Iranian Agriculture News Agency

نرم‌افزاری که به کمک کشاورزان هندی می‌آید

ارتباط کشاورزان هندی با دانشگاه برای گرفتن مشاوره

برنامه ساخته‌شده توسط راچینیلو کمپ (Ruchinilo Kemp)، ابزاری است که به کشاورزان در روستاهای دورافتاده منطقه Udaipur(1)، کمک می‌‌کند تا از کارشناسان کشاورزی در سراسر کشور درباره مسائل مخلف کشاورزی مشاوره بگیرند.

ارتباط کشاورزان هندی با دانشگاه برای گرفتن مشاوره


برنامه ساخته‌شده توسط راچینیلو کمپ ( Ruchinilo Kemp )، ابزاری است که به کشاورزان در روستاهای دورافتاده منطقه Udaipur (1) ، کمک می‌‌کند تا از کارشناسان کشاورزی در سراسر کشور درباره مسائل مخلف کشاورزی مشاوره بگیرند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت The Better India ، کشاورزان در سراسر کشور هنداز بسیاری جهات شبیه هم بوده، چراکه نگران باران‌های موسمی هستند؛ گاهی اوقات برای سلامت محصولات‌شان شب‌ها نمی خوابند و برای برداشت خوب دعا می‌کنند. در نهایت قیمت تعیین شده بر روی کالاهای شان، متناسب با میزان تلاش آنان برای محصول نیست و این امرآزارشان می‌دهد. می توان گفت، این مسائل بدون راهنمایی و نداشتن ارتباط با کارشناسان علوم کشاورزی، برای آنها روی می‌دهد.

اما اکنون، کشاورزان در Kotra Tehsil ، می‌توانند تمام اطلاعاتی را که لازم دارند، تنها با اشاره نوک انگشتان خود، به دست آورند!

این در حالی است که‌ کشاورزان از روستای کوچکی به نام Cheekla ، می‌توانند با اساتید دانشگاه کشاورزی پراتاپ Maharana در Udaipur ، ارتباط داشته و از آنها درباره پیدا کردن راهی برای احیای محصولات زراعی‌شان راهنمایی بگیرند. همچنین کارشناسان نهادی به نام Krishi Vigyan Kendra (2) ، می‌توانند از طریق عکس و فیلم، محصولات کشاورزان را ارزیابی کرده و برای بهبود محصولات‌شان راه‌حل ارائه دهند.

کشاورزان از مناطقی Gura و Buriya (یک شهرکوچک حدود چهار کیلومتری شهر Jagadhr ) در راجستان، می‌توانند از طریق متن با زبان مادری خود، با دانشمندان در شورای تحقیقات کشاورزی هند در دهلی نو ارتباط داشته باشند. این‌ها همه با استفاده از برنامه ابداعی راچینیلو، امکان‌پذیر شده است.

راچینیلو کمپ، در آوریل سال 2015، از انستیتو تکنولوژی ( IIT: Indian Institutes of Technology ) گواتی، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مطالعات توسعه (3) ، دانش‌آموخته شد.

این در حالی بود که ‌راچینیلو، با گروه SBI Youth for India Fellowship (4) آشنا شد و در ماه اوت سال 2015 به گروه یادشده به سرپرستی ساوا مندیر ( Seva Mandir ) پیوست. گفتنی است، گروه یاد شده، گروه غیر دولتی است، که به انواع مسائل مربوط به توسعه روستایی و عشایری می‌پردازد.

وی توضیح می‌دهد: "زمانی که به این گروه پیوستم،‌ دریافتم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزان در زمینه ارتباطات است. معضلی که علاوه بر کشاورزان، شامل سازمان‌های غیردولتی، شرکت‌های بزرگ و حتی صادرکنندگان می‌شد.

این سازنده نرم‌افزار ادامه می‌دهد: "مسئله‌ای که دیدم این بود که کشاورزان نمی توانستند درباره مشکلات مربوط به محصولات و زمین‌شان با کسی تماس بگیرند تا آنها را راهنمایی کند."

کمپ خاطرنشان کرد: "من دریافتم کشاورزان درباره آماده‌سازی زمین برای بذرهای هیبریدی سبزیجات آگاهی نداشتند؛ آنها از این بذرها نکاشته بودند و درباره مشکلات این بذرها برخلاف بذرهابی که به‌طور معمول می‌کاشتند، اطلاعی نداشتند."

وی افزود: "بنابراین آنها به‌منظور کشت دانه در سطح مطلوب نیاز به راهنمایی داشتند، مانند یاری گرفتن از سازمان‌های غیردولتی یا کارشناسان."

در ابتدا، راچینیلو کمپ، فکر خرید و توزیع گوشی موبایل در میان کشاورزان به ذهنش رسید؛ فکر کرد با این کار شاید آنها آسان‌تر بتوانند با کارشناسان ارتباط برقرار کنند.

وی تصریح کرد: "زمانی که در ٩ روستا فعالیت داشتیم، تصمیمم گرفتم تا برای هر روستا یک موبایل بخرم."

این سازنده نرم‌افزار ادامه داد: "فکر کردم ‌چنانچه من گوشی‌ها را بخرم، آنها به من یک حس بدهی خواهند داشت و در نظرشان این عمل یک کار خیرخواهانه است و درنتیجه به آن احساس مالکیت نخواهند داشت." بنابراین مصمم شدم تا برای اطمینان دادن به کشاورزان برای احیای حس مالکیت شان و اطلاع درباره پروژه و اینکه من را نه به‌عنوان یک اهداکننده، بلکه به‌عنوان یک شریک در برنامه توسعه خود ببینند، کار خود را آغاز کنم."

راچینیلو، کشاورزان را تشویق کرد تا برای این منظور از گوشی‌های هوشمند یا تلفن برای ارتباط استفاده کنند.

تصمیم وی برای اطمینان دادن و تشویق به مشارکت کشاورزان منجر به این شد تا او پروژه خود را به یک برنامه چندمنظوره توسعه دهد.

راچینیلو اظهار داشت: "من فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) را در قالب یک رابط کاربری یعنی تلفن همراه برای ایجاد برنامه‌ای برای کشاورزان به کار بردم، به‌طوری‌که اگر برای آنها هرگونه مشکل پیش آید، می‌توانند با کارشناسان مطرح کنند. همچنین آنها می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار برای تولید گزارش از مزرعه خود و ساخت یک بانک دانش استفاده کنند. این ابزار ارتباطی برای آیندگان هم بسیار مفید خواهد بود."

این طراح و سازنده نرم‌افزار با بیان این که هدف این برنامه، برقراری ارتباط میان کشاورز و افراد متخصص کشاورزی است، گفت: "هدف از این برنامه ارتباط کشاورزان با افراد متخصص علوم کشاورزی به‌منظور ترویج دانش و به اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌های کشاورزی است."

با این نرم‌افزار، یک کشاورز می‌تواند با پنج کارشناس در بخش‌های مختلف کشور ارتباط برقرار کند. او می‌تواند با استفاده از عکس، فیلم یا پیام‌های متنی حتی به زبان مادری خود، با کارشناسان ارتباط داشته باشد.

این برنامه درخواست‌ها و پرسش‌های کشاورزان را با روش‌های ویژه دریافت کرده و و با توجه به نوع پیام به کارشناس مربوطه منتقل می‌کند.

کارشناسان پیام را در قالب ایمیل دریافت می‌کنند و با توجه به محل و دیگر اطلاعاتی که کشاورز ارائه کرده، در عرض چند ساعت پاسخ می‌دهند.

راچینیلو از این ابزار به عنوان یک سرویس برای توسعه کشاورزی یاد می‌کند.

این پروژه در ماه اکتبر سال 2015 راه‌اندازی و تنها در هشت ماه، با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد.

وی می‌گوید: "در ماه ژانویه و فوریه، ما هر روز نزدیک به پنج یا شش درخواست از سوی کشاروزان داشتیم."

این برنامه 44 کشاورز، در 9 روستا از سراسر منطقه Udaipur را با کارشناسان ارتباط می‌دهد که می‌تواند به کشاورز کمک کند تا به سمت یک راهکار کارآمد پیش برود.

راچینیلو گفت: "من در زمینه برنامه نویسی و آماده کردن برنامه کار کرده بودم، همچنین از open data sources (5) (متن باز) در ساخت این نرم‌افزار ، بهره بردم."

وی یادآور شد: "البته چند چالش در طول راه وجود داشت؛ از بزرگترین مشکل ما روی‌آوردن کشاورزان و افراد روستایی به سمت استفاده از این برنامه بود؛ بنابراین ما به آنها آموزش دادیم که چگونه از این برنامه استفاده کنند و همچنین به آنها نشان دادیم که چگونه اینترنت می‌تواند به کمک ‌آنها بیاید."

کمپ ادامه داد: "پیوستن به گروه SBI Youth for India Fellowship ، باعث شده تا یک تجربه فراموش‌نشدنی برای من ایجاد شود، چراکه از آغاز فعالیت با گروه، فرصت‌های مختلف، آموخته‌ها و چالش‌های گوناگونی را آموختم. دیدار با مردم، جوامع و سازمان‌های مختلف تجربه‌ای ارزشمند بود. این تجربه به من نشان داد تا برای آینده، مسائل را به شکل گسترده‌تر و کامل ببینم."

راچینیلو کمپ در نطر دارد تا از ابتکارات و نوآوری‌هایش ‌برای بهبود زندگی کشاورزان بیشتر استفاده کند./


مترجم: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.thebetterindia.com/


پی‌نوشت:

١- اودیپور، در ایالت راجستان در کشور هند قرار دارد.

٢- Krishi Vigyan Kendra : خدمات مختلف مشاوره همراه با خدمات تامین نهاده‌ای کشاورزی مانند بذر، نهال، بیو کود، آفت کش، کودهای شیمیایی محلول، ... را اریه می دهد.

٣- شاخه‌ای از علوم اجتماعی است. که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود.

٤- SBI Youth for India Fellowship : بودجه این نهاد توسط بانک دولتی هند تامین می شود، با همکاری جوانان هند به فراهم کردن انتظارات جوامع روستایی، ارائه آموزش برای ایجاد تغییرات مثبت در مناطق روستایی هند، می‌پردازد.

همچنین،با همکاری NGO ها،‌روی پروژه های توسعه در مناطق روستایی هند با همکاری افراد تحصیل کرده فعالیت دارد.

٥- open data sources : به شیوه‌های تولید و توسعه که دسترسی به مواد منبع محصول نهایی -معمولاً کد مبدأشان را ارتقا دهد، اشاره دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید