Iranian Agriculture News Agency

معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی به ایانا خبر داد:

ادامه مذاکره با چینی‌ها برای بستن قرارداد عملیاتی در شهرک‌های کشاورزی/ شهرک‌های کشاورزی، پایه‌گذار نسل تولید مکانیزه

مذاکره با سرمایه‌گذاران چینی هنوز منجر به قرارداد عملیاتی نشده و فراخوان واگذاری یک‌هزار و 200 هکتار مجتمع گلخانه‌ای با تسهیلات 80 درصد دولت به قوت خود باقی است.

ادامه مذاکره با چینی‌ها برای بستن قرارداد عملیاتی در شهرک‌های کشاورزی/ شهرک‌های کشاورزی، پایه‌گذار نسل تولید مکانیزه


معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: فراخوان واگذاری یک هزار و 261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای به‌صورت اجاره به شرط تملیک و فراخوان جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی منتشر شده است که همچنان شرکت پرونده علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سیدرحمت‌الله پریچهر افزود: پرونده سرمایه‌گذاران پس از بررسی کارشناسان دادگستری و ارائه طرح توجیهی اقتصادی، فنی و مالی آماده واگذاری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از میان سرمایه‌گذاران خارجی، چینی‌ها با وجود آنکه در پای میز مذاکره قرار گرفتند، هنوز نشست‌های مشترک دو طرف منجر به انعقاد قرارداد یا تفاهمنامه نشده است.

پریچهر ادامه داد: رایزنی شرکت با هیأت چینی ادامه دارد و انتظار می‌رود به‌زودی سرمایه‌گذاری چشم‌بادامی‌ها روی مجتمع‌های صنعتی و کشاورزی ایران یک‌طرفه شود.


پارلمان بخش خصوصی هنوز به میدان نیامده

معاون مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی تصریح کرد: فراخوان واگذاری یک‌هزار و 261 هکتار مجتمع گلخانه‌ای که زیرساخت‌های آنها و تجهیزاتشان به آب، برق، گاز و تسطیح اراضی انجام شده، به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و توسعه کشاورزی پایدار به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی یادآور شد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقش مؤثری در جذب سرمایه‌های سرگردان داخلی داشته و فعالان بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت کند.

پریچهر تأکید کرد: جای خالی فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در واگذاری مجتمع‌های گلخانه‌ای وجود دارد و از آنجا که دولت توجه ویژه‌ای به لوایح و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت در مجتمع‌های گلخانه‌ای دارد، به‌نظر می‌رسد وقت ورود پارلمان بخش خصوصی رسیده است.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران مجتمع‌های گلخانه‌ای در قالب پرداخت تسهیلات 80 درصدی دولت به ازای هر هکتار حدود 100 هزار تومان (به عبارتی برای هر مترمربع یک میلیارد تومان) از سوی دولت تسهیلات دریافت می‌کنند که 80 درصد از محل تسهیلات و 20 درصد به‌عنوان آورده سرمایه‌گذار تلقی می‌شود.

پریچهر همچنین افزود: برآوردها نشان می‌دهد هر مترمربع از یک هکتار برای احداث، نیازمند 150 هزار تومان سرمایه‌گذاری اولیه است.


شهرک‌های کشاورزی، فرصتی برای زنان روستایی

استاد دانشگاه و معاون سابق آموزشی و پژوهشی نظام مهندسی کشاورزی گفت: شهرک‌های کشاورزی یکی از ظرفیت‌های فعالیت زنان روستایی به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یک محیط ایمن شرایط حضور زنان روستایی در عرصه‌های اقتصادی پیچیده‌تر از مشاغل خانگی را فراهم می‌کند.

محمدعلی کمالی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالیت زنان در فضاهای کنترل‌شده نظیر گلخانه و مرغداری نتایج خارق‌العاده‌ای داشته و مدیریت آنان و استفاده از الگوهای بهره‌وری موفق با توفیق قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: نگاهی به آمارهای جهانی نشان می‌دهد 40 درصد محصولات کشاورزی جهان توسط زنان تولید می‌شود، در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران 19.2 و در حوزه کشاورزی 2.25 درصد برآورد شده است.

کمالی ادامه داد: شهرک‌های کشاورزی یکی از مهم‌ترین بسترهای کارآفرینی به‌شمار می‌رود که با جلوگیری از تقسیم اراضی به استقبال کشاورزی مدرن می‌روند.

وی در پایان تصریح کرد: شهرک‌های کشاورزی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه اقتصاد روستایی و تولید پایدار در بخش کشاورزی است که باید با مداخله اساتید دانشگاه و پیشروی اتاق بازرگانی و دانشگاه سرمایه‌های سرگردان داخلی را جذب و نسل تولید مکانیزه در کشور را پایه‌گذاری کند./

F-950323-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید