Iranian Agriculture News Agency

راستی‌آزمایی ادعای یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره نخست

تولید کود کشاورزی از زباله‌های شهری در تهران، قانونی است!؟

تولید کود کشاورزی از زباله‌های تر شهری موضوع تازه‌ای نیست و سال‌ها است در کشورهای مختلف جهان انجام می‌شود. در ایران نیز پیش از انقلاب نخستین کارخانه تولید کود آلی سال 1337 خورشیدی در اصفهان ساخته شد، چند سال بعد انگلیسی‌ها یک کارخانه کمپوست در صالح‌آباد تهران تأسیس کردند و بعدها چندین کارخانه دیگر در شهرهای مختلف ایران تأسیس شد.

تولید کود کشاورزی از زباله‌های شهری در تهران، قانونی است!؟

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - سپیده قاسمی:

تولید کود کشاورزی از زباله‌های تر شهری موضوع تازه‌ای نیست و سال‌ها است در کشورهای مختلف جهان انجام می‌شود. در ایران نیز پیش از انقلاب نخستین کارخانه تولید کود آلی سال 1337 خورشیدی در اصفهان ساخته شد، چند سال بعد انگلیسی‌ها یک کارخانه کمپوست در صالح‌آباد تهران تأسیس کردند و بعدها چندین کارخانه دیگر در شهرهای مختلف ایران تأسیس شد.

کودی که از زباله‌های تر شهری به دست می‌آید، در صورتی که با فرآیند و ترکیبات مناسب تولید شود، در مقایسه با سایر کودها ویژگی‌های مثبت و قابل اتکایی دارد، این کودها عاری از مولدان امراض و آفات گیاهی، بذر علف‌های هرز، بیماری‌های انگلی هستند و مشکلات عدیده کودهای شیمیایی نظیر خراب کردن بافت خاک، نفوذ مواد شیمیایی به آب‌های سطحی و آلوده کردن این آب‌ها و رسیدن این آلودگی‌ها به‌صورت چرخه‌ای به غذای حیوانات و انسان‌ها را به همراه ندارند.

تهران به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زباله شهری در کشور است این شهر در هر دقیقه پنج تن و روزانه بیش از هفت‌هزار و 500 تن زباله تولید می‌کند. مدیریت این حجم از زباله نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و جدی دارد تا همراه با کاهش تهدیدی‌های زیست‌محیطی از این زباله‌ها بهترین بهره را برد. ازجمله فرصت‌هایی که تولید این حجم از زباله در اختیار مدیریت شهری قرار می‌دهد، تولید کود (کمپوست) برای مصارف کشاورزی است.

تولید کود کشاورزی از زباله‌های شهری در تهران به شکل صنعتی و مدرن با راه‌اندازی کارخانه تولید کمپوست کشاورزی آراد کوه در سال 1372 در منطقه کهریزک آغاز شد. این کارخانه تا امروز فعال باقی مانده و هرساله با توجه به افزایش حجم زباله در تهران بر تولیدات آن افزوده می‌شود.

هرچند تولید کمپوست کشاورزی از زباله‌های شهر بزرگ تهران به‌نظر اقدامی مناسب در حوزه مدیریت پسماند شهری است، اما بحث‌هایی درباره کیفیت تولیدات این کارخانه و میزان قابل مصرف بودن این کودها در بخش کشاورزی وجود دارد.

بر اساس "آیین‌نامه ثبت و کنترل مواد کودی" کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان این نهاده موظف به ثبت مواد کودی خود هستند. آیین‌نامه مذکور تأکید دارد تولید، عرضه و فروش کلیه مواد کودی بدون شماره ثبت مؤسسه تحقیقات خاک و آب (که پس از گذارنده مراحل سخت سلامت و کیفیت صادر می‌شود) ممنوع است.

حال پرسش اینجاست کود تولیدی کارخانه آراد کوه منطقه کهریزک در استان تهران از چه کیفیتی برخوردار است و آیا این کود (کمپوست) مناسب مصارف کشاورزی هست یا خیر؟ و پرسش مهم دیگر اینکه آیا اساساً این کارخانه شماره ثبت مؤسسه تحقیقات خاک و آب برای تولید، عرضه و فروش کود دارد یا خیر!؟


کمپوست‌های زباله شهری در ایران، مناسب مصارف کشاورزی نیست

سعید سعادت، مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر اینکه فرآیند تولید کود از پسماندهای شهری بسیار دشوار است، گفت: تاکنون کمپوست زباله شهری ایران نتوانسته است به سطح کیفی مناسب مصارف کشاورزی در زراعت و باغبانی دست پیدا کند.

وی بیان کرد: میزان مواد آلاینده این کمپوست‌ها بیشتر از استانداردهای تعیین‌شده است، به‌طوری‌که خرده‌شیشه، سنگ‌ریزه و عناصر سنگین، این کمپوست‌ها را غیرقابل استفاده در بخش کشاورزی کرده است.

سعادت عنوان کرد: همچنین ترکیب کمپوست تولیدی در این کارخانه‌ها به‌دلیل منابع متغیر ورودی ناپایدار است به عبارت دیگر ترکیب مواد خروجی آن ثابت و قابل اتکا نیست.

وی معتقد است: در بهترین حالت این کودها را می‌توان برای اراضی بایر استفاده کرد، اما استفاده آن برای تولید محصولات کشاورزی می‌تواند زیان‌بار باشد.


تولید کمپوست با کیفیت، بدون تفکیک زباله از مبداء ممکن نیست

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: تا زمانی که تفکیک زباله از مبداء صورت نگیرد، نمی‌توان از زباله‌های شهری کود با کیفیت تولید کرد.

وی دلیل موفقیت کشورهای پیشرو در تولید کمپوست از زباله‌های شهری را وجود فرهنگ تفکیک زباله از درب منازل، مراکز تهیه وتوزیع و فروش مواد غذایی، مؤسسه‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌داند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می‌افزاید: تنها تفکیک کامل زباله‌های تر از زباله‌های خشک از مبداء است که بهبود کیفیت و خلوص کود کمپوست را در پی دارد، این در حالی است که در شهر تهران، تفکیک زباله از مبداء انجام نمی‌شود.

حقانی با تأکید بر نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی تفکیک زباله، اضافه کرد: در مراحل نگهداری وجمع آوری نقش آموزش و همکاری متقابل بین تولیدکنندگان زباله و پرسنل خدمات شهری در افزایش کیفیت فرآیند تولید کمپوست بسیار مؤثر است.

وی یادآور شد: هیچ شهرداری یا مؤسسه‌ای نمی‌تواند جدا از مردم این کار را انجام دهد و برای رسیدن به این مقصود ابتدا باید زیر ساخت فرهنگی آن مهیا باشد.

حقانی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه نزدیک به 70 درصد زباله‌های شهر تهران از نوع زباله تر هستند، این پسماندها می‌توانند طی فرایندی به کود (کمپوست) باکیفیت تبدیل شوند که مورد استفاده امور زراعی و باغبانی خواهد بود.


فعالیت کارخانه تولید کمپوست زباله شهری تهران قانونی نیست

محمدحسین داوودی، رئیس دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی مؤسسه تحقیقات خاک و آب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان اینکه فقط دو کارخانه یکی در استان خراسان رضوی و دیگری در البرز شماره ثبت کود تولیدی از زباله‌های شهری را دریافت کرده‌اند، گفت: کارخانه آراد کوه کهریزک تهران فاقد ثبت و اجازه قانونی تولید کود با مصرف کشاورزی است.

وی با تأکید بر اینکه کود حاصله از این کارخانه مناسب مصارف کشاورزی نیست، افزود: استفاده از این کود در مصارف کشاورزی به‌ویژه تازه‌خوری برای سلامت مصرف‌کننده بسیار زیان بار است.

رئیس دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی مؤسسه خاک و آب ادامه داد: هرچند استانداردهای تهیه‌شده برای کودهای زباله شهری نیاز به بازنگری دارد، اما میزان خرده‌شیشه، خرده‌سنگ و عناصر سنگین مانند سرب، کادمیوم و... این کود بالا و مضر برای سلامت انسان تشخیص داده شده است.

داوودی از دیگر مشکلات کمپوست تولیدی کارخانه آراد کوه کهریزک تهران را عدم ثبات در ترکیب این کود به‌دلیل متغیر بودن مواد اولیه دانست.

وی در پایان، تأکید کرد: کودی اجازه تولید، عرضه و مصرف را دارد که تمام مراحل کنترل کیفی را گذرانده و از دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی مؤسسه تحقیقات خاک و آب شماره ثبت دریافت کرده باشد./

G-960209-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید