Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال به ایانا خبر داد:

بی‌نصیب ماندن 45 درصد چایکاران از مطالبات/ چای خصوصی اداره شود

با وجود آنکه بخشی از مطالبات چایکاران پرداخت شده، اما هنوز 40 تا 45 درصد از چایکاران از دریافت مطالبات بی‌نصیب هستند.

بی‌نصیب ماندن 45 درصد چایکاران از مطالبات/ چای خصوصی اداره شود


با وجود آنکه بخشی از مطالبات چایکاران پرداخت شده، اما هنوز 40 تا 45 درصد از چایکاران از دریافت مطالبات بی‌نصیب هستند.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با وجود آنکه اعلام شده بهای برگ سبز چای و مطالبات در حال پرداخت است، اما هنوز 40 تا 45 درصد چایکاران بی‌نصیب مانده‌اند.

ایرج هوسمی افزود: در حال حاضر فشاری به کارخانه‌ها برای پرداخت قدرالسهم خود وارد نمی‌شود، در حالی که هزینه‌های کارگری باید به‌روز پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تمامی امورات مربوط به چای، هیأت‌مدیره‌ای اداره شود تا خود چایکاران نسبت به فروش محصولشان اقدام کنند.

هوسمی ادامه داد: چایکاران در حال حاضر حتی در تعیین قیمت تضمینی نیز نقشی ندارند و باید منتظر توجه‌های دولت باشند.

وی تصریح کرد: صندوق حمایت از توسعه صنعت چای نیز نتوانسته به کشاورزان خدمات خوبی ارائه دهد، زیرا اگر وامی پرداخت می‌شود، در زمان برداشت محصول 60 درصد آن را برداشت می‌کند، در حالی که باید طی سال نسبت به دریافت آن اقدام کنند.


درآمد ناچیز چایکاران از کارکرد 11 ماهه

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال یادآور شد: بر خلاف سایر بهره‌برداران بخش کشاورزی چایکاران 11 ماه در باغ حضور دارند و تنها فصل آبان در استراحت به‌سر می‌برند، اما درآمد زیادی از کارکرد خود ندارند.

هوسمی تأکید کرد: هرس از آذرماه آغاز می‌شود و خود چایکاران بهتر می‌دانند که کدام بوته‌ها نیازمند رسیدگی بیشتر است.

وی از مهندسی و مدیریت 32 هزار هکتار از باغ‌های چای توسط خود باغداران خبر داد و اظهار داشت: مدیریت باغ و نحوه خرید و فروش برگ و چای خشک استحصالی توسط کشاورزان شدنی است و بهتر است نقش دولت کم‌رنگ‌تر شود.

هوسمی درباره پیشنهاد قیمت تضمینی برگ سبز چای گفت: به هیچ‌یک از پیشنهادات کشاورزان و انجمن‌ها ترتیب اثر داده نمی‌شود و در برخی سال‌ها افزیش 50 درصدی و در برخی سال‌ها شاهد افزایش 30 درصدی در قیمت هستیم.

وی در پایان از وضعیت نامناسب مالی چایکاران خبر داد و اضافه کرد: مطالبات پرداخت نشود، انگیزه‌ها کم و کمتر خواهد شد، زیرا برخی از مواد مصرفی ازجمله کودهای شیمیایی به‌صورت نسیه خریداری می‌شود و لازم است هرچه سریع‌تر تسویه حساب انجام شود.

گفتنی است، در حالی که رئیس سازمان چای کشور از پرداخت مطالبات اظهار رضایت دارد، اما نماینده چایکاران این روند را کند و نامناسب می‌داند./

M-950810-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید