Iranian Agriculture News Agency

کاهش سطح ماده آلی خاک به‌ویژه در بخش کشاورزی هلند

عدم حفظ بهره‌وری خاک کشاورزی، از دست رفتن اقتصاد زیستی را به‌دنبال دارد/ گرمایش جهانی مانعی در مسیر اقتصاد دورانی است

برای رسیدن به هدف دولت هلند که تحقق اقتصاد دورانی است، حفظ بهره‌وری زمین‌های کشاورزی از مسائل ضروری است؛ چرا که خاک سالم مواد اولیه تجدیدپذیر را برای محصولات زیستی تولید می‌کند.

عدم حفظ بهره‌وری خاک کشاورزی، از دست رفتن اقتصاد زیستی را به‌دنبال دارد/ گرمایش جهانی مانعی در مسیر اقتصاد دورانی است

برای رسیدن به هدف دولت هلند که تحقق اقتصاد دورانی(1)است، حفظ بهره وری زمین های کشاورزی از مسایل ضروری است چراکه خاک سالم مواد اولیه تجدید پذیر را برای محصولات زیستی تولید می کند.

به گزارش ایانا از وب سایت Wageningen University & Research ، با این حال، کاهش سطح کربن خاک، توانایی رسیدن به این هدف را تضعیف می کند، همچنین گرمایش جهانی به عنوان مانعی در مسیر اقتصاد دورانی قرار دارد. Lijbert Brussaard ، استاد زیست شناسی خاک و کیفیت خاک زیستی در دانشگاه واخنینگن هلند، به این موضوع پرداخته است.

وی می گوید: "کاهش ماده آلی به دلیل استفاده مازاد کود در سال های اخیر روی داده است. در نتیجه به زودی شاهد کاهش سطح ماده آلی خاک به ویژه در بخش کشاورزی در هلند خواهیم بود. این بدون شک می تواند روی بدتر شدن تغییرات آب و هوا تاثیر بگذارد، که باعث افزایش دما و سرعت بخشیدن به تجزیه مواد آلی خاک و افزایش انتشار گاز CO2 می شود."

اقتصاد دورانی( Circular economy )

به منظور دستیابی به هدف دولت هلند برای رسیدن به یک اقتصاد دورانی، تخلیه نکردن منابع طبیعی و جایگزینی سوخت های فسیلی با منابع زیستی تجدیدپذیر نیاز است که تا حد زیادی از محصولات زراعی مشتق می شوند.

Brussaard می گوید: " به منظور پاسخگویی به نیازهای روز افزون، ما نیاز به حفظ بهره وری خاک داریم. برای این کار، باید کیفیت و مقدار مواد باقی مانده خاک به زمین های کشاورزی بازگردانده شود.که برای تحقق این امر باید پیش بینی ها واقدامات در سراسر زنجیره انجام شود، عدم انجام این کار کاهش اقتصاد زیستی( biobased economy ) (2)و از دست رفتن اقتصاد دورانی را به دنبال دارد."

زندگی غنی خاک

ماده آلی حاصل از بقایای گیاهی برای حفظ سلامت خاک، بسیار مهم است. ماده آلی خاک نقش تعیین کننده ای در ساختار ، تخلخل خاک و آزاد شدن تدریجی آب و مواد مغذی برای گیاهان دارد . فعالیت موجودات زنده خاک می تواند با کاهش تاثیر مداخلات بشر، مانند شخم و زهکشی بهتر انجام شود.

وی معتقد است، حفظ مواد آلی خاک، بخش مهمی از مدیریت پایدار خاک است، این استاد این مطالب را در سخنرانی خود با نام"زمین زیر پای ما" 'The ground beneath our feet' عنوان کرد.

ذخیره سازی کربن

استاد Brussaard همچنین تاکید می کند، همان طور که در مذاکرات اقلیمی COP21 سال گذشته در پاریس عنوان شد، افزایش میزان کربن خاک می تواند به کاهش اثر گازهای گلخانه ای بینجامد، همچنین شرکت کنندگان به افزایش جهانی سالانه 0.4 درصد میزان ماده آلی خاک برای بیش از 40 سانتی متر از خاک، متعهد شدند.

با محاسبه آن ها این افزایش به ظاهر جزیی ، می تواند اثر گازهای گلخانه ای را در بلندمدت جبران کند.

این نشان می دهد که مدیریت خوب خاک می تواند در این راه تاثیرگذار باشد. در هلند نمونه هایی نشان می دهد که ذخیره سازی کربن به 1.5 درصد در سال رسیده است. Brussaard افزود: "این دستاورد برجسته می تواند روی کاهش میزان CO2 اتمسفر ، تاثیر گذار باشد."

در گذشته، ذخیره سازی CO2 (دی اکسید کربن) در لایه های عمیق زمین به طور قابل توجهی با اختلال رو به رو بوده است. استاد دانشگاه می گوید: "اگر دولت و صنعت مایل به سرمایه گذاری در کاهش سطح CO2 اتمسفر هستند، باید از بخش کشاورزی در زمینه افزایش مقدار ماده آلی خاک حمایت کنند که این موضوع شامل سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا هم می شود."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- circular economy : اقتصاد د َو َرانی یا اقتصاد گردشی، عبارتی کلی برای توصیف نوعی رویکرد در اقتصاد صنعتی است که در آن هدف اصلی عدم تولید پسماند و آلودگی، محافظت از محیط زیست و همزمان دستیابی به اقتصادی پایدار است.

2- Biobased economy : به همه فعالیت های اقتصادی حاصل از فعالیت های علمی و پژوهشی با تمرکز بر بیوتکنولوژی اشاره دارد. به عبارت دیگر، درک مکانیسم و ​​فرآیندها در سطح ژنتیکی و مولکولی و استفاده از این درک به ایجاد و یا بهبود فرایندهای صنعتی بستگی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید