Iranian Agriculture News Agency

با اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح سومین جشنواره گیاهان دارویی؛

طرح افزایش بهره‌وری مراتع با کشت گیاهان دارویی کلید خورد/ رشد سالانه 10 درصد به سطح کشت گل محمدی

حجتی با اشاره به حضور بیش از 500 شرکت فعال در بخش گیاهان دارویی در نمایشگاه مصلی، بر توسعه کشت دیم این گیاهان در کشور تأکید کرد.

طرح افزایش بهره‌وری مراتع با کشت گیاهان دارویی کلید خورد/ رشد سالانه 10 درصد به سطح کشت گل محمدی



وزیر جهاد کشاورزی از رویکرد جدید این وزارتخانه برای ایجاد تعادل دام موجود در مراتع با هدف افزایش توان تولید گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی به منظور بهبود معیشت جوامع محلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، توجه به نظام‌مند شدن تولید گیاهان دارویی و تکمیل زنجیره تولید، فرآوری و بازرگانی گیاهان دارویی یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بارها در جلسات ستاد گیاهان دارویی با اشاره به کاربردهای این گیاهان در بخش غذا، دارو و بهداشت و نقش این صنعت در درآمدزایی، کسب و کار و تجارت، بر توجه بیشتر زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی به گیاهان دارویی تأکید ویژه کرده است.

وی صبح امروز نیز در مراسم افتتاحیه "جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران" که در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) با تلاش معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، به افزایش تقاضای بازار برای استفاده از گیاهان دارویی اشاره کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با وجود افزایش تقاضا برای گیاهان دارویی، هنوز نتوانسته‌ایم پاسخگوی این تقاضای بسیار زیاد باشیم و باید از این ظرفیت کشور بیشترین استفاده را کنیم.

حجتی با اشاره به حضور بیش از 500 شرکت فعال در بخش گیاهان دارویی در نمایشگاه مصلی، بر توسعه کشت دیم این گیاهان در کشور تأکید کرد.

وی همچنین گفت: در واقع می‌توانیم گیاهان دارویی را به صورت دیم کشت کرده و از آنها بهره‌‌‌‌‌برداری کنیم.

حجتی خاطرنشان کرد: می‌توانیم با کنترل ورود دام به مراتع، میزان تولید گیاهان دارویی در مراتع را افزایش داده و ارزش افزوده بیشتری برای جوامع محلی و حتی کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ای در این وزارتخانه با عنوان "تغییر رویکرد بهره‌وری و نگهداری مرتع از پرورش دام به گیاهان دارویی" تدوین و تصویب شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: این برنامه رویکرد مهمی است که با خود ارزش افزوده بالا و اشتغال در تولید گیاهان دارویی و نیز حفاظت منابع گیاهی خدادادی را به همراه دارد.

حجتی یادآور شد: امروز بیشتر مراتع به‌دلیل چرای بی‌رویه با فرسایش خاک، از دست دادن سفره‌های آب و تخریب محیط زیست روبه‌رو هستیم؛ گیاهان دارویی عرصه‌ای است که گنج گرانبهایی برای کشور تلقی می‌شود که کمتر از آن استفاده شده و بهره برده‌ایم.

وی تأکید کرد: کشور ما با توجه به حجم فلور گیاهی به‌دلیل تنوع اقلیمی خاص با گیاهان منحصربه‌فرد شناخته شده در بین سایر کشورها از جایگاه خاصی برخوردار است، به‌طوری که حتی در گیاهانی که مشترک با سایر کشورها هستند، گیاهان کشت شده در ایران از لحاظ خواص، قابل مقایسه با این کشورها نیست. زعفران یکی از گونه‌هایی است که کیفیت انواع ایرانی آن در صدر سایر کشورهای تولیدکننده قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: سالانه 10 درصد به کشت گل محمدی افزوده می‌شود و صدها هزار هکتار عرصه قابل کشت، به‌صورت دیم برای گیاهان دارویی در کشور وجود دارد.

حجتی بیان کرد: البته امروز در مقابل افزایش تقاضا برای گل محمدی در بحث توسعه کشت این گونه، مشکلاتی ازجمله کمبود نهال وجود دارد. در حال حاضر ۲۶ هزار هکتار گل محمدی در کشور کشت می‌شود.

وی در ادامه گفت: با مذاکراتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته‌ایم اعلام کرده‌ایم که هر مقدار تقاضای داخل در زمینه مواد مؤثره را می‌توانیم با اتکا به پتانسیل‌های موجود تأمین کرده و در اختیار معاونت علمی قرار دهیم.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد روزافزونی در تجارت جهانی و بازار تقاضای جهان داشته باشیم.

سومین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی با شعار اقدام و عمل دانش‌بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی تا 18 شهریورماه در مصلی برقرار است./

L-950615-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید