Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح ماهی در قفس سازمان شیلات به ایانا خبر داد:

ایجاد مرکز تکثیر قزل‌آلا در ایران با همکاری یونان و فرانسه

در راستای افزایش پرورش و تولید گونه‌های ماهی در قفس، یونانی‌ها و فرانسوی‌ها در ایران مراکز تکثیر ماهی قزل‌آلا تأسیس می‌کنند.

ایجاد مرکز تکثیر قزل‌آلا در ایران با همکاری یونان و فرانسه


در راستای افزایش پرورش و تولید گونه‌های ماهی در قفس، یونانی‌ها و فرانسوی‌ها در ایران مراکز تکثیر ماهی قزل‌آلا تأسیس می‌کنند.

مجری طرح ماهی در قفس سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: 11 قرارداد همکاری بین ایران و چند شرکت خارجی منعقد شد که امید می‌رود طرح‌های پرورش ماهی در قفس سرعت گیرد.

سیف‌الله حقیقی افزود: حدود چهار قرارداد منعقد شد که به‌موجب آن مقرر شد فرانسوی‌ها و یونانی‌ها در ایران و برای ایجاد مراکز تکثیر ماهی قزل‌آلا همکاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تولید ماهی در قفس نوعی روش پرورش ارگانیک محسوب می‌شود که کیفیت آبزی تولیدی از روش‌های رایج پرورش در حوضچه بالاتر است.

حقیقی ادامه داد: برای بازاریابی ماهی قزل‌آلا هیچ مشکلی وجود ندارد، چون مشتریان ویژه این آبزی وجود دارد و برای ماهیان جنوب نیز تلاش شده، گونه‌های بومی از قبیل سیباس (شانک) و سوف (سیبری) را که صید دریایی محدودی دارند، گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: گونه سوف مورد توجه بازار برخی کشورها همچون چین، ویتنام و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و اخذ بازار این کشورها توسط تولیدکنندگان می‌تواند سهم ایران را در این بخش تثبیت کند.

حقیقی یادآور شد: گونه‌های بومی در بازارهای جهانی شناخته شده است و هیچ نگرانی بابت بازار آبزیان فوق وجود ندارد.

وی تأکید کرد: گونه سیباس، آبزی خوشمزه‌ای است و به‌دلیل استقبال مردم در سیستم‌های مداربسته سواحل بوشهر نیز در حال تولید است.


پیش‌بینی 20 هزار تن ماهی در قفس در سال جاری

مجری طرح ماهی در قفس سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه ظرفیت تولید برای سال جاری در حد 20 هزار تن پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: تخصیص اعتبارات عمرانی برای بخش ماهی در قفس طی سال جاری صفر بوده و بدین‌ترتیب مطالعات و برنامه‌هایی که باید اجرایی شود، با کندی پیش می‌رود.

حقیقی همچنین گفت: در سال گذشته بیش از سه‌هزار تن آبزی در قفس تولید شد، اما امسال با سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و توجه دولتمردان پیش‌بینی می‌شود میزان تولید افزایش یابد.

وی در پایان افزود: امیدواریم در این بخش اعتبارات بیشتری تخصیص یابد تا بتوانیم به اهداف برنامه نزدیک‌تر شویم./

M-950717-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید