Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا خبر داد:

نیاز به یک میلیارد تخم چشم‌زده قزل‌آلا در کشور/ راه‌اندازی مرکز پرورش بچه‌ماهی قزل‌آلا با کمک فرانسوی‌ها در لرستان

با کمک شرکت‌های فرانسوی، مرکز پرورش بچه‌ماهی قزل‌آلا در استان لرستان ایجاد شده که در مرحله تولید انبوه است.

نیاز به یک میلیارد تخم چشم‌زده قزل‌آلا در کشور/ راه‌اندازی مرکز پرورش بچه‌ماهی قزل‌آلا با کمک فرانسوی‌ها در لرستان


با کمک شرکت‌های فرانسوی، مرکز پرورش بچه‌ماهی قزل‌آلا در استان لرستان ایجاد شده که در مرحله تولید انبوه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در جمع خبرنگاران، درباره برنامه‌های این سازمان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: برای افزایش تولید داخلی، نیازمند ارتباط با کشورهای مختلف هستیم، به‌ویژه آنکه سالانه 300 میلیون عدد تخم چشم‌زده قزل‌آلا باید وارد کنیم.

حسن صالحی افزود: برای اجرایی شدن اهداف آبزی‌پروری در کشور، نیاز یک میلیارد عدد تخم چشم‌زده در سال از کشورهای فرانسه و نروژ برنامه‌ریزی‌هایی تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه قزل‌آلا دارای جایگاه است، خاطرنشان کرد: در صنایع پرورشی و پساب مزارع، استفاده از روش‌های اصلاح نژادی در ماهی قزل‌آلا و سایر روش‌ها نیازمند آن هستیم که از دانش سایر کشورها استفاده کنیم.

صالحی ادامه داد: در فضای بعد از برجام نیاز داریم که دانش و تکنولوژی روز دنیا در راستای توسعه پایدار به کشور وارد شود و شرکت‌های خارجی نیز در این زمینه علاقه‌مندی‌های خود را نشان دادند.

وی تصریح کرد: افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران در حال انجام است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته با مشارکت فرانسوی‌ها در جزیره قشم، مرکز پرورشی برای تولید بچه‌ماهی ایجاد شد که امیدواریم به‌زودی شاهد راه‌اندازی چنین مرکزی در استان لرستان با همکاری شرکت‌های فوق باشیم.

صالحی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه برای اجرای برنامه‌های آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس، تولید و صادرات خاویار، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، فرانسوی و نروژی هستیم.


صادرات آبزیان به 600 میلیون دلار در پایان برنامه ششم می‌رسد

رئیس سازمان شیلات کشور تأکید کرد: در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نیز توسعه آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس و میگو با رویکرد صادراتی از اولویت‌های این سازمان است؛ به‌گونه‌ای که در سال گذشته بیش از 300 میلیون دلار محصول آبزی‌پروری صادر شد که در برنامه ششم توسعه، این رقم به 600 میلیون دلار خواهد رسید.

وی اظهار داشت: در افق 1404 نیز برنامه صادرات یک میلیارد دلاری آبزی‌پروری در دستور کار است.

صالحی همچنین گفت: به‌عنوان مثال پرورش ماهی در قفس به عدد 200 هزار تن در سال پایانی برنامه ششم توسعه خواهد رسید و در این راستا هشت‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشتیم که 20 تا 25 درصد آن با سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور انجام شد.

وی در ادامه افزود: بیش از 100 میلیون تخم چشم‌زده قزل‌آلا نیاز داریم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.


توقف تجاری خاویار تا سال 2017 میلادی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خاویار خاطرنشان کرد: صید تجاری استحصال خاویار دریای خزر از سال 2010 میلادی متوقف شد و بر اساس اجلاس مشترک برگزارشده در قزاقستان، توافق برای ادامه این توقف تا سال 2017 ادامه خواهد داشت.

صالحی ادامه داد: تولید خاویار پرورشی در کشور انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که در سال گذشته دو تن خاویار پرورشی در کشور تولید و بیش از یک تن آن صادر شد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که امسال بیش از 1.5 تن خاویار پرورشی صادر شود.

صالحی در پاسخ به پرسش ایانا درباره واردات تخم چشم‌زده از کشورهای دیگر به‌غیر از فرانسه یادآور شد: انگلستان، آمریکا، اسپانیا و نروژ کشورهایی هستند که برای تأمین تخم چشم‌زده قزل‌آلا، واردات از آنها انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: سالانه یک میلیارد عدد تخم چشم‌زده قزل‌آلا نیاز داریم که 50 درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

صالحی در پایان اظهار داشت: امیدواریم تا پایان برنامه‌های توسعه‌ای بتوانیم 80 درصد نیازمان به تخم چشم‌زده را در داخل کشور با کمک شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها تأمین کنیم./

M-950419-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید