Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

سرما به بیش از 18 هزار هکتار کلزا خسارت وارد کرد/ لزوم بازرسی‌های پیشرفته برای جلوگیری از تقلب در ارائه محصولات ارگانیک

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت از خسارت ناشی از سرمازدگی و برف اخیر به بیش از 18 هزار هکتار مزارع کلزای کشور خبر داد.

سرما به بیش از 18 هزار هکتار کلزا خسارت وارد کرد/ لزوم بازرسی‌های پیشرفته برای جلوگیری از تقلب در ارائه محصولات ارگانیک


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت از خسارت ناشی از سرمازدگی و برف اخیر به بیش از 18 هزار هکتار مزارع کلزای کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز امروز در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی محصولات و فناوری کشاورزی گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته با اعلام این خبر گفت: البته برای ارزیابی دقیق خسارات وارده به مزارع کشور باید منتظر معتدل شدن هوا باشیم. بر اساس اطلاعات رسیده، از 46 هزار هکتار مزارع کلزای استان گلستان حدود 12 هزار هکتار با خسارت روبه‌رو شده است. همچنین سه‌هزار هکتار در خراسان رضوی و سه‌هزار هکتار در خراسان شمالی آسیب دید و مقدار کمی نیز در اراک و ساوه دچار خسارت‌دیدگی شده است.

وی بیان کرد: دلیل این سرمازدگی ناشی از کاهش دما از مثبت 12 درجه سانتی‌گراد به منفی 16 درجه سانتی‌گراد بود؛ این در حالی است که با اینکه گیاهان به سرما مقاوم هستند، افت شدید دما باعث اختلال در فعالیت فیزیولوژیکی و کاهش غلظت شیره گیاهی در آنها شده است.

کشاورز ادامه داد: تمهیداتی برای کنترل ادامه این وضعیت در گیاهان دیده شده است تا با مصرف برخی عناصر ریزمغذی، مقاومت آنها را نسبت به کاهش دما افزایش دهیم. مشابه چنین اقدامی نیز در سال‌های گذشته انجام شده و نتایج مطلوبی گرفته‌ایم.

وی درباره تأثیر سرما بر مزارع چغندرقند عنوان کرد: بیشترین سرمازدگی در مزارع چغندرقند مربوط به استان خراسان بوده و همچنین برخی محصولات دیگر نیز در تغییر دمای روزهای اخیر همچون انار و مرکبات خسارت دیده‌اند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت خسارت کشاورزان زیان‌دیده از سرما تأکید کرد: اگر این خسارت در حد متعارف باشد، 80 درصد آن توسط صندوق بیمه تأمین می‌شود، اما اگر خسارت بیش از حد متعارف و تأییدشده باشد، صندوق بحران آن را محاسبه و جبران خواهد کرد.

کشاورز میزان سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در کشور را 140 هزار هکتار عنوان کرد و یادآور شد: تولید محصولات گیاهی در این مزارع مطابق استانداردهای اروپایی انجام می‌گیرد و با وجود اینکه مصرف‌کنندگان با ادبیات این نوع محصولات در کشور آشنا هستند، اما مصرف آن در ایران چندان زیاد نیست.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل پایین بودن مصرف این محصولات را می‌توان هزینه بالای تولید آن دانست که با توجه به مزیت سلامت این محصولات نسبت به سایر محصولات، این مسئله قابل طرح نیست.

کشاورز اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان سیاست‌گذار می‌تواند با فراهم کردن زیرساخت‌ها و زمینه‌های تأمین تسهیلات، تولیدکنندگان این بخش را حمایت کند تا همتا با کشورهای پیشرو، برندهای ایرانی را در دنیا مطرح کنیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه پتانسیل محصولات ارگانیک در کشور بسیار بالا است، تصریح کرد: برای جلوگیری از تقلب در ارائه محصولات ارگانیک، نیاز به بازرسی‌های پیشرفته و استاندارد داریم./

G-950916-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید