Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

قیمت بازار بر خرید تضمینی پنبه چیره شد/ برداشت 25 هزار تن پنبه تا نیمه آبان‌ماه

به‌دلیل آن که قیمت پنبه در بازار در شرایط حاضر مناسب است، تنها 15 درصد محصول برداشت‌شده به‌صورت تضمینی خرید شده و مابقی آن توسط کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی از کشاورزان خریداری شده است.

قیمت بازار بر خرید تضمینی پنبه چیره شد/ برداشت 25 هزار تن پنبه تا نیمه آبان‌ماه


به‌دلیل آن که قیمت پنبه در بازار در شرایط حاضر مناسب است، تنها 15 درصد محصول برداشت‌شده به‌صورت تضمینی خرید شده و مابقی آن توسط کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی از کشاورزان خریداری شده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت برداشت پنبه گفت: در استان‌های گلستان و مازندران که از قطب‌های تولید پنبه در کشور محسوب می‌شود، تاکنون بیش از 70 درصد محصول برداشت شده است.

ابراهیم هزارجریبی افزود: در برخی مناطق همچون آذربایجان‌های شرقی و غربی به‌دلیل بارندگی‌های فصل پاییز، برداشت به کندی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا نیمه آبان‌ماه سال جاری 25 هزار تن پنبه برداشت شده که این عدد نشانگر برداشت 15 درصدی تولید 160 هزار تنی این محصول خواهد بود.

هزارجریبی ادامه داد: قیمت پنبه در بازار امسال مناسب بوده، به‌گونه‌ای که تاکنون چهارهزار تن از پنبه کشاورزان گلستانی به‌صورت تضمینی توسط سازمان تعاون روستایی کشور خریداری شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی به‌دنبال آن هستند که این محصول را بدون واسطه از کشاورزان خریداری کنند و تاکنون مشکل خاصی نیز به وجود نیامده است.


افزایش عملکرد پنبه در واحد سطح محقق شد

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از تولید کمی و کیفی مناسب پنبه در سال جاری خبر داد و یادآور شد: در حالی که میانگین عملکرد پنبه در سال گذشته دوهزار و 200 تن در هر هکتار بود، امسال به دوهزار و 300 تن افزایش داشته است؛ با وجود آن که سطح تولید در مقایسه با سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده است.

هزارجریبی تأکید کرد: در سال گذشته سرجمع تولید پنبه در کشور 150 هزار تن بود، اما امسال پیش‌بینی می‌شود که به 160 هزار تن برسد.

وی درباره دلایل افزایش تولید اظهار داشت: بذرهای جدید ایرانی و خارجی در عرصه کشت شده است و برخی از آنها عملکرد بالای پنج تن دارد، بدین‌ترتیب می‌توان تولید مناسبی را پیش‌بینی کرد.

هزارجریبی به پنبه‌کاران توصیه کرد که برای حفظ کیفیت الیاف پنبه در مناطق مرطوب، نکات زمان برداشت را رعایت کرده و از انبار کردن محصول پنبه در کیسه‌های نایلونی خودداری کنند.

وی همچنین گفت: برداشت مکانیزه در بیشتر مناطق پنبه‌کاری کشور قابل انجام است؛ بنابراین توصیه می‌شود به جای روش سنتی، از روش‌های مکانیزه بهره بگیرند تا علاوه بر آنکه زمان برداشت سریع‌تر می شود، کیفیت الیاف فوق نیز حفظ شود.


پنبه‌کاران مراقب اختلاط الیاف بیگانه با محصول تولیدی امسال باشند

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پنبه کاران را نسبت به اختلاط الیاف پنبه ایرانی با پنبه بیگانه هشدار داد و افزود: به یک دست بودن الیاف پنبه، کشاورزان باید توجه بیشتر داشته باشند.

هزارجریبی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون تنها 15 درصد پنبه تولیدشده در کشور به صورت تضمینی خریداری شده و مابقی آن در بازار قابل خرید و فروش است و توسط کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی خرید شده است که این امر نشانگر آن است که قیمت پنبه در بازار مناسب است./

M-950817-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید