مرغداران این کشور مدعی است دسترسی به بازارهای مهمی چون اتحادیه اروپا برای تجار آفریقایی دشوار بوده و به عبارتی این راه مسدود شده است، اما طبق تحقیقات صورت گرفته، این نکته به اثبات رسیده که انجمن نامبرده تاکنون هیچ تلاشی برای دستیابی به بازارهای اروپا انجام نداده و نتوانسته از این بازار بزرگ بهره‌برداری کند.

این پنهان‌کاری به ضرر سهامداران، تجار و تولیدکنندگانی است که تولید مرغ آفریقای جنوبی را بر عهده دارند. زیرا تلاش آنها در حال حاضر، حل بحران کنونی است و یکی از راه‌های فروکش کردن بحران، همین باز شدن راه صادرات است. نمایندگان این انجمن معتقدند برای دستیابی به بازارهای صادراتی، ابتدا باید کیفیت محصولات افزایش یابد، اما این کاملا واضح است که رسیدن به سطح ایده‌آل مورد نظر آنها به سرمایه‌گذاری عظیم و تدوین آیین‌نامه‌های جدید احتیاج دارد. بدون شک چنین طرز تفکری، نگرانی تولیدکنندگان محلی را برانگیخته است.

تغییر قوانین تولید و فشار بر کارخانه‌ها تمام این کسب‌وکار را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده و دیگر سرمایه‌گذاران، رغبتی برای حضور در صنایع قطعه‌بندی مرغ نخواهند داشت. بنابراین با چنین مدلی نه تنها صادرات رونق نمی‌گیرد، بلکه انجام آن سخت‌تر نیز خواهد شد و صنایع قطعه‌بندی هم برای جبران هزینه‌های اضافی مجبور می‌شوند بسته‌های مرغ را بدون خالی کردن آب آنها به بازار عرضه کنند.

اتصال آفریقای جنوبی به شبکه بین‌المللی واردکنندگان و صادرکنندگان گوشت می‌تواند این کشور را به سمت بازارهای جدید سوق داده و به تجار آنها یاری رساند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا بعد از اتصال به این شبکه‌ها انجمن مرغداران آفریقای جنوبی قادر است سیاست‌های خود را دنبال کند و با دیگر اعضای شبکه همراستا شود؟

طبق برآوردهای صورت گرفته، اجرای این سیاست‌ها سالانه بیش از 7 میلیارد راند (واحد پول آفریقای جنوبی) هزینه در بر داشته باشد. این هزینه‌ها به راحتی با راه‌اندازی صادرات مرغ، قابل جبران است. اما هنوز هیچ اشتیاقی برای این منظور در تولیدکنندگان این کشور دیده نمی‌شود. در عوض، آنها سیاست‌های آزادسازی اقتصادی در دنیا و معضل دامپینگ را بزرگ‌ترین مقصر قلمداد کرده و تمام تقصیرها را به گردن آن می‌اندازند.

به هر حال برای این مشکل، راه‌حل‌هایی وجود دارد. انجمن مرغداران این کشور اگر به راستی از موضوع دامپینگ نگران است، می‌تواند خسارت‌های متقبل شده در این راستا را به کمیسیون بین‌المللی اداره تجارت ارائه داده و از آن طلب یاری کند. البته شاید این موضوع بهانه‌ای باشد برای منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات داخلی صنعت مرغ و همچنین کاهش فشار مطبوعات در منفی جلوه دادن واردات مرغ به این کشور.

به هر ترتیب، پتانسیل صادرات مرغ از آفریقای جنوبی بسیار بالاست و رونق گرفتن آن در حال حاضر می‌تواند به عنوان فرصتی برای تولیدکنندگان باشد تا کسب‌وکار خود را توسعه دهند. ضمن اینکه در کنار آن، هزاران شغل نیز ایجاد می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی جهت صادرات مرغ در آفریقای جنوبی، یک امر واجب نیست، بلکه یک ضرورت غیرقابل انکار است./

V-960220-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید