Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان چای کشور به ایانا خبر داد:

فروش کل چای تولیدی ایران برای نخستین‌بار در کشور/ رشد 33 درصدی تولید در مدت‌زمان یک سال

با وجود آنکه عدم افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای رویکردی تاریخی است، اما امسال بهای هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک با 12 درصد و برگ سبز درجه دو با 13 درصد افزایش قیمت در مقایسه با سال قبل روبه‌رو بود.

فروش کل چای تولیدی ایران برای نخستین‌بار در کشور/ رشد 33 درصدی تولید در مدت‌زمان یک سال


رئیس سازمان چای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، قیمت هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک با 12 درصد افزایش از دوهزار و 180 تومان سال گذشته به دوهزار و 440 تومان رسید.

محمدولی روزبهان افزود: قیمت برگ سبز درجه دو نیز با 13 درصد افزایش از قیمت یک هزار و 210 تومان سال گذشته به یک‌هزار و 367 تومان رسید.

وی درباره میزان افزایش قیمت برگ سبز چای با توجه به هزینه‌های چایکاران خاطرنشان کرد: در حوزه چای با عدم افزایش تاریخی قیمت روبه‌رو هستیم، حتی در برخی سال‌ها شاهد افزایش تنها 10 ریالی بوده‌ایم.

روزبهان ادامه داد: نگاهی به افزایش قیمت‌ها طی چند سال اخیر نشان از افزایشی به ترتیب 12.5، 21، 50 و بیش از 50 درصدی بوده‌ایم که هیچ‌گاه با تورم پیش نرفته است.

وی تصریح کرد: شرایط نسبت به سال قبل بهتر شده است، اما نیاز به استمرار حمایت‌های دولت داریم، زیرا قیمت اعلام‌شده فعلی، هزینه‌های باغ و مقدار کمی سود را برای چایکاران پوشش می‌دهد.

روزبهان یادآور شد: مشکل اساسی باغ‌های چای در کشور، پایین بودن میانگین سطح کشت است که به‌دلیل تقسیم اراضی چای بین وراث هرساله کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: در حالی که متوسط سطح کشت در 18 سال گذشته شش‌هزار و 500 متر بود، در حال حاضر به سه‌هزار و 500 متر رسیده است؛ بنابراین باید جلوی کاهش آن گرفته شود که البته برنامه‌هایی نیز در دستور کار است.


خریداری 41 هزار و 500 تن برگ سبز چای

رئیس سازمان چای کشور از خرید 41 هزار و 500 تن برگ سبز چای خبر داد و اظهار داشت: از این میزان برگ سبز خریداری‌شده 73 درصد درجه یک و 27 درصد درجه دو است.

روزبهان همچنین گفت: میزان محصول تولیدشده در سال جاری نیز در مقایسه با سال قبل 24 درصد افزایش داشته است.

وی درباره مطالبات چایکاران افزود: از مجموع 88 میلیارد تومان بهای برگ سبز خریداری‌شده، تاکنون 21.5 میلیارد تومان یعنی حدود یک‌چهارم از مطالبات چایکاران پرداخت شده است و با توجه به ابلاغ بودجه، برای مابقی آن دستورات لازم صادر شده و به‌زودی در حساب چایکاران خواهد بود.

روزبهان خاطرنشان کرد: ثمره اقدامات حمایتی دولت طی سال‌های 94 - 1393 در افزایش 100 درصدی قیمت تضمینی طی سه سال اخیر و پرداخت 11.5 میلیارد تومان به چایکاران از محل صندوق حمایت از صنعت چای کشور با کارمزد چهار درصد را در ارتقاء کمی و کیفی تولید و ورود باغ‌های رهاشده به عرصه تولید را شاهد هستیم.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته برای نخستین‌بار کل چای تولیدی به فروش رفت، ادامه داد: در سال گذشته با وجود آنکه مقدار تولید 33 درصد بیشتر از سال ماقبل بوده، تا دی‌ماه انبارهای کارخانه‌های چای خالی شده بود و تمامی آن به فروش رفت که این امر حکایت از آن دارد که ذائقه مردم به سمت مصرف چای سالم و عاری از سم ایرانی جلب شده است.

روزبهان تصریح کرد: چای ایرانی نیاز به تبلیغ ندارد، چون جای خود را میان مردم باز کرده است.

وی در پایان از بردشت چین دوم برگ سبز چای تا اواخر هفته جاری خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر استارت چین دوم خورده است و تا پایان هفته جاری به اوج خود می‌رسد./

M-950322-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید