Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی در گفت‌وگو با ایانا:

صندوق توسعه صادرات انگور و کشمش تشکیل می‌شود/ افزایش 20 درصدی تولید انگور در کشور

با افزایش 20 درصدی تولید انگور در کشور، ایران به‌دنبال دستیابی به رتبه دوم تولید کشمش در جهان است.

صندوق توسعه صادرات انگور و کشمش تشکیل می‌شود/ افزایش 20 درصدی تولید انگور در کشور


با افزایش 20 درصدی تولید انگور در کشور، ایران به‌دنبال دستیابی به رتبه دوم تولید کشمش در جهان است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون در کشور 290 هزار هکتار باغ‌های انگور وجود دارد که از این مقدار 220 هزار هکتار آبی و 70 هزار هکتار آن دیم است، سال گذشته از این باغ‌ها میزان سه میلیون 400 هزار تن انگور برداشت شد که با توجه به افزایش بارندگی در بهار امسال انتظار می‌رود تا پایان فصل برداشت تولید انگور در کشور به چهار میلیون و 100 هزار تن برسد.

رمضان رویین‌تن مدیریت تغذیه، کنترل آفات و استفاده از ارغام پرمحصول، اجرای طرح‌های آبیاری نوین و اجرای طرح فراز (استفاده از داربست) را نیز از دیگر دلایل افزایش تولید انگور در کشور دانست و افزود: طرح فراز در برخی از باغ‌های انگور اجرا شده و در حال گسترش به تمام باغ‌های انگور کشور است با اجرای این طرح تولید انگور تا سه برابر افزایش می‌یابد و بهره‌وری را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.


افزایش تولید کشمش از 110 هزار تن به 300 هزار تن

وی خاطرنشان کرد: با افزایش تولید انگور در کشور تولید کشمش نیز از 110 هزار تن در سال گذشته به 300 هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.

رویین‌تن بهبود بازارهای صادراتی را نیز در افزایش تولید کشمش مؤثر دانست و ادامه داد: در بهار امسال هر کیلوگرم کشمش ایرانی در بازارهای صادراتی بین دو تا 2.2 دلار به فروش رسید و با توجه به بهبود بازارهای صادراتی و حذف برخی رقبا احتمال افزایش قیمت در زمستان سال جاری و بهار سال آینده وجود دارد. این شرایط باعث علاقه‌مندی بیشتر باغداران به تولیدکنندگان کشمش شده است.

وی در پاسخ به این پرسش ایانا که آیا امکان روبه‌رو شدن با مازاد تولید وجود دارد؟ در این صورت چه فکری برای تنظیم بازار و جلوگیری از افت قیمت این محصولات شده است، تصریح کرد: وزرات جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کاهش قیمت و تنطیم بازار داخلی و صادراتی تدابیری اندیشیده است ازجمله تعیین قیمت تضمینی، خرید توافقی توسط سازمان تعاون روستایی و همچنین پرداخت یارانه صادراتی است.


برگ برنده حذف رقبا افزایش بهره‌وری است

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: برگ برنده حذف رقبا و توسعه و پایداری بازارهای صادراتی نه این راهکارها، بلکه افزایش عملکرد انگور در واحد سطح و بالا بردن کیفیت این محصول است با این اتفاق است که درآمد باغداران بالا می‌رود و هزینه پایین می‌آید و کشمش ایرانی محصولی رقابت‌پذیر در بازرهای جهانی می‌شود.

رویین‌تن با اشاره به بازارهای مصرف داخلی انگور و فرآودهای آن، تأکید کرد: مصرف انگور در کشور معمولاً به‌صورت تازه‌خوری انگور، مصرف غوره، آب غوره، آب انگور، شیره انگور و کشمش است و قیمت کشمش در بازارهای داخلی هم‌اکنون سه‌هزار و 500 تا پنج‌هزار و 500 تومان است.

وی در پایان درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای تشکیل صندوق توسعه صادرات انگور و کشمش، اظهار داشت: هم‌اکنون در حال جمع‌آوری آمار و اطلاعات محصولات خشکبار ایران ازجمله کشمش هستیم تا برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسی‌شده‌ای را بر پایه آن برای تشکیل صندوقی پویا و مؤثر انجام دهیم./

G-950725-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید