Iranian Agriculture News Agency

وزیر کشاورزی چین محورهای همکاری با ایران را اعلام کرد:

توسعه مراودات کشاورزی، همکاری‎های زیربنایی و دامپزشکی ایران و چین

هان چونگ‌فو وزیر کشاورزی چین در دیدار با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران توسعه مراودات کشاورزی، افزایش همکاری‌‎های زیربنایی و دامپزشکی را محورهای اصلی همکاری بین دو کشور اعلام کرد.

توسعه مراودات کشاورزی، همکاری‎های زیربنایی و دامپزشکی ایران و چین

هان چونگ‌فو وزیر کشاورزی چین در دیدار با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران توسعه مراودات کشاورزی، افزایش همکاری‌‎های زیربنایی و دامپزشکی را محورهای اصلی همکاری بین دو کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در این دیدار که امروز در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، وزیر کشاورزی چین با اشاره به اینکه دولت این کشور چهار محور اصلی برای توسعه اقتصاد چین در بخش‌های مختلف ترسیم کرده، افزود: در بین این چهار محور، مدلسازی کشاورزی اصلی‌ترین هدف و مورد تاکید دولت است.

وی افزود: در برنامه مدلسازی کشاورزی تاکید داریم که کشاورزی کارآمد در چین مستقر شده و سود صنعت کشاورزی و کشاورزان تضمین شود. ضمن آنکه محیط زیست کشور به نحو مطلوبی حفظ شود.

وزیر کشاورزی چین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دو کشور در بخش کشاورزی به تشریح زمینه‌های همکاری مشترک پرداخت.

به گفته وی تقویت مراودات کشاورزی دو کشور با استفاده از مکانیزم اقتصادی مشترک ایران و چین به عنوان پنجره همکاری و عامل اصلی مناسبات اقتصادی، نقش اصلی در دسترسی به این هدف خواهد داشت.

چونگ‌فو افزود: اجرای تفاهمنامه ایران و چین درباره امنیت همکاری کشاورزی دو کشور، زیربنای همکاری‌ها را محکم‌تر خواهد کرد. باید تبادل اطلاعات بین کارشناسان و اساتید دو کشور بیشتر شود.

وی ادامه داد: در راستای توسعه همکاری‌ها دو طرف می‌توانند در زمینه سم، کود، فن‌آوری و نیروی انسانی در چارچوب قوانین خود ارتباطاتشان را توسعه دهند. همچنین تبادل ژرم پلاسم با توجه به قوانین موجود، مورد علاقه دو طرف می‌تواند باشد.


تأکید بر تشکیل کارگروه مستقل شیلاتی

وزیر کشاورزی چین با تاکید بر تقویت همکاری اطلاعاتی دو کشور به سرمایه‌گذاری کشور چین برای توسعه صنعت شیلات ایران اشاره کرد و گفت: باید برای عملیاتی شدن این تصمیمات، کارگروه مستقل شیلات بین دو کشور شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه اسکله، پرورش ماهی در قفس یا بسته‌بندی و نگهداری ماهی در یخچال همچنین فعالیت‌های آبزی‌پروری آمادگی دارند.

چونگ‌فو از حضور 20 شرکت خصوصی کشور چین برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی بین دو کشور خبرداد.

به گفته وی حضور این تعداد شرکت خصوصی در ایران نشان دهنده عزم دولت چین برای توسعه روابط با ایران است.


کمک به بهداشت عمومی با تبادل تفاهمنامه قرنطینه دامی

وزیر کشاورزی چین همچنین توسعه همکاری‌های دامپزشکی را یکی دیگر از محورهای مهم همکاری بین دو کشور اعلام کرد.

وی ادامه داد: تبادل تفاهمنامه در زمینه قرنطینه دامی به بهداشت عمومی و بهداشت جانوران کمک کرده و به نفع تجارت محصولات جانوری خواهد بود.

چونگ‌فو همچنین تبادل دارو و واکسن دامی در چارچوب تفاهمنامه دامی بین ایران و چین را زمینه ساز معامله برد-برد بین دو کشور دانست.

وی همچنین تاکید کرد: برای توسعه همکاری‌های تجاری بخش کشاورزی دو کشور، دولت چین شرکت‌های خصوصی سازنده ماشین آلات را برای شرکت در نمایشگاه‌ها و سمینارهای ایرانی تشویق می‌کند.

وزیر کشاورزی چین آمادگی این کشور را به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان ایرانی اعلام کرد.

وی اگرچه تراز تجاری بین دو کشور ایران و چین به نفع چین بوده و ایران محصول چینی بیشتری وارد می‌کند اما از توسعه صادرات محصولات ایرانی به این کشور استقبال کرد.

به گفته چونگ‌فو برنامه توسعه سبز محصولات کشاورزی در کشور چین در دست اجراست که به موجب این برنامه، مصرف کود و سم در مزارع کنترل شده و سلامت محصولات تضمین می‌شود. وی افزود: چین آمادگی دارد این برنامه را به ایران انتقال دهد.

وزیر کشاورزی چین در پاسخ به پرسشی درباره تعرفه بالا برای زعفران ایرانی که امکان حضور ایران در بازار چین را محدود و امارات را جایگزین برند اصلی کرده، افزود: چین عضو سازمان تجارت جهانی بوده و تعرفه‌های این کشور برای ایران و سایر کشورها یکسان است.

وی ادامه داد: با توجه به تمایل دو کشور برای توسعه همکاری‌ها، چین آمادگی دارد محصولات با کیفیت ایرانی را خریداری کند./

L-950704-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید