Iranian Agriculture News Agency

گزارش محمود حجتی به مردم:

با برجام، سهم ذخایر استراتژیک، کاهش می‌یابد/ 70 درصد قیمت محصولات کشاورزی، مربوط به بعد از تولید است/ روحیه رسانه‌ای ندارم، ولی پاسخگو هستم

وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ذخایر استراتژیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

با برجام، سهم ذخایر استراتژیک، کاهش می‌یابد/ 70 درصد قیمت محصولات کشاورزی، مربوط به بعد از تولید است/ روحیه رسانه‌ای ندارم، ولی پاسخگو هستم


وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ذخایر استراتژیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، شب گذشته وزیر جهاد کشاورزی که در برنامه زنده تیتر شبکه خبر حاضر شده بود، گفت: جدولی توسط وزارت جهاد کشاورزی تنظیم شده که بر اساس آن، حجم و سهم ذخایر محصولات استراتژیک کمتر شود.

محمود حجتی با اشاره به دوران سخت تحریم، افزود: در آن دوران که تأمین امنیت غذایی، کمی با نگرانی همراه بود، سهم استراتژیک باید به قدری تنظیم می‌شد که کفاف نیاز داخل را بدهد، اما اکنون که کم و بیش سایه سنگین تحریم‌ها از بخش بازرگانی رخت برمی‌بندد، می‌توان این ذخایر را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: 10 یا 15 سال پیش، ناهنجاری‌ها در بازار بسیار زیاد بود و هر اتفاق کوچکی می‌توانست قیمت‌ها را به نسبت قابل توجهی بالا و پایین کند. به همین دلیل وجود ذخایر کالاهای مورد نیاز در انبارهای دولتی، برای حمایت از هر دو قشر مصرف‌کننده و تولیدکننده، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد. زیرا از این طریق می‌توان نوسانات را تاحدودی کنترل کرد.

حجتی ضمن عذرخواهی از مردم به‌خاطر افت و خیزهایی که در نرخ کالاهای مختلف خوراکی ایجاد می‌شود، درباره اجرای طرح انتراع عنوان کرد: اگرچه ادعا نمی‌کنم که وزارتخانه ضعف ندارد، اما بنده و همکارانم تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا کمترین آسیب به تولید و مصرف برسد. زیرا ما مسئولیت تأمین وعده‌های غذایی بیش از 80 میلیون ایرانی را بر عهده داریم و چنین بازار بزرگی، کم و بیش ایجاد نوسان را در پی خواهد داشت.


ایجاد زنجیره تولید

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، به‌دلیل فسادپذیری بالای بیشتر محصولات کشاورزی، فاصله قیمتی از تولید تا مصرف در برخی مواقع بسیار زیاد است. البته این موضوع در تمام کشورها دیده می‌شود، اما در ایران، شکاف قیمتی بالاتر بوده و تقریباً 70 درصد قیمت کالاهای خوراکی، مربوط به عوامل بعد از تولید است. به همین دلیل باید بتوانیم تولید را به‌گونه‌ای هدایت کنیم که کشاورزان از مزرعه تا سفره، زنجیره تشکیل داده تا به این ترتیب قیمت محصول کاهش یابد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، گندمکاران فرانسوی، با تشکل‌های قدرتمندی که دارند، خود مسئولیت صادرات گندم به کشورهای مختلف ازجمله ایران را بر عهده گرفتند. یا سیب‌کاران شمال ایتالیا خودشان برای صادرات به سوئیس دست به‌کار می‌شوند؛ این در حالی است که مثلاً سیب دماوند تا به تهران برسد، 10 دست می‌چرخد و قیمت آن به شدت افزایش می‌یابد. باید بتوان زنجیره تولید تا مصرف را به دست کشاورزان و با همکاری تشکل‌ها در ایران ایجاد کرد؛ هرچند اقداماتی صورت گرفته، اما ظاهرا این موضوع کند پیش می‌رود.


بهینه‌سازی مصرف آب

حجتی معتقد است: طی سال‌های اخیر، اقدامات بسیار مطلوبی در راستای بهره‌وری بهتر از آب صورت گرفته که کاهش تبخیر و افزایش راندمان، از بزرگ‌ترین اهداف آن محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، سال گذشته 35 هزار هکتار گندم به‌صورت آبیاری تیپ کشت شد که راندمان آن را تا سه برابر بالا برد. حتی مزارعی وجود دارند که با یک‌دوم مصرف آب، 8 تا 10 تن گندم در هر هکتار برداشت می‌کنند. البته این موضوع در انواع دیگر مانند محصولات جالیزی هم صدق می‌کند. چراکه مزرعه‌ای 14 هزار هکتاری در منطقه بویین‌زهرا فعالیت می‌کند که آبیاری گوجه‌فرنگی، خربزه و هندوانه در آن به‌صورت تیپ انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده، قرار است در سال جاری 250 هزار هکتار از مزارع کشور به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شوند که تا 85 درصد هزینه‌ها را طبق قانون، دولت به‌صورت بلاعوض تسهیلات می‌دهد. البته سال گذشته با محدودیت منابع مالی روبه‌رو شدیم که امید می‌رود امسال با تخصیص اعتبار، در این زمینه مشکلی نباشد.


قیمت منطقی مرغ

عالی‌ترین مقام وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام افزایش تولید مرغ، درباره قیمت این محصول در بازار یادآور شد: سال گذشته انباشت مرغ ایجاد شد و نرخ‌ها به زیر قیمت تمام شده رسید، اما اکنون قیمت‌ها سیر صعودی گرفته و وضعیت بهتری برای تولیدکننده به وجود آمده است. بهترین حالت در عمده‌فروشی‌هایی مانند میدان بهمن که روزانه 400 تا 500 تن مرغ از سراسر کشور در آن توزیع می‌شود، شش‌هزار و 700 تا شش‌هزار و 800 تومان در هر کیلوگرم است. این عدد برای مصرف‌کننده بین شش‌هزار و 900 تا هفت‌هزار و 500 منطقی به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین خارج از عددهای گفته شده، به نوعی اجحاف به تولید یا مصرف تلقی می‌شود، البته شرکت پشتیبانی در مواقع لزوم وارد بازار شده و نرخ‌ها را متعادل می‌کند.


پس‌زدگی در بازار لبنیات

حجتی با اشاره به مصرف پایین لبنیات در کشور تأکید کرد: متأسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور به نسبت، پایین‌تر از محصولات استراتژیک دیگر است، به‌طوری که برآورد می‌شود این عدد حدود 100 کیلوگرم برای هر نفر باشد. البته به‌دلیل مزایایی که شیر در جلوگیری از امراض گوناگون ازجمله پوکی استخوان دارد، اصرار بر افزایش مصرف داریم که در این زمینه جلسات مؤثری با وزیر بهداشت برگزار و بر ادامه توزیع شیر مدارس تأکید شده است؛ در حالی که هم‌اکنون اگرچه بخش کوچکی از تولید داخل، صادر می‌شود، اما بخشی هم توسط کارخانه‌ها در حال تبدیل به شیرخشک است، زیرا در بازار پس‌زدگی وجود دارد؛ بنابراین باید از نظر مصرف، به میانگین جهانی یعنی 150 کیلوگرم نزدیک شویم. هرچند کشورهایی هستند که سرانه مصرف 250 و یا حتی 400 کیلوگرمی را به ثبت رسانده‌اند.


رشد 2.5 برابری تولید گندم

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از 11 میلیون تن گذشت، اظهار داشت: با توجه به رشد تولید پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گندم در کشور به 14 میلیون تن برسد که نشان از رشد 2.5 برابری تولید نسبت به سال 92 دارد.

به گفته حجتی، در حال حاضر دولت به نیمی از تولیدکنندگان این محصول بدهکار است، زیرا اگرچه در سال 94 حدود چهارهزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پرداخت شد، اما اکنون به‌دلیل رشد قابل توجه تولید، این رقم به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته هفت‌هزار میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده و یک‌هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا چند روز دیگر به حساب گندمکاران واریز می‌شود.

وی مشکلات موجود در ذرت را به‌دلیل بورسی شدن این محصول کمتر دانست و گفت: حدود 80 درصد مبلغ ذرت به‌صورت نقدی به‌واسطه معاوله در بورس، پرداخت می‌شود و تنها 20 درصد باقی می‌ماند که مابه‌التفاوت بین خرید تا قیمت تضمینی است. این وظیفه دولت است که آن را پرداخت کند.


آسیب چاه‌های غیرمجاز

چاه‌های غیرمجاز، مقوله مهم دیگری بود که این عضو کابینه به آن پرداخت و معتقد بود که این موضوع بیشتر در حوزه اختیارات وزیر نیرو است، اما وزارت جهاد کشاورزی از همکاری با وزارت نیرو دریغ نکرده و با تمام قدرت برای بهبود کارها تلاش می‌کند. هم‌اکنون طبق آمارهای وزارت نیرو، بیش از 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که نیمی از آنها سطحی است و به‌عنوان مثال، در آبیاری تکمیلی برنج در مازندران استفاده می‌شود، اما بقیه از نوع غیر مجاز عمیقی است که نه‌تنها به سفره‌های زیرزمینی آسیب می‌زند، بلکه بهره‌برداری از چاه‌های مجاز را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. البته سال گذشته 10 هزار حلقه از آنها مسدود شد که امید می‌رود این کار با جدیت دنبال شود.


سال سخت 94

حجتی از تلاش‌های بی‌وقفه تمام وزرا تقدیر کرد و افزود: در سال 94 به دلیل محدودیت منابع، دولت روزهای سختی را گذراند و سخت‌ترین جلسات، مربوط به بودجه و تعادل بین منابع و مصارف بود که با توجه به تعهدی که نسبت به مردم احساس می‌شد، دولتمردان فشار زیادی را تحمل کردند.

صحبت‌های وی در حالی است که در برنامه‌های قبلی، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت، از حجتی به‌عنوان پرتلاش‌ترین و موفق‌ترین وزیر دولت روحانی نام برده بود. البته حجتی، چنین نظری را نشانه لطف زنگنه و به تعبیر خودش شوخ‌طبع‌ترین وزیر دولت دانست و خاطرنشان کرد: من کاری انجام نداده‌ام، زیرا چشمان ما به آسمان است و بیشتر با موجود زنده سروکار داریم؛ آن هم موجودی که زبان حرف زدن ندارد. بنابراین عملکرد ما بیش از همه وابسته به طبیعت است.


حجتی از زندگی خصوصی خود گفت

وی در پاسخ به پرسش مجری درباره زندگی خصوصی وزیر جهاد کشاورزی، ادامه داد: از کودکی با کشاورزی عجین بوده‌ام و حدود 13 سال پیش، مزرعه‌ای در اطراف تهران خریدم و معمولاً اواخر هفته برای رتق و فتق امور به آنجا می‌روم.

حجتی چهار فرزند دارد؛ دکترای داروسازی، دکترای اقتصاد و مهندسی عمران و ساختمان از تخصص‌های فرزندانش است که به گفته خودش، هم‌اکنون در شغل و زندگی‌شان موفق هستند.

وزیر جهاد کشاورزی، ادعای مجری مبنی بر کمتر رسانه‌ای بودنش را نسبت به دیگر مسئولان، تأیید کرد و اظهار داشت: روحیه رسانه‌ای ندارم؛ با این حال در بازدیدها و مراسم‌های گوناگون، در مقابل خبرنگاران پاسخگو خواهم بود./

V-950603-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید