Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

قرض پنج هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه را دولت گردن گرفت/ صندوق بیمه ریالی اعتبار دریافت نکرده است

با وجود آنکه برخی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها برای عهده‌دار شدن مسئولیت بیمه کشاورزی اظهار تمایل کرده‌اند، پرریسک بودن بخش و کم بودن توان مالی کشاورزان، خصوصی‌سازی بیمه را بی‌معنا کرده است.

قرض پنج هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه را دولت گردن گرفت/ صندوق بیمه ریالی اعتبار دریافت نکرده است

با وجود آنکه برخی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها برای عهده‌دار شدن مسئولیت بیمه کشاورزی اظهار تمایل کرده‌اند، پرریسک بودن بخش و کم بودن توان مالی کشاورزان، خصوصی‌سازی بیمه را بی‌معنا کرده است.

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: عدم پرداخت به‌موقع غرامت‌ها در بخش کشاورزی باعث بی‌اعتمادی و کاهش تعداد بهره‌برداران بخش شده است.

محمدابراهیم حسن‌نژاد از عدم تخصیص بودجه در سال جاری گلایه کرد و افزود: با وجود آنکه رقم 100 میلیارد تومان در قانون بودجه به‌عنوان اعتبار برای این صندوق پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن از محل ماده 10 و 12 سازمان مدیریت بحران و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور مبلغ یک‌هزار و 350 میلیارد تومان برای مقابله با حوادث اختصاص یافته، اما هنوز مبلغی به حساب صندوق برای پرداخت به کشاورزان بیمه‌گذار تخصیص نیافته است.

وی با اشاره به وجود بیش از 4.5 میلیون نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: به‌دلیل نبود اعتبار، صندوق بیمه نتوانست به تعهدات خود برای پرداخت غرامت عمل کند و موجبات بی‌اعتمادی بیمه‌گذاران فراهم شده است.

حسن‌نژاد درباره خصوصی شدن بیمه کشاورزی ادامه داد: مطابق قانون سال 1316 تمامی شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند در این بخش نیز فعالیت کنند، اما به‌دلیل پرریسک بودن کشاورزی تمایلی برای فعالیت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: توان مالی کشاورزان ایرانی پایین است و به همین دلیل، امکان پرداخت تمامی حق بیمه برای عضویت در بیمه‌های خصوصی وجود ندارد و همواره باید کمک‌های یارانه‌ای دولت وجود داشته باشد.


بیمه کشاورزی همیشه نیازمند حمایت دولت است

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی به نقش پررنگ دولت در بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: در تمامی دنیا فعالیت پرخطر کشاورزی با حمایت‌های دولت‌ها به انجام می‌رسد و در ایران نیز باید بر همین منوال پیش رود.

حسن‌نژاد درباره واسپاری صندوق بیمه به اتحادیه‌ها به‌عنوان راهکاری که می‌تواند در حل مشکلات اعتباری کمک کند، تأکید کرد: در صورتی که تعاونی، اتحادیه و شرکتی بخواهد عهده‌دار مسئولیت بیمه محصولات کشاورزی شود، در نخستین مرحله باید مجوزهای لازم را از بیمه مرکزی اخذ کند و بر اساس ضوابط عمل کند و علاوه بر آن چون صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حال حاضر انجام وظیفه می‌کند، از نظر قانون این واسپاری انجام‌شدنی نیست.

وی اظهار داشت: بیمه بخش کشاورزی به سرمایه و پشتوانه بزرگ مالی نیاز دارد و هیچ بخش خصوصی حاضر نمی‌شود بدون کمک دولت اقدامات بیمه‌ای انجام دهد.


بدهکاری 350 میلیارد تومانی صندوق بیمه به کشاورزان پابرجاست

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی از مراجعه عظیم تشکل‌ها و بیمه‌گذاران برای پرداخت غرامت پس از ابلاغ مبلغ پنج‌هزار و 100 میلیارد تومانی معاون اول رئیس جمهوری خبر داد و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی از سال 1388 تا سال 1393 برای پرداخت غرامت کشاورزان مبلغ پنج‌هزار و 100 میلیارد تومان از بانک کشاورزی قرض کرده بود که بر اساس ابلاغیه جدید، پرداخت این قرض را دولت بر عهده گرفت.

حسن‌نژاد همچنین افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی از سال گذشته مبلغ 350 میلیارد ریال به کشاورزان بدهکار است و ریالی از دولت برای پرداخت غرامت دریافت نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مجلس، امکان گرفتن قرض دوباره برای پرداخت غرامت‌ها از بانک کشاورزی دیگر میسر نیست./

M-950421-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید