Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل میگوی سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با ایانا:

آلودگی بیماری لکه‌سفید میگو پس از بوشهر به خوزستان رسید

با وجود آنکه بیماری لکه‌سفید میگو در مزارع بوشهر و خوزستان گزارش شده، با عملیات کنترلی بیماری در بوشهر تحت کنترل است و در خوزستان نیز اقدامات بهداشتی در حال انجام است.

آلودگی بیماری لکه‌سفید میگو پس از بوشهر به خوزستان رسید

با وجود آنکه بیماری لکه‌سفید میگو در مزارع بوشهر و خوزستان گزارش شده، با عملیات کنترلی بیماری در بوشهر تحت کنترل است و در خوزستان نیز اقدامات بهداشتی در حال انجام است.

مدیرکل میگوی سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: فصل برداشت میگو دو هفته‌ای است که در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا شهریورماه سال جاری به اوج برداشت می‌رسیم.

وحید معدنی افزود: در استان بوشهر بیماری تحت کنترل درآمده، اما با سرد شدن هوا ممکن است موج بعدی آغاز شود؛ بنابراین برداشت باید حداکثر تا پایان مهرماه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: کاهش دما و یک سری از عوامل همچون ضعیف بودن بچه‌میگوهای ریخته شده و نبود نظارت‌های کافی و مدیریتی ،باعث می شود بیماری لکه‌سفید از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر گسترش یابد.

معدنی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی در صورت بیماری بچه‌میگوها تا ۴۰ روزگی، عملیات امحاء و ضدعفونی با کمک‌های سازمان دامپزشکی کشور، انجام می‌شود و پس از آن نیز ناظران مزارع توصیه‌های لازم را خواهند کرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل کمبود بودجه برخی الزاماتی که باید از سوی سازمان دامپزشکی کشوربرای معدوم‌سازی و عملیات ضدعفونی انجام می‌شد، اجرایی نشد و برخی پرورش‌دهندگان با مشکلات روبه‌رو شدند.

دامپزشکی علت شیوع بیماری را اعلام کند

مدیرکل میگوی سازمان شیلات ایران یادآور شد: سازمان شیلات ایران با ارسال چندین نامه از سازمان دامپزشکی درخواست کرده که علت آلودگی سایت‌های پرورشی را اعلام کند، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

معدنی تأکید کرد: تا زمانی که علت مشخص نشود نمی‌توان برای مقابله با بیماری لکه‌سفید میگو اقدامی انجام داد.

وی اظهار داشت: گرم و سرد شدن هوا می‌تواند باعث ایجاد شوک شده و بر میزان تولید تأثیر بگذارد، اما مطابق برنامه، پیش‌بینی می‌شود ۲۵ تا ۲۷ هزار تن میگو در کشور تولید شود.

معدنی در پایان گفت: امسال با افزایش 10 درصدی، سطح زیر کشت به بیش از هفت‌هزار هکتار در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان رسید که به‌صورت موردی یک‌هزار تن نیز برداشت انجام شده است.

گفتنی است، در سال جاری بیماری لکه‌سفید میگو استان به استان می‌چرخد، اما هیچ‌کس پاسخگو نیست و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز همچنان مطالبات سال گذشته میگوکاران را پرداخت نکرده و بلاتکلیفی و ناامیدی در بین این قشر موج می‌زند./

M-950601-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید