Iranian Agriculture News Agency

بعد از ثبت قنات کاشان به‌عنوان میراث مهم کشاورزی

آماده‌سازی هشت میراث کشاورزی ایران برای ثبت در فائو

ایران هشت پروپوزال را برای ثبت میراث مهم در حوزه کشاورزی در فائو در دست بررسی و مطالعه دارد.

آماده‌سازی هشت میراث کشاورزی ایران برای ثبت در فائو


ایران هشت پروپوزال را برای ثبت میراث مهم در حوزه کشاورزی در فائو در دست بررسی و مطالعه دارد.

به گزارش ایانا، این هشت مورد در کمیته ملی میراث مهم کشاورزی ( NIAHS ) مستقر در مرکز پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی، و توسعه روستایی در دست اقدام است.

این گزارش می‌افزاید: هشت موردی که در مرکز پژوهش‌های برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در دست بررسی است، به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

1- سیستم انجیر استهبانات

2- سیستم کشمش ملایر

3- سیستم انار نیریز

4- سیستم آلوی (خرو) نیشابور

5- سیستم گل‌محمدی کاشان

6- سیستم زعفران گناباد

7- سیستم کشاورزی خانوادگی زعفران تربت‌جام

8- سیستم باغ‌های سنتی اطراف قزوین که توسط دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین ارائه شده است.

ایران در حال حاضر توانسته است تنها یک نظام میراث مهم کشاورزی جهانی GIAHS تحت عنوان "نظام کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان" را به‌عنوان نخستین نظام میراث مهم کشاورزی در FAO ثبت کند.

"جیاس" یا نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی ( GIAHS ) در سال 2002، در جریان اجلاس جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، از سوی سازمان فائو به‌عنوان یک ابتکار مشارکتی جهانی برای حفاظت و مدیریت تطبیقی آغاز به‌کار کرد و از سال 2015 یک ردیف اعتباری ویژه برای آن اختصاص داده شد. سازمان‌های IFAD ، GEF ، ISESCO و دانشگاه های UN سایر حامیان "جیاس" هستند.

کمیته ملی "جیاس" در ایران تحت عنوان NIAHS در سال 1393بر اساس حکم مقام وزارت در سطح وزارت جهاد کشاورزی به ریاست عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت تشکیل و دبیرخانه دائمی این کمیته در مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی مستقر شد. سیدحسن کاظمی، رئیس مؤسسه نیز به‌عنوان دبیر کمیته ملی منصوب شد. نخستین جلسه مشترک کمیته ملی و کمیته کارشناسی میراث کشاورزی مهم جهانی ایران (جیاس- GIAHS ) در خرداد سال جاری با حضور سرج ناکوزی، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( FAO ) و نمایندگان مختلف درون و برون‌سازمانی ازجمله نماینده دفتر امور زنان روستایی و عشایری برگزار شد.

"جیاس" نه به‌عنوان یک محصول خاص یا جغرافیا بلکه به‌عنوان یک نظام و سیستم مطرح است. مناطقی که با این سیستم در فائو ثبت جهانی می‌شوند از امتیازات زیادی برای رونق گردشگری در سطح جهانی برخوردار شده و محصولاتی که در این سیستم تولید و دارای گواهی و برند GIAHS می‌شوند، قابلیت عرضه به بازارهای جهانی و صادراتی پیدا می‌کنند؛ در نتیجه از افزایش قیمت تقریبی 50 تا 60 درصدی برخوردار می‌شوند.

15 کشور دنیا شامل الجزایر، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، شیلی، چین، اتیوپی، هند، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، کنیا، مکزیک، مراکش، پرو، فیلیپین، سریلانکا، تانزانیا، تونس و ترکیه موفق به ثبت میراث کشاورزی مهم جهانی خود در فائو شده‌اند و تعداد زیاد دیگری نیز در حال بررسی برای ثبت در این نظام هستند. کشورهای چین و ژاپن کشورهای پیشرو هستند که نظام GIAHS را در دو سطح ملی و جهانی دنبال می‌کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید